Min far har nyinsatt acktank.
Han har låtit montera in en elpatron i den.
Han har bett mig hjälpa honom med det elektriska.
Jag är ingen elektriker, men jag tänkte låta en behörig godkänna installationen, så slipper vi den diskussionen.
Jag undrar nu vad jag har för alternativ.
Den är stämplad med 3*3000w. alltså det är en 9 kw patron.
Den har 6 stift.
Idag är det befintliga 1,5mm ledare fram till patronen och 10 amp säkringar i centralen.
(Det satt en 6kw patron tidigare, och då fungerade ju detta)

Går det på något vis att koppla denna 9 kw patron utan att behöva byta kablar och säkra upp?
Jag har fått för mig att jag har hört att man kan koppla patronen så att den inte drar så mycket som 9kw.

Eller måste jag endera byta kablaget och säkra upp eller byta patron till en 6:a?

Jag ber om ursäkt om detta har behandlats tidigare, jag har inte orkat söka.
MVH Robert.

Bara så att vi kanske slipper höra -men jag tänkte låta en behörig godkänna installationen- så gör det inte arbetet "lagligt". Den som utför arbetet skall vara behörig eller arbeta "under" en behörig.
Det verkar som många tror att man kan utföra "elarbeten" och sedan kan få dom godkända av någon behörig och att det därmed är en "laglig" installation men så är inte fallet.
Troligtvis är patronen omkopplingsbar mellan Y o D vid Y kopplar du ihop tre av stiften och ansluter faserna på dom tre övriga stiften och matar därmed "slingorna med 230 volt.

...å får totalt 3kW.

Okej, jag omformulerar mig.
Jag ska låta en behörig elektriker koppla in en el-patron och nu vill jag ta reda på hur han ska göra.

Tack för svaren.

Jag får alltså 3kw om elektriker kopplar som beskrivet.
Kan han koppla så det blir 6 kw?

Nej, jag är ganska säker på att du inte kan få något annat än 3 eller 9 kw.

Okej. jag undrar om 3kw räcker.
Tror inte det. men om patronen bara ska användas i nödfall för att undvika skador på huset kanske det går.
Jag ska fråga hur han tänkt ha det.

Här kommer en "ful-koppling" som ger 5 kW.