Hej!

Har redan postat denna fråga i forumet för "belysning", hoppas ingen tar illa upp att jag postar den här med;)

Undrar om det är någon som vet vilka specifikationer en kondensator bör ha för att vara lämplig att använda i en lysrörs-armatur med 3st 58w lysrör? Alltså hur många µF (mikroFarad) den bör vara på?

Lysrörsarmaturerna är helt kompletta och orörda (= ej "mixtrade" med) förutom att kondensatorerna saknas.

Tacksam för svar!

du har ingen nytta av dom kondensatorerna om du inte har så många amraturer att du ligger på gränsen till vad säkringen klarar, och reaktiv effekt betalar man heller inte för..

electrocuted skrev:
...och reaktiv effekt betalar man heller inte för..

Inte man själv, men kraftbolaget :O

Men handlar det om typ en lysrörsarmatur är det ju inte så man behöver ligga sömnlös kanske..

electrocuted skrev:
du har ingen nytta av dom kondensatorerna om du inte har så många amraturer att du ligger på gränsen till vad säkringen klarar, och reaktiv effekt betalar man heller inte för..
Man betalar dock för spänningsfallet i ens egna kablar, även den delen som orsakas av rekativ effekt.

Om det t.ex. rör sig om en gårdsbelysning som är igång varje kväll/natt året om och det är femtioelva zillioner meter kabel, så att det faktiskt blir ett inte helt försumbart spänningsfall, så kan det kanske löna sig att installera en lämplig konding.

P.S. jag vet inte vilket värde som är lämpligt för just den armaturen. Googla på vad det brukar sitta i några armaturer, om du hittar ett värde för nån given armatur (vid 230V matning) så tror jag att du helt enkelt kan räkna på att ha lika många "mikrofarad per watt lysrör" som den armatur du eventuellt lyckas googla fram värdet på... (alltså om du hittar värdet på en enkel 36W-armatur så kan du ta det värdet gånger 4.8 och avrunda till närmsta standardvärde. (58W *3 / 36 W = 4.83333...).

TÄNK PÅ ATT KONDENSATORN MÅSTE TÅLA VÄXELSTRÖM!
Motorstartkondensator är nog en helt okej variant att köpa.
Det finns - för elektronikkonstruktioner - klart billigare och smidigare kondensatorer som bara är avsedda för (pulserande) likspänning, om du ansluter en sådan till växelspänning så smäller den ganska bums...

"om du hittar ett värde för nån given armatur (vid 230V matning) så tror jag att du helt enkelt kan räkna på att ha lika många "mikrofarad per watt lysrör" som den armatur du eventuellt lyckas googla fram värdet på..."

tackar för detta mycket bra svar/tips

Har googlat fram två exempel och båda tycks hamna på ca 9w per mikrofarad!
Alltså borde jag ha ca (3 x 58(watt) / 9 =) 19,3mikrofarad per armatur.

En liten hypotetisk fråga på det; ifall jag t.ex. skulle sätta en kondning på 30mikrofarad där det igentligen skall sitta en på 20mikrofarad, kan detta vara till skada på något sätt eller är man bara "ännu mer på den säkra sidan" då?

Kommer inte ihåg exakt hur många armaturer det var men minst tio stycken.

Redigerat:
Mikael_L
Sätt mycket hellre en för liten kondensator än en för stor.
Med för stor så överkompenserar du och får en viss risk att du skapar en självsvängande krets.

tackar och bockar för de givande svarend^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.