Sitter och pillar på lite elkontakter som ska monteras in i tillbygget längre fram i vår. Det är ELJO Trend vägguttag närmare bestämt.

På baksidan finns markeringar N, L och jord. Inga konstigheter. Men på motstående sida finns två anslutningar som är markerade med X. Blev nyfiken och tog isär uttaget. De två X-markerde anslutningarna går inte vidare till något. Det är bara anslutningar.

Vad är X-anslutningarna tänkta till?

mvh
Stefan

Vidarekoppling.

//Patrik

...eller "parkering" av oanvänd tråd.

Tack för svar.

Innan jag öppnade enheten så inbillade jag mig att man kunde mata med varsin fas till respektive uttag (det handlar alltså om ett dubbel-uttag).

Faktum är att jag är ute efter det lite grand nu. vill kunna bryta det ena uttaget med en strömbrytare. Finns sådana uttag?

mvh
Stefan

Det ska leta efter uttag med "separat brunntändning". Och de matas inte med var sin fas, men med fast och bruten fas (tändtråd).

Jag tror inte man får ha olika faser i olika brunnar på ett vägguttag. I alla fall har tillverkaren inte godkänt det på de tvåbrunnsuttag jag har sett.

Det där gör att jag föredrar ELKO framför ELJO, att man kan koppla på båda sidorna för att "skarva" vidare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.