14 440 läst ·
87 svar
14k läst
87 svar
Jord mellan dosor med olika fas?
Varför ska något vara tillgängligt isåfall? Man får gjuta in kablar också men brukar inte rekommenderas för det blir svårt att byta ut i framtiden.Rrrrr skrev:
Jag tror jag också hade satt koppling tillgängligt. Men kanske inte i badrummet om det går att göra det på något annat ställe...
Men kommer du till en lgh med gjutna golv och väggar... Då blir det inte snyggt när kunden vill installera ett vu i badrummet.
Edit: Ska bara ta en parantes till betongfrågan, i norge är det inte godkännt att c pressa eller med skruvförband pressa kabeln mot armeringen. Där måste man svetsa dit det. Ganska smidigt faktiskt... Men nu är vi ju inte i norge
Redigerat:
hur svetsar man koppar - stål?Akzid skrev:Varför ska något vara tillgängligt isåfall? Man får gjuta in kablar också men brukar inte rekommenderas för det blir svårt att byta ut i framtiden.
Jag tror jag också hade satt koppling tillgängligt. Men kanske inte i badrummet om det går att göra det på något annat ställe...
Men kommer du till en lgh med gjutna golv och väggar... Då blir det inte snyggt när kunden vill installera ett vu i badrummet.
Edit: Ska bara ta en parantes till betongfrågan, i norge är det inte godkännt att c pressa eller med skruvförband pressa kabeln mot armeringen. Där måste man svetsa dit det. Ganska smidigt faktiskt... Men nu är vi ju inte i norge![]()
nåja, idag finns mycket bra grejor som underlättar PUS-jobben emot om man går tillbaka några år.
För att komma runt nybörjarproblemen med detta så kanske ett studiebesök på en arbetsplats Tyskland vore på plats, jag får höra med chefen om han kan ordna en sån resa, man kanske kan kombinera nytta med nöje d^_^b
I Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 står det i pkt 526.3: Alla förbindningar ska vara tillgängliga för besiktning, provning och underhållRrrrr skrev:
Det finns undantag för regeln och det är skarv i mark och några annat. Förmodligen faller PUS i betong också under undantaget.
Har inte reglerna här så jag kan inte citera undantagen.
Därför ville jag inte skarva i väggen, möjligt att man kan hävda god "elsäkerhetsmässig praxis". Men jag vill gärna följa reglerna så långt det går.
kolvas skrev:hur svetsar man koppar - stål?
nåja, idag finns mycket bra grejor som underlättar PUS-jobben emot om man går tillbaka några år.
För att komma runt nybörjarproblemen med detta så kanske ett studiebesök på en arbetsplats Tyskland vore på plats, jag får höra med chefen om han kan ordna en sån resa, man kanske kan kombinera nytta med nöje d^_^b
Du lägger stålet och koppar kabeln i en liten apparat, där du har ett ämne (kommer ej ihåg vilket) som sammanfogar kopparn med stålet.
Sen svetsar du denna stålbiten på vanligt vis mot armeringen i plattan...
Vanlig hårdlödning mellan koppar och stål lär väl funka med? Gissar att silverlod lär duga?
/Kent
/Kent
Varför gör man inte så enkelt att man böjer upp änden av ett armeringsjärn så att det sticker upp ur betongen, och gör jordanslutningen där (t.ex. innanför en inspektionslucka, eller sticker upp armeringsjärnänden i en vanlig kopplingsdosa)?
Då har du endast (god) kontakt med ett enda armeringsjärn eller matta. Man förordar normalt att dra en ledare i slinga med två kopplingspunkter till varje armeringsmatta.yxis skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Skulle se kul ut när jag bygger mitt garage 10x14m med armering uppstickande ute på golvet.yxis skrev:
Det är ett elände med allt som sticker upp ur betong när man gjuter.
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Har kollat lite närmre på hur de hade gjort med potentialutjämningen i prefab-badrummen och de hade nog gjort helt fel så att vi får göra om.
Det kom väl fram i denna tråd att jordningen ska vara inspekterbar?
Det sitter två dosor i badrummen som vi ska ansluta oss till med olika grupper. Och där så hade det helt sonika kopplat in en varsin 6 mm2 i dosorna och dragit ut och skruvat fast i en plåtregel. Där det sedan ska slås på med gips.
Det kan väl ändå inte vara rätt gjort?
//Patrik
Det sitter två dosor i badrummen som vi ska ansluta oss till med olika grupper. Och där så hade det helt sonika kopplat in en varsin 6 mm2 i dosorna och dragit ut och skruvat fast i en plåtregel. Där det sedan ska slås på med gips.
//Patrik
Patrik_Hed skrev:Har kollat lite närmre på hur de hade gjort med potentialutjämningen i prefab-badrummen och de hade nog gjort helt fel så att vi får göra om.
//Patrik
Förhoppningsvis så har fabriken någon som har koll och bollar lösningar med kunnigt folk...men men, vem vet.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Ja, jag vet inte ja... det hade varit någon högre rankad person och kollat på det där och bestämt att vi skulle göra på ett annat, fast fortfarande oinspekterbart sätt.Glufsglufs skrev:
Vi får väl kanske ta upp det med vår projektledare, för man vill ju göra en bra installation.
//Patrik
Har sett inspektionsluckor under vasken i andra europeiska länder där alla ledarna sammankopplas men ej sett andra änden så antagligen är det inbyggt i väggen. Och är det godkänt enligt ett annat EU-lands regler är det nog i princip godkänt i Sverige också.
Sen samtidigt har vi haft regeln att alla kopplingar ska kunna okulärbesiktigas med vissa undantag så.. då borde ju det gälla. Om det inte är ett undantag förstås.
Sen samtidigt har vi haft regeln att alla kopplingar ska kunna okulärbesiktigas med vissa undantag så.. då borde ju det gälla. Om det inte är ett undantag förstås.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur koppla in jordad lampa mellan kök och ojordat vardagsrum
El -
Toppen / höljet på USB-C ger mellan 47 volt mot jord
El -
Får 230v mellan nolla och jord… Är allt som det ska? Eller?
El -
230v både mellan fas/jord och kolla/jord?!
El -
Gräva ut slänt för spabad, vad ha mellan mur och jord?
Grund & Markarbeten