Vi har ett fritidshus som används ganska flitigt på sommaren. Vi har utedass men funderar på att sätta in en separett eller liknande. Problemet är att fläkten behöver ström och vi tror inte vi kan belasta vårt elnät med mer prylar eftersom vi bara har enfas indraget.

Vi har sett att det finns alternativ som kan drivas med 12V-batteri och laddas med solpaneler. Då tänkte vi att det vore väldigt trevligt att försörja hela stugan med solel.
Är detta rimligt, eller blir det för dyrt att installera?

Vi har 2 hus på tomten, en huvudstuga med kök och ett hus med sovrum. Vi behöver ström till kylskåp, spis, mikro, tv, belysning, laddning av mobiler och även laptop. Vi har även en bergsborrad brunn där pumpen behöver ström. Dessutom används en del verktyg, som kapsåg, borrmaskin, slipmaskin ibland.
Vi är bara där på sommaren och har ett bra tak i sydläge som skulle passa för solpaneler.

Hur mycket skulle krävas för att driva detta under maj-september? Om det nu skulle bli alldeles för stort och dyrt, vad skulle krävas för att bara ladda ett 12V-batteri för att driva toalettfläkten?

Nu vet jag inte precis hur mycket fläkten till en separett drar, men har svårt att tro att det rör sig om mer än 15W eller så. Det innebär två saker:

1: Det räcker med ett bilbatteri och en måttligt stor solpanel för att driva fläkten. Några tusenlappar så är det igång om du bygger ihop det själv.

2: Det kan omöjligt vara några problem att koppla in den på befintligt elsystem.

När det gäller att försörja hela stugan med el så krävs det mer av både batterier och solpaneler. Belysning, en liten tv och en laptop någon timme om dagen, laddning av mobiler och användning av elverktyg ibland är inge större problem. Kylskåpet står på hela tiden varför det ökar kraven en del. Mikrovågsugn och spis börjar gå över gränsen för det rimliga även om det inte är omöjligt. Jag tror inte att du kan räkna hem det ekonomiskt, men om du vill göra det av miljöskäl kan det vara en annan sak.

Erik

Finns ju även gasolkylskåp, kanske skulle vara nåt? Tror de är rätt dyra, men har hört att de är bra =)
Finns ju också gasolspis och ugn =)

Frågan är ju vad man vill vinna. En P11 innehåller 141 kWh enligt info jag hittat. Om det kostar 400 kr att fylla den ger det ett energipris på 2,84 kr per kWh. Gasolkylen är utmärkt på ställen där man inte har el, men den är mycket mindre effektiv än ett kompressorkylskåp. Dyrare energi, dyrare kylskåp och högre förbrukning gör det i mina ögon ointressant om huset redan har el.

Erik

Hmm, jag misstänkte nästan att det skulle vara för dyrt. Tråkigt att det inte lönar sig, det hade varit väldigt trevligt att vara självförsörjande på el.

Men jag vill nog inte ge upp tanken riktigt än. Vad tror ni om att låta solpaneler försörja ena huset? I sovstugan kommer vi att behöva ström till toaletten, belysning, ev. mobilladdare (kan ju även laddas i huvudstugan), tv, samt till förrådet med alla verktyg som ligger i anslutning.

Att det inte blir en ekonomisk vinst för elförbrukningen är inte så intressant. Men hur funkar det där med att vara "elproducent" Jag läste att det från i år är möjligt att skicka in överbliven el till elnätet och på så sätt reducera sin egen räkning. Är det bara möjligt med större anläggningar?

För att försörja ett helt hus med den el man behöver måste man investera i en anläggning som kostar några hundra tusen. Sedan måste solen skina och vinden blåsa.
Att leverera ström till elnätet är fullt möjligt men då måste man ha en speciell utrustning för att ansluta sig mot nätet, du ska inte ha möjligheten att leverera ström ut till nätet om man av nån anledning har gjort nätet spänningslöst. Man kan ju tex. arbeta med ledningarna och då vill man inte att nån spänningsätter nätet. Den ersättning du får är rätt låg och dessutom får du betala en "anslutningsavgift" och en avgift för att utnyttja elnätet samt att du ska betala skatt på det du säljer.
Det som är mest ekonomiskt är att förbruka all ström själv och "dumpa" ev överskott i form av värme i tex en stor ackumulatortank.
Så att se det som en "hobby" är helt OK men tro inte att det kommer att ge nån ekonomisk fördel, det kostar mycket mer än det ger.

Det som förmodligen är lättast att göra är att ha två separata nät. Ett som är soldrivet med batteribackup till sådant som man kan leva med om det är utan ström ibland. Kyl etc som kan vara trevligt att ha el till jämt kör du på det vanliga nätet. Tittade lite snabbt på hur det blir med att producera egen el åt en gammal flickväns pappa som ville koppla in ett stort dieselverk att ha sin gård. Kom aldrig hela vägen då vi gjorde slut inna det blev något av det. Du får kolla med din nätleverantör hurvida de ställer sig till att du producerar egen el och säljer till dem. Förmodligen kostar det mycket mer än det smakar. Nätägarna vill inte ha en massa småproducenter som puttar in el i deras nät när det bli över lite då och då eftersom det kan störa frekvensen och det kan bli svårt att reglera hela nätet. De vill ha ett fåtal större producenter varav en del kan reglera snabbt och se till att nätet är robust och utan störningar.
För att återkomma till din fråga så skulle det kunna vara en kul grej att ha ett eget nät med solpaneler och batteridrift i ett hus med mindre förbruknig, någon lampa, mobilladdare, fläkt till muggen etc. och fast anslutning till ett hus med större saker som kyl, frys, spis etc. Då kan du om det skulle vara en sommar utan sol ladda batterierna från den fasta anslutningen. Det är nog en hobby som kostar ett par spänn i slutändan, men det gör väl de flesta hobbies. Tänk bara på att installationerna blir rätt gjorda. Regler och lagar som finns är mestadels till för att förhindra att folk skadas eller dör och att hus inte brinner ner, det är utgångspunkten.

Lycka till!

Redigerat:
Ang utedass: Helt överlägset alla övetekniska lösningar som drivs med el. Är det för litet? bygg ett till... Rätt skötta ( Man "spolar" genom att lägga i "strö" tex sågspån från vårens vedarbete) och byggda (Sluten förmultningskammare ev. med ventilationsrör) luktar de ingeting och resterna är efter ett års efterkompostering utmärkt välgödslad jord...

Skita inomhus och äta utomhus är en lite märklig idé i sig...

Om du verkligen vill dra nytta av solen så är det kanske mest ekonomiskt att montera solvärmepaneler på taket, som dels ger varmvatten på sommaren och viss värme på höst/vår, och dessutom kan du pumpa ner sommarvärme från panelerna ner i bergvärmehålet så att berget håller sig lite varmare, då går det år mindre ström till värmepumpen på vintern.

Om man är lagd åt experimentera-pyssla-dona-hållet så skulle man kunna skaffa en såndär kyl som både går att köra på gasol och el, och värma den med solvärmepaneler istället för gasol (och ha elen påslagen (termostatstyrd) som backup).

Appropå det har jag lekt med tanken att man borde kunna bygga en energieffektiv AC som fungerar som en såndär "gasolkyl" (egentligen amoniakkyl) och drivs med solvärme. Det borde räcka med en cirkulationspump, en shunt med tillhörande motor och lite elektronik som styr effekten.
Varför finns inte sådana anläggningar färdiga att använda?

Ett väl fungerande bergvärmehål har strömmande vatten, så att pumpa ner solenergi i det ger ingen nytta alls !!

En energieffektiv AC :
Utnyttja nattens relativa kyla (Hur ofta har vi tropiska nätter...nej just) och lagra den till dagen. (Enklast är att vädra med myggfönster natten igenom och stänga fönstren på dagen....)

Solceller för el är knappast lönsamma hur man än räknar (Inte ens med det 60%-iga bidraget...)

Solfångare kan ge ett litet tillskott av värme höst och vår som KAN gå att räkna hem, beroende på vad man har för andra värmekällor och förutsatt att det redan finns ett vattenburet värmesystem...

Sommartid kommer dock antagligen cirkpumpen/pumparna i solvärmeanläggningen att dra mer energi än att ha en vanlig elberedare inkopplad. (Om man inte har extremt VV behov, eller pool...)

De flesta är väl inte så intresserade av att spara energi. Det finns entusiaster, men de flesta tappar intresset om det inte innebär en ekonomisk vinst eller om det innebär en aldrig så liten ökning av arbetsbörda eller minskning av komfort.

Jag kan se ett par problem med solkylen. Installationen blir fast, det är inte enkelt att flytta kylskåpet. Vilken skall värmebäraren vara? Det krävs nog mer än 100 grader. Det blir stora förluster på vägen bortsett från att adsorptionskylskåpet är ineffektivt från början. Den soldrivna adsorptionsluftkonditioneringen lider av samma problem fast i mycket större omfattning. Mig veterligen har adsorptionskylmaskinen aldrig använts till något större än små kylskåp.

Ett annat sidospår. Varför skall ett kylskåp dra el på vintern. Ett par luftkanaler genom ytterväggen och en termostatstyrd fläkt skulle räcka bra under ett par månader. Enkelt att åstadkomma, men jag har aldrig sett det.

Erk

har du enfas 230v indraget så skulle iallafall inte jag fundera på alternativa lösningar, 25A enfas är över 7kW, vilket bör räcka till det du behöver, dessutom till en billigare kostnad än egna lösningar.

Avemo skrev:
Ett annat sidospår. Varför skall ett kylskåp dra el på vintern. Ett par luftkanaler genom ytterväggen och en termostatstyrd fläkt skulle räcka bra under ett par månader. Enkelt att åstadkomma, men jag har aldrig sett det.

Erk
Visst är det märkligt, iofs fanns ju alltid enklare tekniska lösningar på detta tema i alla gårdar förr i tiden (Dvs Jordkällare) och även i hus o lägenheter i form av "skafferi" som alltid vette mot norr med luftventil.. (Eller en hink utanför fönstret på studentlägenheterna...)

Det borde vara en myckel enkel konstruktion att "pimpa upp" dessa enkla löningar lite så att man bara behöver köra kylkompressorn på sommarhalvåret.. men iofs vad kostar en kyl/frys i drift per år ? Max ett par tusenlappar... Så vem bryr sig egentligen ?

Avemo skrev:
Jag kan se ett par problem med solkylen. Installationen blir fast, det är inte enkelt att flytta kylskåpet. Vilken skall värmebäraren vara? Det krävs nog mer än 100 grader. Det blir stora förluster på vägen bortsett från att adsorptionskylskåpet är ineffektivt från början. Den soldrivna adsorptionsluftkonditioneringen lider av samma problem fast i mycket större omfattning. Mig veterligen har adsorptionskylmaskinen aldrig använts till något större än små kylskåp.
Det är inte så ovanligt att såna maskiner av modern typ som inte kräver så hög primärtemp används för produktion av fjärrkyla. Bra för att kyla fjärrvärmenätet som ändå måste hållas i mindrift för VV i fastigheterna. Dessa maskiner kan vara på åtskilliga 10-tals MW.

För direkt utnyttjande av solvärme till AC kunde man ju tänka sig någon enkel sorptiv kylning om man redan har ventaggregat i huset.

PST skrev:
men iofs vad kostar en kyl/frys i drift per år ? Max ett par tusenlappar... Så vem bryr sig egentligen ?
Det är väl precis där som skon klämmer. Folk är inte intresserade av att spara energi för sakens skull. Man skall spara pengar på det för att det skall vara intressant. Jag satte en liten portabel elmätare på kylskåpet under ett par veckor. Den visade ungefär 1 kWh per dygn.

Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.