Hallå!

Sitter och pluggar lite elektroteknik och har lite problem. Tänkte att det säkert finns en massa kunniga på forumet här. Följande är mitt problem:

Om jag har ett rum med där jag kopplar in en apparat märkt med en viss effekt X och effektfaktorn A (induktiv). I rummet finns också belysning som kan sägas ha effekten Y och effektfaktorn B (kapacitiv). Både belysning och apparat är kopplad till samma fas (enda fasen) och inget annat är inkopplat. Och jag försöker räkna på vilken ström som går igenom säkringen.

Jag läste lite på wikipedia om power factor och fick för mig att om jag räknar ut den skenbara effekten för båda apparaterna genom att dela märkeffekten med effektfaktorn och sen addera dessa så borde jag få den totala skenbara effekten S_tot=S_a+S_b. (där S_a=X/A och S_b=Y/B)

Ur detta tänkte jag att om jag delar den skenbara effekten med spänningen (230V) så får jag strömmen? men tyvärr verkar det inte bli rätt. Någon som kanske kan förklara?

Vore hemskt tacksam för all hjälp!

Väl Mött!
/Skorpan

Du kan inte addera de skenbara effekterna. Du måste räkna om varje last till en vektor, och sedan addera vektorerna. Din uträkning stämmer bara om lasterna har samma effektfaktor (och om båda är av samma typ, induktiva eller kapacitiva).

/Hasse

Var tvungen att läsa på lite mer här, dessutom visade det sig att jag fått den aktiva effekten och inte den skenbara effekten vilket också ställde till det.

Nu gjorde jag som så att jag räknade ut respektive ströms komposanter för sig (belysningens aktiva respektive reaktiva och samma för apparaten). Den aktiva var ju (eftersom jag fått den aktiva effekten) bara att dela effekten på spänningen.

X/230 för apparatens aktiva ström komposanter och Y/230 för belysningens dito.

Sen hade jag ju effektfaktorn cosinus av fasvinkeln (och därmed fasvinkeln). Tecknet fick jag sätta dit själv negativt för den kapacitiva och positiv för induktiva. Med den kunde jag ju få fram den reaktiva komposanten genom att multiplicera den aktiva med tangens för fasvinkeln.

när jag hade dem så var det lite vektor addition, som sagt, för att ta fram vektorn för totala strömmen I och |I| (beloppet av I) var ju det jag sökte. Och hör och häpnad så verkar det ju bli rätt också smile.gif

Tack så mycket för hjälpen smile.gif

Väl Mött!
/Skorpan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.