Min far har nyinsatt acktank.
Han har låtit montera in en elpatron i den.
Han har bett mig hjälpa honom med det elektriska.
Jag är ingen elektriker, men jag tänkte låta en behörig godkänna installationen, så slipper vi den diskussionen.
Jag undrar nu vad jag har för alternativ.
Den är stämplad med 3*3000w. alltså det är en 9 kw patron.
Den har 6 stift.
Idag är det befintliga 1,5mm ledare fram till patronen och 10 amp säkringar i centralen.
(Det satt en 6kw patron tidigare, och då fungerade ju detta)

Går det på något vis att koppla denna 9 kw patron utan att behöva byta kablar och säkra upp?
Jag har fått för mig att jag har hört att man kan koppla patronen så att den inte drar så mycket som 9kw.

Eller måste jag endera byta kablaget och säkra upp eller byta patron till en 6:a?

Jag ber om ursäkt om detta har behandlats tidigare, jag har inte orkat söka.
MVH Robert.

Bara så att vi kanske slipper höra -men jag tänkte låta en behörig godkänna installationen- så gör det inte arbetet "lagligt". Den som utför arbetet skall vara behörig eller arbeta "under" en behörig.
Det verkar som många tror att man kan utföra "elarbeten" och sedan kan få dom godkända av någon behörig och att det därmed är en "laglig" installation men så är inte fallet.
Troligtvis är patronen omkopplingsbar mellan Y o D vid Y kopplar du ihop tre av stiften och ansluter faserna på dom tre övriga stiften och matar därmed "slingorna med 230 volt.

...å får totalt 3kW.

Okej, jag omformulerar mig.
Jag ska låta en behörig elektriker koppla in en el-patron och nu vill jag ta reda på hur han ska göra.

Tack för svaren.

Jag får alltså 3kw om elektriker kopplar som beskrivet.
Kan han koppla så det blir 6 kw?

Nej, jag är ganska säker på att du inte kan få något annat än 3 eller 9 kw.

Okej. jag undrar om 3kw räcker.
Tror inte det. men om patronen bara ska användas i nödfall för att undvika skador på huset kanske det går.
Jag ska fråga hur han tänkt ha det.

Här kommer en "ful-koppling" som ger 5 kW.
Den kräver anslutning till nollan.
Om den är tillåten får någon annan svara på.

Du kopplar ett element L1-L2, det ger 3 kW
Du kopplar de andra två elementen i parallell L3-N, det ger 1+1 kW.
Sammanlagt 5 kW

Det ger följande strömmar:
L1 = 7,5 A
L2 = 7,5 A
L3 = 8,7 A
N = 8,7 A

Jag är beredd att få den här kopplingen sågad av behöriga elektriker,
man ska ju helst inte blanda trefaslaster med enfaslaster,
men den kan ju vara intressant att diskutera teoretiskt.....

/Hasse

Edit:
roke skrev:
Okej, jag omformulerar mig.
Jag ska låta en behörig elektriker koppla in en el-patron och nu vill jag ta reda på hur han ska göra.
Jag tror inte du fick en pekpinne för att du tänkte koppla själv.
Felet i ditt första inlägg är att du säger att en behörig elektriker ska "godkänna" det i efterhand.
Det är tydligen formellt omöjligt.
Du kommer alltid att ha ansvaret för din egen koppling!

Det är vanligt att man styr värme med att (automatiskt) koppla om "slingor" så spänningen - beroende på behov - varierar. Men det är nog inget man ska laborera med om man inte har ganska gedigen kunskap.
Enklast och kanske billigast är väl att byta patron.

Fotografen skrev:
...å får totalt 3kW.
Hur räknar du egentligen? Misstänker att du räknar ut resistansen vid 400 V och sen beräknar effekten vid 230 V och samma resistans? Saken är den att resistansen beror av elementets temperatur vilken kommer att vara lägre vid 230 V än vid 400 V. Vet inte om det ger nån praktisk skillnad men det kanske gör det?

Matss skrev:
Hur räknar du egentligen? Misstänker att du räknar ut resistansen vid 400 V och sen beräknar effekten vid 230 V och samma resistans? Saken är den att resistansen beror av elementets temperatur vilken kommer att vara lägre vid 230 V än vid 400 V. Vet inte om det ger nån praktisk skillnad men det kanske gör det?
Ja, precis. Jo, jag vet.
Skillnaden i praktiken borde vara liten eftersom metoden är vedertagen, men förutsätter att slingorna är avsedda för 400 volt. Hade jag tillgång till en 400-voltspatron så skulle jag prova.

Matss skrev:
I det här fallet borde resistans-skillnaden vara minimal, eftersom elementen är nedsänkta i vatten,
och den vattentemperatur som eftersträvas är densamma oavsett om man har kopplat för 3 kW eller 9 kW.
Vattentemperaturen är ju reglerad. Skulle inte 3 kW räcka till så blir vattentemperaturen något lägre, men någon större resistansändring tror jag inte på.

Skulle man t.ex ta en glödlampa och växla mellan 230V och 400V skulle effektändringen bli mindre än en faktor 3. I det fallet skulle ju glödtrådens temperatur tillåtas att ändra sig mycket.

/Hasse

Jodå, Sänker man en spänningen över en resistans från 400 till 230V minskar effekten mycket riktigt med en faktor 3 !!!!
(Från 9 till 3kW alltså),
skillnaden är ju sqrt(3) mellan dessa. och
P = U*U*R, som man lätt härleder från U = R*I samt P = U*I.
dvs effekten är proportionell mot spänningen i kvadrat och sqrt(3)*sqrt(3) = 3
(Inga reaktiva effekter i värmeelement att tala om..lika lätt som att räkna på likström....)

Tror att elpatronen beter sig ganska konstant resistansmässigt mellan 230 & 400V den är ju "vattenkyld", en glödlampa har en helt annat beteende, den minskar resistansen kraftigt när den tänds...

b_hasses "fulkoppling" för 5kW fungerar den också....

PST skrev:
Tror att elpatronen beter sig ganska konstant resistansmässigt mellan 230 & 400V den är ju "vattenkyld", en glödlampa har en helt annat beteende, den minskar resistansen kraftigt när den tänds...
Det är tvärs om, resistansen ökar när den tänds...

/Hasse

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.