Jag har en sådan här ovanför köksbänken:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=128411&category_id=460

På samma säkring sitter ett vanligt uttag, också det ovanför köksbänken en meter bredvid timeruttaget. Visst kan jag även koppla detta uttag via den befintliga timern? Eller det står ju "resistiva laster", klarar inte timern av matlagningsassistenten?

Redigerat:
Om timern är gjord för att vidarekopplas till flera externa uttag så går det väl bra, dvs om det finns anslutningsskruvar för det.

Att den bara tål 360 VA "lysrörslast" låter märkligt. Varför skulle ett relä vara så känsligt för lite fasvinkel?

Bo.Siltberg skrev:
Om timern är gjord för att vidarekopplas till flera externa uttag så går det väl bra, dvs om det finns anslutningsskruvar för det.
Nä det har den inte. Jag tänkte lösa det genom att koppla
matning -> timer -> timeruttag -> vanligt uttag
Då behöver jag inte lägga två ledare under samma skruv.

Eller hur, fast det kanske blir problem då matlagningsassistenten kört fast med degen och slukar +2300W samtidigt som timerns relä vill bryta?

Visst går det att koppla in två uttag på samma timer men håll dig inom belastningsbegränsningen. Sen får du koppla max två trådar under samma skruv. Eller så löser du det med en sockerbit i timeruttaget. Men dit förslag är helt ok.

Bo>> Ett relä är alltid känsligare för kapacitiva laster och om det står att det bara klarar 360VA så är det det som gäller åtminstone när jag gör konstruktioner.

Det är väl framför allt induktiva laster som till exempel matberedare som är elaka för reläet att bryta. Om inte reläet råkar bryta precis i nollgenomgången kommer det att bli en större ljusbåge ju högre induktans lasten har och ju högre strömmen är. Det minskar livslängden på reläet kraftigt, men enstaka gånger är ingen katastrof.

Nu har jag svårt att föreställa mig varför man skulle behöva en timer till matberedaren om man inte är både senil och döv. Man bör väl ändå ha något uttag som inte går via timer?

Erik

Avemo skrev:
Nu har jag svårt att föreställa mig varför man skulle behöva en timer till matberedaren om man inte är både senil och döv. Man bör väl ändå ha något uttag som inte går via timer?
En spekulation är väl att det finns folk som är så fullständigt otekniska att de dels kanske inte förstår sig på hur timern funkar (fast den bara verkar ha en on/off-knapp), och dels inte förstår att bara ett uttag är kopplat över timern, utan konstaterar att kaffebryggaren funkar inte och kopplar den i det andra uttaget...

Avemo>> Hoppsan du har rätt. Men hur som helst så är motorer och liknande mer elaka för reläer än resistiva laster.

yxis skrev:
En spekulation är väl att det finns folk som är så fullständigt otekniska att de dels kanske inte förstår sig på hur timern funkar (fast den bara verkar ha en on/off-knapp), och dels inte förstår att bara ett uttag är kopplat över timern, utan konstaterar att kaffebryggaren funkar inte och kopplar den i det andra uttaget...
En annan spekulation är att den som är så oteknisk garanterat är teknisk nog att dra en skarvsladd till det ojordade uttaget i vardagsrummet intill eftersom uttagen i köket inte fungerar. Man måste inte utgå ifrån att alla människor är fullständiga idioter. Om man ändå gör det så kan man i alla fall inte förutse alla galenskaper som de hittar på.

Jag missunnar ingen att ha timer på alla uttag i köket, men jag tycker att det verkar opraktiskt.

Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.