5 559 läst ·
26 svar
6k läst
26 svar
El till föråd
Sida 1 av 2
Hejsan alla glada pulare
En fråga jag tänkte fixa lite el till ett föråd och utedass med frys toa. Det är inte så långt imellan sommarstugan och dasset/ förådet och jag tänkte dra en friliggande kabel imellan bara för att mata dasset typ gummikabel 1 fas som man kan stuva undan när man är klar /vinter.
Då en fråga mellan huset och dasset ska jag sätta 1fas hanskar dom blå ? utanpå för att sedan mata in till elen i dasset och sommarstugan eller vad ska man använda?
Kan jag borra igenom stugan och ta el från mina jordade utanpåliggande eluttag och ut till handsken och lägga vprör dom få cm genom väggen för att sedan dra kabel igenom det? ut till lämpligt kopplingsdon?
Likaså in till dasset???
Vilken kabel är att föredra EKRK ?? eller nge förslag på kabel som passar fint både ute o inne?? alltså inte imellan stugorna och vad kan vara bra därimellan gummikabel eller??
Vilken höjd är bra att dra ett hål igenom eller spelar det ingen roll??
MVH texastaz
En fråga jag tänkte fixa lite el till ett föråd och utedass med frys toa. Det är inte så långt imellan sommarstugan och dasset/ förådet och jag tänkte dra en friliggande kabel imellan bara för att mata dasset typ gummikabel 1 fas som man kan stuva undan när man är klar /vinter.
Då en fråga mellan huset och dasset ska jag sätta 1fas hanskar dom blå ? utanpå för att sedan mata in till elen i dasset och sommarstugan eller vad ska man använda?
Kan jag borra igenom stugan och ta el från mina jordade utanpåliggande eluttag och ut till handsken och lägga vprör dom få cm genom väggen för att sedan dra kabel igenom det? ut till lämpligt kopplingsdon?
Likaså in till dasset???
Vilken kabel är att föredra EKRK ?? eller nge förslag på kabel som passar fint både ute o inne?? alltså inte imellan stugorna och vad kan vara bra därimellan gummikabel eller??
Vilken höjd är bra att dra ett hål igenom eller spelar det ingen roll??
MVH texastaz
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer
Skulle inte rekomendera att du tar det från ett vägguttag eller liknande.. Om mätarskåpet sitter på (huvud)huset är det lättare att sätta en kapsling vid sidan om mätarskåpet med jfbr och gärna 3 säkringar. Från det skåpet kan du sen ta strömmen genom uttag antingen shuko den blå eller vanlig trefas 16A handske.
Eller... varför inte göra det ordentligt på engång? Skippa tillfälliga lösningar med gummikablar och gräv ner en riktig mark-kabel så är de klart sen! Behöver inte hålla på koppla in/ur kablar hela tiden.. (och byta den då du kört av den med gräsklipparen.
Sant Rrrrr..
Jordkabel , EKKJ 4x2,5+2,5mm för 22kr/m http://www.elbutik.se/product.html/ekkj-/-fkkj-se-n1vcv-u/-r?category_id=2100
Gummikabel , RDOE 5G2,5mm för 26kr/m http://www.elbutik.se/product.html/rdoe-h07rn-f?category_id=2107
Känns kanske lika bra att ta några spadtag då..
Jordkabel , EKKJ 4x2,5+2,5mm för 22kr/m http://www.elbutik.se/product.html/ekkj-/-fkkj-se-n1vcv-u/-r?category_id=2100
Gummikabel , RDOE 5G2,5mm för 26kr/m http://www.elbutik.se/product.html/rdoe-h07rn-f?category_id=2107
Känns kanske lika bra att ta några spadtag då..
Redigerat:
Nja det ska byggas ett permanent hus på tomten inom 1-2 år och då ska sakerna kunna flyttas och då blir det en permanent lösning med nergrävd kabel. Ska ju bara ha 1 lampa och ett uttag till frys toan så att man kan göra sina behov medans man bygger nytt.
om du vet vart det permanenta huset kommer att stå kan du förbereda och kräva ner kabel redan nu..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Görs det ordentligt och riktigt så ser inte jag några större problem med att ha en tillfällig lösning av den typen ett tag.
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 925 inlägg
Finns det inget befintligt uttag utomhus på stugan??
En lampa men den har ingen jord. så jag hade tänkt att borra igenom väggen och dra ut en kabel från slingan invändigt med utanpåliggande eluttag, elen i stugan är ny och går runt med en en 3 st utanpåliggande uttag på en säkring och i slutett på den tänkte jag dra igenom väggen och lägga vprör och en EKRK kabel ut till en blå handske för att dra en gummikabel in till dasset med en handske och en liknannde lösning där för att få el in till dasset.
Låter vettigt men använd EKLK utomhus. EKRK är inte godkänd för annat än torr och icke brandfarlig miljö (inomhus).
Produkter som diskuteras: "EKLK utomhus"
Installationskabel EKLK Bårebo
För fast förläggning inomhus och utomhus
319 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag tycker att det funkar. Ska du klamra en bit inne eller ska du borra ut dig i baksidan av uttaget? EKRK får du inte använda ut till ett CEE-don. Använd EKLK. Om du har ny el så antar jag att det dessutom finns en JFB?
Denna på stugan. (Eller om du kanske vill ha ett vanligt uttanpåliggande uttag, så borde väl det funka också)

Denna på förrådet.

Denna på stugan. (Eller om du kanske vill ha ett vanligt uttanpåliggande uttag, så borde väl det funka också)

Denna på förrådet.

Redigerat:
Jag tänkte borra mig ut nertill inne och dra kabeln upp till en handske tror det blir snyggast inne???
Stugan är rätt hög så där jag går ut inne är ca 20 cm och ute blir det ca 50-70cm.
Funkar det att sätta vanliga eluttag för utomhus bruk för att leda strämmen vidare till dasset??? eller måste man ha handske??
Vilken kabel funkar bäst då?? EKLK om man klamrar en bit upp utomhus??
Jordfelsbrytare finns
Stugan är rätt hög så där jag går ut inne är ca 20 cm och ute blir det ca 50-70cm.
Funkar det att sätta vanliga eluttag för utomhus bruk för att leda strämmen vidare till dasset??? eller måste man ha handske??
Vilken kabel funkar bäst då?? EKLK om man klamrar en bit upp utomhus??
Jordfelsbrytare finns
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Ska du göra det korrekt så ska du ha ett CEE intag typ det som Patrik_Hed hänvisade till. Använder du dessutom ett CEE uttag som matning måste detta sitta 1700 från mark/golv eftersom det inte är petskyddat. Men det går ju även att mata från ett vanligt vägguttag med stickpropp och sätta ett CEE 1-fas skarvuttag i andra.
Så man kan inte ha valigt uttag hona hona på huset o dasset med stickkontaker med gummikabel imellan???
Tanken från början var att sätta CEE hona på huset och dasset för att sedan mata med hane CEE??? med gummikabel imellan.
Fast det kanske blir snyggast att sätta ett vanligt uttag på huset och sedan ett CEE don på dasset för inkommande el? med stick på ena sidan av gummikabeln och CEE hane på andra??
Tanken från början var att sätta CEE hona på huset och dasset för att sedan mata med hane CEE??? med gummikabel imellan.
Fast det kanske blir snyggast att sätta ett vanligt uttag på huset och sedan ett CEE don på dasset för inkommande el? med stick på ena sidan av gummikabeln och CEE hane på andra??
Redigerat: