Hej!
Funderar på att köpa ett elverk på ca 2 kW för att driva en mindre värmekälla samt någon lampa vid eventuellt strömavbrott. Ska kanske tillägga att jag bor i utkanten av en mindre stad så några längre avbrott pratar vi inte om. Bifogar en skiss på hur jag eventuellt tänkt att installera elverket. Mina el kunskaper är begränsade , så därför vill jag gärna ha kommetarer.
/Gornoth
Funderar på att köpa ett elverk på ca 2 kW för att driva en mindre värmekälla samt någon lampa vid eventuellt strömavbrott. Ska kanske tillägga att jag bor i utkanten av en mindre stad så några längre avbrott pratar vi inte om. Bifogar en skiss på hur jag eventuellt tänkt att installera elverket. Mina el kunskaper är begränsade , så därför vill jag gärna ha kommetarer.
/Gornoth
Vad säger du efter något av dina barn alternativt någon annan drar ur hanen som sitter i väggen och tar på kontakterna som är strömförande? Livsfarligt med andra ord.
Finns väggINtag för sånna ändamål
ex i cee som funkar fint till ditt användningsområde

Finns väggINtag för sånna ändamål
ex i cee som funkar fint till ditt användningsområde

För att sammanfatta det viktigaste: Glöm dubbelhanen.
Om du kopplar in ett elverk till husets elsystem måste du koppla ifrån nätet. Detta av flera skäl.
1: Elen i ditt hus sitter ihop med elen i dina grannars hus. Ditt elverk orkar inte driva alla grannars hus.
2: De som jobbar med att laga ledningen vill inte att du skall mata ut ström på den.
3: Det som nsiak angav om livsfaran med att snubbla på sladden.
Om det inte är varje vecka som det blir elavbrott så är det nog enklast att dra en sladd från elverket in i huset till dina lampor. Att köra elvärme på ett bensindrivet elverk är ekonomiskt, energimässigt och miljömässigt vansinne. Det finns mycket bättre sätt att varmhålla huset vid strömavbrott.
Erik
Om du kopplar in ett elverk till husets elsystem måste du koppla ifrån nätet. Detta av flera skäl.
1: Elen i ditt hus sitter ihop med elen i dina grannars hus. Ditt elverk orkar inte driva alla grannars hus.
2: De som jobbar med att laga ledningen vill inte att du skall mata ut ström på den.
3: Det som nsiak angav om livsfaran med att snubbla på sladden.
Om det inte är varje vecka som det blir elavbrott så är det nog enklast att dra en sladd från elverket in i huset till dina lampor. Att köra elvärme på ett bensindrivet elverk är ekonomiskt, energimässigt och miljömässigt vansinne. Det finns mycket bättre sätt att varmhålla huset vid strömavbrott.
Erik
Medlem
· Södermanland
· 22 inlägg
Det allra viktigaste:
Gör du fel riskerar du att döda de som skall hjälpa dig!
Som föregående skrev så är kanske det bästa i din situation att helt enkelt koppla en kabel till det du vill driva när det behövs.
Förbered gärna med någon lucka eller annat så du kan ha dörren stängd.
Gör du fel riskerar du att döda de som skall hjälpa dig!
Som föregående skrev så är kanske det bästa i din situation att helt enkelt koppla en kabel till det du vill driva när det behövs.
Förbered gärna med någon lucka eller annat så du kan ha dörren stängd.
Har fått några kommentarer i allla fall. Får bli en sånt där uttag som bilden. Har aldrig haft för avsikt att koppla in elverket på inkommande, utan enbart driva ett separat uttag hyfsat centralt i huset. Sen det här med att göra saker så enkelt som möjligt är inte alltid det roligaste. Tack för svaren.
/Gornoth
/Gornoth
Men någon dubbelhane ska du inte ha ändå.
Ofta kan man dra in en sladd genom något källarfönster eller vad man nu kan ha.
Glöm inte jorda elverket ordentligt. Du kan inte lita på inkommande jord när det är strömavbrott.
Ofta kan man dra in en sladd genom något källarfönster eller vad man nu kan ha.
Glöm inte jorda elverket ordentligt. Du kan inte lita på inkommande jord när det är strömavbrott.
Att köra ett elverk med 20% verkningsgrad för att driva en elradiator är föga optimalt. Köp en gasol- eller fotogenvärmare istället så räcker bränslet fem gånger längre.
Belysning fixar du med en campinglykta med LE-lampa. Dom lyser starkt och länge.
Belysning fixar du med en campinglykta med LE-lampa. Dom lyser starkt och länge.
På jobbet har vi ofta strömavbrott på vintern så elektrikern har kopplat via en brytare så att vi kan köra servern och en dator på ett elverk.
Fråga mig inte exakt hur det är kopplat men vi har ett CEE uttag utomhus där vi kopplar in elverket.
Fråga mig inte exakt hur det är kopplat men vi har ett CEE uttag utomhus där vi kopplar in elverket.
Man har en speciell brytare som förstan bryter inkommande ström. Sedan slår på reservström men. På så vis får man inte ut ström på elnätet.
är inte elektriker men fick tänker så här att vad är det som man behöver ström till i ett hus !
värmen behöver ström sen är ju frågan om man har en luftvärmepump eller en elpanna eller nån brännpanna som ger värme till en tank som sen ska ut i huset
kyl och frys vill man ju ha fungerande och de ger ju också en hel del värme jämfört med vad de drar
belysning men då kan man ju ta det på vissa ställen bara som toa, hall, kök, sovrum, vardagsrum och i en del av fallen så skulle man kunna använda 12v och då köra med ett batteri när inte transformatorn ger ström bara att man behöver koppla lite då
så skulle jag vara i din sits så skulle jag prata med en elektriker som kopplar om ditt elskåp så du sätter en del saker på samma fas så du kan koppla in ditt elverk på den fasen genom att bryta den från inkommande kabel och iställe sätta in elverket där
en tanke och har du typ 2kW så räcker det för att dra de flesta luftvärmepumpar eller cirkulationspump i ett vanligt vattensystem (men inte dra en elpanna) och kyl och frys och sen en hel del lampor med
iställe för att ge ström enbart till ett utag i huset så koppla in dig så du får ström till allt du behöver el till bara att du behöver tänka efter lite om du ska koppla in element/värmepump och har egen pump för vatten då de också brukar dra ganska så mycke men kan vara värt att fundera i de banorna men det är ju inget du ska koppla in själv då
värmen behöver ström sen är ju frågan om man har en luftvärmepump eller en elpanna eller nån brännpanna som ger värme till en tank som sen ska ut i huset
kyl och frys vill man ju ha fungerande och de ger ju också en hel del värme jämfört med vad de drar
belysning men då kan man ju ta det på vissa ställen bara som toa, hall, kök, sovrum, vardagsrum och i en del av fallen så skulle man kunna använda 12v och då köra med ett batteri när inte transformatorn ger ström bara att man behöver koppla lite då
så skulle jag vara i din sits så skulle jag prata med en elektriker som kopplar om ditt elskåp så du sätter en del saker på samma fas så du kan koppla in ditt elverk på den fasen genom att bryta den från inkommande kabel och iställe sätta in elverket där
en tanke och har du typ 2kW så räcker det för att dra de flesta luftvärmepumpar eller cirkulationspump i ett vanligt vattensystem (men inte dra en elpanna) och kyl och frys och sen en hel del lampor med
iställe för att ge ström enbart till ett utag i huset så koppla in dig så du får ström till allt du behöver el till bara att du behöver tänka efter lite om du ska koppla in element/värmepump och har egen pump för vatten då de också brukar dra ganska så mycke men kan vara värt att fundera i de banorna men det är ju inget du ska koppla in själv då
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Problemet med mindre elverk är motorer. Ett litet 2kW elverk har stora svårigheter att starta en vattenpump på 800W.
Bo. tänkte mer på att fast det kanske kan vara lite problem att få igång om man har mycke belastande saker så är det ju en sak man nog vill ha om man har eget vatten och det blir lite längre tid
men själv så skulle jag nog föredra ett lite större elverk på diesel som man har mer stationärt med extra ljuddämpare mm och utdragning av avgasrör och har man det i en källaren eller så och gör den tystare så kan man också få värme från motor och avgaser och det ska vad jag hört vara mindre strul med dieslar än bensinare när de får stå ett tag då bensin blir avslagen ganska så fort
men själv så skulle jag nog föredra ett lite större elverk på diesel som man har mer stationärt med extra ljuddämpare mm och utdragning av avgasrör och har man det i en källaren eller så och gör den tystare så kan man också få värme från motor och avgaser och det ska vad jag hört vara mindre strul med dieslar än bensinare när de får stå ett tag då bensin blir avslagen ganska så fort

