Eyeball skrev:
Va "fackmännen" från polen eller?
Det där skulle jag ta upp med mäklaren (förra husägaren) för det där är inte ens nästan godkännt!! usch å fy, åtgärda snarast!
Du uttrycker dig klart diskriminerande. Håll isär outbildad arbetskraft eller amatörer från utbildade yrkesmän. Dessa finns i alla länder, men i Sverige dömer man Polska yrkesmän efter det arbete som till stor del utförs av outbildade arbetar som tillhandahålls av mindre seriösa lyckosökare

H
Har själv haft polacker som hjälp till lite av varje. De jag har haft har kanske inte haft kunskap om hur vi gör i Sverige men en förklaring så fattar de och de flesta är mycket duktiga. Hur det är med elektriker vet jag inte vet inte vad de har för regler i Polen vilket kanske skiljer från Sverige.

Det känns lite overkill att börja skruva isär köket för att kunna dra fram diskmaskinen när man köper ett hus... men det är garanterat som ni säger. Kostnaden är för liten för att bråka om men jag har ändå kontaktat mäklaren som i sin tur kontaktat säljaren. Får svar idag på vad de har sagt.

Nu när elfrågan är löst kan jag passa på att ta upp att det saknas skydd mot vattenläckage, både under diskmaskinen och i diskbänksskåpet.
Felaktiga elinstallationer är självklart värst iom att det kan innebära livsfara men de ekonomiska konsekvenserna av vattenskador ska inte underskattas.

Är det här utfört nyligen av fackmän borde det ha funnits godkända "baljor" på båda ställena.

/R

Jag tycker nog att man kan höra av sig till besiktningsmannen och ge honom en känga också. även om BM inte är elbehörig borde han minns rekommendera vidare undersökning kring elen. Besiktningsmän ska ju ha en försäkring som täcker saker de missar i sin undersökning. Visst är det småpengar i sammanhanget, men av princip.....

Jag har varit i kontakt med säljaren genom mäklaren som säger att det var en elfirma som gjort arbetet. Han har skickat papper på offerten och även om det inte är glasklart så ser det väl ut som att det är som han säger. Garantitiden på arbetet gick nog ut i dagarna (inte säker på när det slutbesiktigades) så jag kommer inte driva det vidare. Men jag lär aldrig anlita Active El iaf.

Angående det som zephir sade så tror jag att även det är löst. Rörmockaren tyckte det var en himla konstig lösning och "kopplade om det" under diskbänken. Under diskmaskinen finns ett s.k. vattenläckageskydd som maskinen står på även om det inte framgår av bilderna kanske.

Om du går på elfirman så tror jag att de gärna kommer ut och fixar det här, ganska omgående (om de verkligen har behörighet vill säga). Oavsett ev. garanti.

det är väl 10 års "garanti" mot byggfusk?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.