2 043 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Omvandla oanvänd 3-fas ledning till 3st 1-fas?
Hej,
Jag har en oanvänd 3-fas uttag på utsidan av huset som för tillfället inte är inkopplad i elcentralen, utan hänger löst vid sidan om.
Någon gång i framtiden så tänkte vi bygga ut huset med 3 st nya rum.. måste vi då dra nya elkablar till takbelysning, vägguttag osv, eller kan vi utnyttja det redan framdragna 3-fasuttagets kabel (5G 2.5) för 3 separat säkrade faser, jord + nolla till rummen?
Anledningen till frågan är pga nuvarande badrumsrenovering.. då jag har möjlighet att redan nu förbereda med rördragning under taket inför den kommande utbyggnaden i framtiden.
Jag har en oanvänd 3-fas uttag på utsidan av huset som för tillfället inte är inkopplad i elcentralen, utan hänger löst vid sidan om.
Någon gång i framtiden så tänkte vi bygga ut huset med 3 st nya rum.. måste vi då dra nya elkablar till takbelysning, vägguttag osv, eller kan vi utnyttja det redan framdragna 3-fasuttagets kabel (5G 2.5) för 3 separat säkrade faser, jord + nolla till rummen?
Anledningen till frågan är pga nuvarande badrumsrenovering.. då jag har möjlighet att redan nu förbereda med rördragning under taket inför den kommande utbyggnaden i framtiden.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Dra nya rör, att grena av en trefasmatning kan orsaka lång diskusion se denna tråden.
http://www.byggahus.se/forum/el/141903-dosa-av-trefasgrupp-i-koeket.html
Har man möjlighet så drar man "en grupp ett rör".
Protte
http://www.byggahus.se/forum/el/141903-dosa-av-trefasgrupp-i-koeket.html
Har man möjlighet så drar man "en grupp ett rör".
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om du har möjlighet så förbered för nya rör redan nu! Kommer du ända fram till centralen så blir det ju inte bättre! Och glöm inte tele, data och tv 
Förbered med nya rör!!
Gärna ett par extra och gärna grövre än vad du tror kommer behövas...
Gärna ett par extra och gärna grövre än vad du tror kommer behövas...
Klicka här för att svara