Hej !
Undrar över (bif. bild) hur jag ska koppla om min spis som, enl min tolkning, i dags läget är tänkt att användas för 3 fas 400v.(Blå, vanligtsvis nolla,tjänstgör tydligen här som fas ?). I min lilla stuga med nydragen el finns tänkt för spis 2 faser nolla och jord. Vad jag förstår måste det för att fungera kopplas om i plinten på baksidan av spisen. Men hur ? Behövs inte nollan ?
Tacksam för synpunkter !
Puskas
Undrar över (bif. bild) hur jag ska koppla om min spis som, enl min tolkning, i dags läget är tänkt att användas för 3 fas 400v.(Blå, vanligtsvis nolla,tjänstgör tydligen här som fas ?). I min lilla stuga med nydragen el finns tänkt för spis 2 faser nolla och jord. Vad jag förstår måste det för att fungera kopplas om i plinten på baksidan av spisen. Men hur ? Behövs inte nollan ?
Tacksam för synpunkter !
Puskas
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vad har du för sorts eldragning i din stuga? Normalt har man enfas eller 3 -fas. Bäst är att behålla spisen som den är och se till att alla 3 faserna finns fram till uttaget.
Och nej, nollan behövs inte alltid men var glad, din 400 volts spis ger en jämnare belastning på elsystemet.
Kolla upp om du inte redan har trefas framme.
OM det är så att det bara finns två faser så är det den nedre kopplingen som gäller, dvs flytta några bleck.
Protte
Och nej, nollan behövs inte alltid men var glad, din 400 volts spis ger en jämnare belastning på elsystemet.
Kolla upp om du inte redan har trefas framme.
OM det är så att det bara finns två faser så är det den nedre kopplingen som gäller, dvs flytta några bleck.
Protte
" I min lilla stuga med nydragen el finns tänkt för spis 2 faser nolla och jord. Vad jag förstår måste det för att fungera kopplas om i plinten på baksidan av spisen."
Antar att du kollat om det går 3 faser till det nya uttaget, om man utgår från vad du skrivit.
Precis som "Protte" skriver så skall du koppla enligt anvisning 2, den nedre.
1-2-3 = ska byglas med blecken samt ha en fas
4-5 = byglas mellan varandra med den andra fasen
Sen i med skyddsjord enl anvisning.
Antar att du kollat om det går 3 faser till det nya uttaget, om man utgår från vad du skrivit.
Precis som "Protte" skriver så skall du koppla enligt anvisning 2, den nedre.
1-2-3 = ska byglas med blecken samt ha en fas
4-5 = byglas mellan varandra med den andra fasen
Sen i med skyddsjord enl anvisning.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är ju fullständigt vansinne om det bara är framdraget 2-fas när det är NYDRAGET
Perilex SKA vara fullkopplade men det går ju inte sätta dit ett sådant om man "bara" har tvåfas, vad för sorts uttag sitter det där då???
Någonting är fel, endera har TS fått en fas om bakfoten eller så är elektrikern (fas)vriden ( ta det som en rolighet).
Protte
Perilex SKA vara fullkopplade men det går ju inte sätta dit ett sådant om man "bara" har tvåfas, vad för sorts uttag sitter det där då???
Någonting är fel, endera har TS fått en fas om bakfoten eller så är elektrikern (fas)vriden ( ta det som en rolighet).
Protte
Tack för svar !
Jag var nog inte riktigt tydlig i min beskrivning. I stugan sitter en ny elcentral. Till den finns 3 faser nolla och jord. Min tanke var att för att spara en "propp" använda enbart två faser till spisen. Det är så draget till Perilex (jord+svart+brun+blå). På bilden ser man att till spisens kopplingsplin är draget svart, brun,blå + jord. Spisen är vad jag förstår i nuläget kopplad för 400v 3 fas ? Men ledningarnas färger säger mig svart=fas, brun=fas och blå=nolla ?
Får man använda blå till fas ? Jag trodde att den (blå) alltid ska vara nolla ?
Går det att förstå mitt "surr" ?
Puskas
Jag var nog inte riktigt tydlig i min beskrivning. I stugan sitter en ny elcentral. Till den finns 3 faser nolla och jord. Min tanke var att för att spara en "propp" använda enbart två faser till spisen. Det är så draget till Perilex (jord+svart+brun+blå). På bilden ser man att till spisens kopplingsplin är draget svart, brun,blå + jord. Spisen är vad jag förstår i nuläget kopplad för 400v 3 fas ? Men ledningarnas färger säger mig svart=fas, brun=fas och blå=nolla ?
Puskas
Klart det går att koppla in denna spis på 2-fas om man vill, men ska man vara noga ska den då anslutas fast eftersom perilex ska vara fullkopplade.
Blå kan och får vara fas i några fall, detta är ett.
Blå kan och får vara fas i några fall, detta är ett.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Sätter man en ny elcentral så sätter man en som är tillräckligt stor för installationen så att man slipper spara in en säkring. Spisuttag ska vara fullkopplade med tre faser, nolla skyddsjord.Puskas skrev:Tack för svar !
Puskas
Att undra varför blå är kopplad som något annat än nolla är vanligt förekommande bland nybörjare.
Regeln säger att blå får användas som annat än neutralledare såvida att förväxling ej kan uppstå.
//Patrik
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Snåla in 29 spänn (vad en 10A Hager automat normalt kostar) och sedan måsta ta dit en elektriker för att ansluta spisen fast. Om vi ska följa regelboken.
Protte
Protte
Inte speciellt listigt sådär i största allmänhet men det kan ju vara så att det är _fullt_ och en större kapsling inte får plats på väggen av nån anledning?prototypen skrev:
Hur som helst som Protte säger så bör kanske en elektriker komma dit och fixa för jag får kännslan av att det kommer att missförstås en del av TS vad gäller färger, faser och nolla. Jag blev förvirrad av att bara läsa vad alla skriver och då vet jag ändå hur man ska göra.
Klicka här för att svara