Kör så sågspånet yr och hoppas på det bästa!

Har själv fällt in lamputtag mitt ovan samtliga fönster. Regeln som var i vägen fick snällt ge efter för dosfräsen.

Det finns ganska grunda ROT dosor. 40mm i de flesta byggvaruhus, Biltema (av alla...) säljer en 35 mm dosa som annars bara finns på nätbutiker för oss dödliga. Undvik Biltemas vita 40 mm dosa den är av plast som påminner om leksaker ur flingpaket. De grunda (har för mig att de är blå) fungerar med nöd och näppe för ett uttag, men en brytare är oftast väldigt grund och inget problem. Vanliga ROT dosor är väl oftast minst 50mm eller mer.

Y
mjo, rotdosan (orange) jag köpte är 55mm djup, köpt på yrkesbutik.väggen är sisådär 150mm djup..

edit: den 35mm dosan var ju lite intressant, och fanns och köpa där jag handlar...
-någon som ser någon nackdel med den? annars köper jag en sådan också.

Nackdelen är att du behöver en speciell dosfräs (mindre diameter på dosan) samt att du får såklart mindre utrymme för apparat/kopplingar/ledningar.

Y
tanken är bara att ha en 2vippad strömbrytare...

hur stor dosfräs brukar man oftast vara i behov utav?

För en normal Apparatdosa: 74 mm (kallas T70)
För 35 mm djupa dosan: 65 mm

Kopplingsdosa 83 mm (T80)

Den grunda dosan finna även som dubbel. Finns det normaldjupa och breda dubbla dosor?

Y
um, det står 68mm till den 35mm dosan, men kanske inte är så kinkigt på millimetrarna?
-mindre skoj att köpa en fräs som inte är stor nog :)

Sorry, jag som skrev fel.

Men hur kommer det att se ut sedan? Det ska väl dit ett foder som täcker kanten på karmarna? Ska det vara ett stort hål mitt på fodret och hur får man det tätt och snyggt mot en infälld brytare?

I min värld skulle jag sätta en utanpåliggande på fodret och en VP-slang bakom fodret (lite tälja i karmarna).

Protte

Y
nja, det är 20cm bred väggskiva mellan rutorna, där har de sågat ut ett spår i skivan samt jackat ur lite ur reglarna, samt att man kan nyttja mellanrummet med isolering till klämma in ett rör.

Alltså inga foder, utan väggskivan mot fönstersmygen?

Y
precis, tror jag kommer fortsätta köra på det även om vissa har tyckt att jag ska köra på foder som alla andra. hehe

hur breda brukar foder vara,4-5cm?

56 mm finns det foder som är. Det ser löjligt smalt ut men jag har det i verkstan.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.