Hej!

Ny här och förhoppningsvis snart villaägare.

Är på väg att köpa ett hus på 179 kvm.

Har diskuterat med förra ägaren kring el kostnader.

Innan dom installerade bergvärme så hade dom fått en elräkning på 2500:- för 10 dagar.
Nu hade det legat på 4000:- per månad den kallaste perioden (Värmland).
Det är en 1.5 plans villa med källare. Enligt ägaren så har dom halverat sina elkosntader med bergvärme.
Ska naturligtvis kolla närmare på detta.

Då jag har bott i lägenhet, är min fråga, är det en rimlig kostnad med 4000:- per mån en kall vinter med 4 personer i hushållet och sparsam använding av el?

Förstår att det är en väldigt svår fråga att besvara, men tänkte om det är någon av er som
har villa i samma storlek och liknande förbrukning?

På måndag kommer jag veta mer då vi kommer ha en överlåtelsebesiktning.

MVH Nedde.

Jag vet inte om det går att jämföra men vårt nybyggda hus är lika stort och ligger i dalarna med bergvärme och vi har haft en förbrukning på mellan 10 000 kWh - 12 000 kWh de senaste åren och det är inklusive hushållsel.

För mig låter 4000:- per månad ganska mycket med bergvärme, men är det ett äldre hus så kanske det är ganska normalt. Men är reservationen att det dessutom gäller vid sparsam användning av elen så kanske kostnaden blir betydligt högre vid en "normal" användning vilket man kanske ska ta i beaktning.

Om du ska få nån verklig uppfattning så be om kWh istället för kronor.

Tack för svaren.

Ja, det är ett äldre hus från 1909 men som dock totalrenoverats 2007.
Ska få mer info på måndag så jag får en överblick kring förbrukningen.

Numera får man ju betala för verklig förbrukning varje månad, till skillnad mot förr då elräkningen smetades ut över året, och har man värme av el (Oavsettt om det är direktverkande el, elpanna eller vöärmepump) så kommer givetvis de saftigaste elräkningarna under den kalla perioden.

Värmepumpar är heller oftast inte dimensionerade för att kunna ge all värme som behövs under kalla perioder(det finns eltillskott som kopplas in automatiskt om det behövs), så då ser man numera direkt effekten av detta.

Men 4000kr/Mån låter inte orimligt.

Och 4000kr gäller ju kanske 1-2 eller i extremfall 3 månader på ett år..inget att hänga upp sig på alltså.

Får du tillgång till en elräkning så brukar det gå att logga in på leverantörens hemsida och se statistik månad för månad. Man brukar behöva anläggningsid eller kundnummer för att kunna logga in.

Hej
Svårt att jämföra när man skriver i kr istf kwh. Mitt tämligen risiga lättbetonghus på 250 kvm och med bergvärme har dragit så här denna kalla vinter.
Dec 3372 kwh, Jan 3758 kwh, Feb 3241 kwh och Mars ser ut att gå emot 2600 kwh. Eftersom tex januari kostade mig 3707 kr för dessa 3758 kwh så tycker jag i alla fall att 4000 kr låter lite mycket men inte katastrofalt. Bor f.ö i Jämtland och det har varit ovanligt kallt med många dagar mellan -20 och -30 = många dagar med eltillskott.

MVH / LOB

• Gilla
KalleKula45
  • Laddar…
Vilket då borde betyda att du har bundet pris, lob.

Med rörligt hade det varit helt andra kronor. Vi vet inte om TS har bundet eller rörligt.

Tja det beror ju även på vad som räknas i i de 4000 kr. Vi gjorde av med ungefär 3000 kwh i januari (70-tals hus med direktverkande) men fick en total elräkning på ungefär 6.500 kr. (Rörligt pris, samt kostnaden till nätlevarantören). Så om det är 4.000 i totalkostnad och rörligt pris i januari så rör det sig om mindre än 2.000 kwh för januari som var extremt kall, och det borde vara helt normalt i värmland.

Tack för all hjälp!

Som tillägg så hade dom rörligt el avtal med Fortum.

Idag var vi på besiktningen och inga konstigheter.
Ska beställa en el-besiktning av huset då det verkar vara slarvigt arbete utfört. Kablar utanpå och innanför väggar här och där.

Hej!

Du ska få lite siffror av mej hur det sett ut under vintern. Hus i norra Dalsland med boyta 125m2 plus ca 55 m2 uppvärmd biyta. 5kW Nibe Fighter från -02. Huset byggt -83. Ca 21 grader inomhus. Nu är detta ungefärliga siffror och inkluderar även hushållsel och 2 personer.

Dec ca 1250 kWh
Jan ca 1250 kWh
Feb ca 1200 kWh

Total förbrukning 2009 blev 10100 kWh.
Anläggningen är intrimmad av mej själv, mätt upp delta på alla radiatorer och inga termostater. Eltillskottet går på vid ca -22 grader. så det blir inte många tillskottstimmar på ett år.

• Gilla
Rydetoft89
  • Laddar…
Nu fick jag siffror för förbrukning av elen. Bergvärme installerades i februari månad. Så här ser det ut:

2009

januari
2359

februari
2076

mars
1767

april
1144

maj
893

juni
696

juli
579

augusti
610

september
850

oktober
1515

november
1381

december
2766

Summa
16636

Detta är förbrukning på 2 pers respektive 4 pers. varannan vecka i hushållet.
Vad tycker ni?

Redigerat:
Kan inte uttala mig om elförbrukningen men, hur stor är bergvärmepumpen och hur djupt har de borrat? Två parametrar som är nog så viktiga. Har de dimensionerat anläggningen rätt? (Tillräckligt stor värmepump och rätt borrdjup?)

Nu fick jag mer info;

Det är en Nibe 1225 10kW.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.