3 761 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Ut med gamla spisen och in med häll och ugn!!
Jag anser att det är väldigt osannolikt att utlösningsvillkoret inte uppfylls här, dels för att det är en lägenhet (antar i tätbebyggelse). Då är det med största sannolikhet inte långt till hsp trafo.Bo.Siltberg skrev:Det här projektet låter lite för stort för att lösas här. Den enda rekommendation som kan ges är som sagt 4mm2 till ugnen.
Eftersom ugnen tar som mest 15A skulle du kunna klara dig med 2.5mm2 om du skippar uttaget och ansluter ugnen fast i kopplingsdosa. Säkringen agerar då endast som kortslutningsskydd. MEN då måste du kontrollera utlösningsvillkoret - att säkringen löser tillräckligt snabbt vid kortslutning i ugnen. Har du ingen uppgift om din förimpedans i centralen eller äger ett instrument som kan mäta kortslutningsströmmen så blir det till att ringa en elektriker. Även med 4mm2 så bör du kontrollera utlösningsvillkoret.
Korta anslutningskablar får dock ha klenare area så 2.5mm2 till hällen kan gå bra. Dock gränsfall då det kan gå som mest 28A i den kontinuerligt! Men dom flesta gummikablar tål lite högre temperatur.
Kortslutningsström ~200A för C-dvärg eller 100A för B-dvärg ska inte vara några problem att få.
Vad kan det vara ~20 meter ledning från centralen?
Min åsikt.
Alt1.
Säkra 20A (alt. dra om till 6mm2, säkr 25A), anslutningsdosa och anslut ugn och häll. Lev med att det inte går att max:a häll och ugn sammtidigt.
Alt2.
Dra om till 3-fas i lägenheten, 3x2,5 till gamla spisuttaget. Kör häll på 2fas- 16A och ugn 1fas 16A
Nu kan du ha storkok utan att säkringen smäller
Alt3.
Köp en traditionell 1-fas spis avsedd för 20A
Om man har mer än 20A säkring till både häll och ugn samtidigt så lär ju huvudsäkringen paja så fort man använder båda samtidigt och har nåt mer än enstaka lampor igång i övrigt i lägenheten.
Det finns väl inga enfasmatningar på mer än 25A totalt? Även om det kanske finns så har jag extremt svårt att tro att det finns lägenheter som är matade med t.ex. 35A enfas eller liknande.
Skit i vad häll/ugntillverkarna pratar om för effekter, mata allt från 20A-säkringen. Om du vill vara på den säkra sidan så kan du ha en separat 16A-säkring framme vid ugnen.
OBS, kolla att hällen verkligen är godkänd för att köra mer än 16A in vid enfasmatning! Det vanliga är väl att en häll är avsedd att matas från två faser, 16A på vardera fas, och därmed är noll-ledaren antagligen bara anpassad för 16A.
Om hällen bara är anpassad för 16A så bör du säkra ner till 16A.
Skaffa en kapsling som rymmer ett par normsäkringar (de moderna automatsäkringarna), och låt en 16A säkra ugnen och en 16A säkra hällen. Om du vill slippa dra om kablar så borde det gå bra att gömma denna undercentral t.ex. i skåpet ovanför spisfläkten eller liknande. Montera den dock inte t.ex. under diskbänken eller nåt annat ställe där det kan rinna vatten, mat-flott eller liknande...
Det finns väl inga enfasmatningar på mer än 25A totalt? Även om det kanske finns så har jag extremt svårt att tro att det finns lägenheter som är matade med t.ex. 35A enfas eller liknande.
Skit i vad häll/ugntillverkarna pratar om för effekter, mata allt från 20A-säkringen. Om du vill vara på den säkra sidan så kan du ha en separat 16A-säkring framme vid ugnen.
OBS, kolla att hällen verkligen är godkänd för att köra mer än 16A in vid enfasmatning! Det vanliga är väl att en häll är avsedd att matas från två faser, 16A på vardera fas, och därmed är noll-ledaren antagligen bara anpassad för 16A.
Om hällen bara är anpassad för 16A så bör du säkra ner till 16A.
Skaffa en kapsling som rymmer ett par normsäkringar (de moderna automatsäkringarna), och låt en 16A säkra ugnen och en 16A säkra hällen. Om du vill slippa dra om kablar så borde det gå bra att gömma denna undercentral t.ex. i skåpet ovanför spisfläkten eller liknande. Montera den dock inte t.ex. under diskbänken eller nåt annat ställe där det kan rinna vatten, mat-flott eller liknande...
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Okej låter intressant faktiskt..
Jag har dragit en ny matning från centralen till ugnen som är på 3450w med kabel
3G1.5 och tänkte säkra av med 16 A.
Är det okej så?
Jag har dragit en ny matning från centralen till ugnen som är på 3450w med kabel
3G1.5 och tänkte säkra av med 16 A.
Är det okej så?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Nej? Om du är lärling så har du väl lärt dig i skolan att 1.5 mm2 aldrig avsäkras med 16A?? Plus så har "Glufsglufs" skrivit hur man brukar avsäkra.Thewayofstyle skrev:
//Patrik
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
okej men nu är det rätt sent att byta kabeln så vad kan jag göra för annorlunda?
går det avsäkra med 13 ihopp om att ugnen håller? :/
eller blir att riva om allt och dra nytt . Pinsamt!
går det avsäkra med 13 ihopp om att ugnen håller? :/
eller blir att riva om allt och dra nytt . Pinsamt!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Uttrycket "gör om gör rätt" passar väl bra i detta sammanhang.
Protte
Protte
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Jo jag gjorde det , drog om till en 5G2.5 för eventuella framtida planer 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Bra gjort. När det väl är gjort kan jag avslöja att 1.5mm2 hade varit Ok att avsäkra med 16A om kabeln är utanpåliggande och inte utsätts för värme någonstans. Reglerna tillåter det men avråder samtidigt från det (utgåva 1 av SS 424 14 24).
Det var jag som tänkte fel med utgåva och vad som utgåvan innehåller....hmmm.Akzid skrev:
Nä, gå inte in på det för det kommer bara att förvirra en massa personer. Det bästa enlig min mening är att helt enkelt följa avsäkringarna enligt 1,5 = 10A, 2,5 = 16A osv
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Ja, glöm vad jag skrev.
Klicka här för att svara