8 547 läst ·
23 svar
9k läst
23 svar
shit, mössen är ju livsfarliga. (elen)
Sida 1 av 2
Har tagit bort innertaket och höll nu på att tabort lite reglar, upptäckte att ett utav plaströren med el-ledningar var skadat. Först trodde jag någon hade skurit den men insåg snabbt att mössen hade gått ner i isoleringen, gnagt bort fuktspärrplasten, sen börjat gnaga på plaströret, och sedan isoleringen på ledningarna... och det var inte lite de hade gnagt bort heller!
Alltså, man blir ju skraj. Tänk om det är massa sånna punkter i huset där kabel.isolering fattas osv.
-Okej nu har man ju säkringar och så men avafaen, känns ju kusligt för det.
Och jag blir ju skeptisk till detta med flexrör som har tunnare plast, det gnager dom ju bort på nolltid om de nu lyckades så väl med det tjockare röret.
Förvisso ska jag engagera mig i att om-isolera på de värsta ställena samt laga all trasig fuktspärrplast ordentligt men... mja..
hujja :S
Alltså, man blir ju skraj. Tänk om det är massa sånna punkter i huset där kabel.isolering fattas osv.
-Okej nu har man ju säkringar och så men avafaen, känns ju kusligt för det.
Och jag blir ju skeptisk till detta med flexrör som har tunnare plast, det gnager dom ju bort på nolltid om de nu lyckades så väl med det tjockare röret.
Förvisso ska jag engagera mig i att om-isolera på de värsta ställena samt laga all trasig fuktspärrplast ordentligt men... mja..
hujja :S
en katt är lösningen..
De gnager även kopparn de små gynnarna, ge det bara lite tid.. Men se till att hålla dem borta från din el annars kommer du få mycket jobb i framtiden.
Flex är lite tunnare men det spelar nog ingen roll, de har all tid i världen. Annars får du se till att skydda kablarna på nåt sätt.
Flex är lite tunnare men det spelar nog ingen roll, de har all tid i världen. Annars får du se till att skydda kablarna på nåt sätt.
Hur kan jag skydda kablarna då?
Jo i sommar ska jag försöka mig på det omöjliga att hindra mössen att komma in i huset - så gott det går. Samt chansa på en elektronisk pryl och kanske någon katt, haha.
-Ska ju kanske inreda vinden också så då får de ju inte samma möjligheter att springa runt däruppe men...
Nåväl ,får väl försöka vara lite positiv - känns ju lite mer lönsamt nu detta projekt att dra om elen och byta innertak osv..
Jo i sommar ska jag försöka mig på det omöjliga att hindra mössen att komma in i huset - så gott det går. Samt chansa på en elektronisk pryl och kanske någon katt, haha.
-Ska ju kanske inreda vinden också så då får de ju inte samma möjligheter att springa runt däruppe men...
Nåväl ,får väl försöka vara lite positiv - känns ju lite mer lönsamt nu detta projekt att dra om elen och byta innertak osv..
Att försöka hindra mössen från att komma in låter som en enkelbiljett till psyket 
Dom rackarna tar sig in Precis överallt!
Bästa förslaget är nog ändå en katt, Dom är riktigt vassa på att ta bort gnagare och dessutom så är dom ju ett trevligt sällskap i soffan.
Dom rackarna tar sig in Precis överallt!
Bästa förslaget är nog ändå en katt, Dom är riktigt vassa på att ta bort gnagare och dessutom så är dom ju ett trevligt sällskap i soffan.
Nja, jag gillar ju inte riktigt tanken om allt katthår och sönderklösta saker.
Kanske en borderterrier hund istället så sätter man upp staket runt huset så jagar den allt som kommer innanför, haha.
Nä men tusan, ett flexrör måste ju vara klenare... Jag funderar på att köra styva rör uppe vid taket, men flex som går ner in i väggarna.. okej, dumförklarad lär jag väl bli men denna setup känns ändå mer trygg..
Kanske en borderterrier hund istället så sätter man upp staket runt huset så jagar den allt som kommer innanför, haha.
Nä men tusan, ett flexrör måste ju vara klenare... Jag funderar på att köra styva rör uppe vid taket, men flex som går ner in i väggarna.. okej, dumförklarad lär jag väl bli men denna setup känns ändå mer trygg..
kör med pansarrör eller EKPK direkt i väggarna
Problemet är att katten inte kommer in i taket. Vi har två mordiska katter som i huvudsak livnär sig på möss, råttor, kaniner och senast en fasan :O, men mössen i väggarna klarar sig så länge dom inte sticker ut nosen.
En jordfelsbrytare hjälper om det skulle bli överslag mellan fas och jord, men mellan fas och nolla är det kört.
Till slut får man göra som electrocuted skriver. Pansarrör, stålmantlad kabel eller förläggning där gnagarna inte kommer åt.
En jordfelsbrytare hjälper om det skulle bli överslag mellan fas och jord, men mellan fas och nolla är det kört.
Till slut får man göra som electrocuted skriver. Pansarrör, stålmantlad kabel eller förläggning där gnagarna inte kommer åt.
eller så köper jag lite masonit eller annat billig material, och lägger remsor mellan rören och fuktspärrplasten... gnager de sig ner så möts de inte utav smaskig plast utan en tråkig träskiva.. hum hum... känns enklare än att dra om precis allting... vilket jag fick det att låta som att det skulle göras men är snarare omdragningar å sånt..
-då kanske jag rentav törs köra flexslangen trotsallt
-då kanske jag rentav törs köra flexslangen trotsallt
Redigerat:
Har tom varit med om att dom gnagat hål på ett kopparprisolrör till vattnet...
Hittade en i en gängsäkringscentral en gång. Han stod med baktassarna på PE och ena framtassen på L1. Sen kom han inte längre. Somliga straffar Gud med detsamma.
Nyligen hade en gnagat hål på avloppsslangen till diskmaskinen. Upptäckte det när det rann genom golvet ner i källaren.
Ändå har jag katt. Men hon är nog lite för lat...
Nyligen hade en gnagat hål på avloppsslangen till diskmaskinen. Upptäckte det när det rann genom golvet ner i källaren.
Ändå har jag katt. Men hon är nog lite för lat...
Kört och kört. Det säger PANG och så går säkringen fortare än kvickt. Mest troligt en av huvudsäkringarna, som det gjorde hos oss när ett strykjärn med trasig sladd sattes i uttaget.mycke_nu skrev:
Sen har man en skada på kabeln och man vet inte riktigt varför säkringen löste ut utan återställer/byter den, och har man sedan extrem otur så kan det i absolut värsta fall bli brasa om man lastar den ledningen fullt framöver...joflopp skrev:
Jag vet inte hur stor faran är på vanliga 1.5mm2 FK avsäkrade 10A... Däremot vet jag att det kan svetsa rätt bra om man kortsluter t.ex. 6mm2 avsäkrat 32A...
Ska det bli en brasa får du allt stå och hålla tillbaka dvärgbrytaren med våld. Det har jag också gjort. I en datorhall för si så där 11 år sedan. Flammade fint i nätdelen på servern. 
Är det diaz lär den ryka så snart du skruvat in den till bottenplattan. Överslag mellan fas och nolla innebär att strömmen rusar och utan motstånd har du på bråkdelen av en sekund mycket höga amperetal som drar genom säkringen och löser ut den.
Det som orsakar brand i elsystem är väl sällan överslag utan dålig kontakt som genererar värme, vilket leder till ännu sämre kontakt som genererar ännu mer värme... Och ja, jag har varit med om det med. Tack och lov kunde jag lokalisera felet innan det gick riktigt illa.
Är det diaz lär den ryka så snart du skruvat in den till bottenplattan. Överslag mellan fas och nolla innebär att strömmen rusar och utan motstånd har du på bråkdelen av en sekund mycket höga amperetal som drar genom säkringen och löser ut den.
Det som orsakar brand i elsystem är väl sällan överslag utan dålig kontakt som genererar värme, vilket leder till ännu sämre kontakt som genererar ännu mer värme... Och ja, jag har varit med om det med. Tack och lov kunde jag lokalisera felet innan det gick riktigt illa.