Man gör ALDRIG ett sladdställ med två "hanar", det blir en totalt livsfarlig lösning!
Det är därför man använder "intag"

/Kent

edit>Attans, petersv var en aningens snabbare *S*

texastaz skrev:
Fast det kanske blir snyggast att sätta ett vanligt uttag på huset och sedan ett CEE don på dasset för inkommande el? med stick på ena sidan av gummikabeln och CEE hane på andra??
Vanlig schuko stickpropp (hane) i ena och CEE 1-fas skarvuttag (hona) i andra. ALDRIG TVÅ HANAR!

Men matar man med schuko vill man nog gärna ha tvåpolig brytning på allt, eftersom man inte vet vilken som är fas/nolla?

som sagt CEE uttag och intag samt jfb/PSK före uttaget

måste jag ha en till JFB bara för den matningen?? eller duger det med den som sitter redan??

har du en så duger den bra.

Patrik_Hed skrev:
Jag tycker att det funkar. Ska du klamra en bit inne eller ska du borra ut dig i baksidan av uttaget? EKRK får du inte använda ut till ett CEE-don. Använd EKLK. Om du har ny el så antar jag att det dessutom finns en JFB?

Denna på stugan. (Eller om du kanske vill ha ett vanligt uttanpåliggande uttag, så borde väl det funka också)
[bild]

Denna på förrådet.
[bild]
Eller så sätter man ovanstående föreslagen hane på förrådet, och ett vanligt jordat vägguttag på huset. Som bonus så kan du troligtvis använda samma kabel till utedasset på sommaren och motorvärmaren på vintern, och dessutom är det samma kabel som används på (de flesta?) husvagnar...

OBS att om du använder ett BLÅTT en-fas CEE-intag så måste du nog egentligen använda tvåpolig strömbrytare till lampan, eftersom man i Sverige (och alla andra länder som använder "våra" vanliga jordade vägguttag, d.v.s. Norge, Tyskland o.s.v.) inte kan veta vilket som är fas och nolla.

Köp en strömbrytare som är godkänd för att bryta en badrumsfläkt, så får du en tvåpolig. Den känns märkligt nog oftast igen på att den är märkt "1" och "0", medan de enpoliga inte har nån märkning för av/på på utsidan.

Nån som kan reglerna mer får gärna fylla i, det här är min tolkning.

Just därför det är vettigare att sätta ett CEE uttag på huset. Nu var fas och nolla rätt från början plus att CEE don är lite bättre än vanliga uttag.

mats_o skrev:
Just därför det är vettigare att sätta ett CEE uttag på huset. Nu var fas och nolla rätt från början plus att CEE don är lite bättre än vanliga uttag.
Även om man gör så, så har man inget skydd mot att någon ansluter uthuset med kabel med vanlig jordad stickpropp, så därför tycker jag det är högst tveksamt att lita på vad som är fas och nolla i uthuset.

När det dessutom bara verkar röra sig om en eller kanske två lampor så är det ju inte så stor skillnad i jobb/kostnad att använda tvåpoliga brytare.

yxis skrev:
Även om man gör så, så har man inget skydd mot att någon ansluter uthuset med kabel med vanlig jordad stickpropp, så därför tycker jag det är högst tveksamt att lita på vad som är fas och nolla i uthuset.

När det dessutom bara verkar röra sig om en eller kanske två lampor så är det ju inte så stor skillnad i jobb/kostnad att använda tvåpoliga brytare.
Du menar att någon skulle klippa av CEE-hanen på gummikabeln för att sedan montera på en vanlig hane och sedan ansluta i ett vanligt uttag som finns någon annanstans (för det sitter ju vid denna lösningen CEE-don på huset)? Hur troligt är det egentligen?

Eller att någon skulle köpa en sladdvinda med vanlig hane på ena änden och en CEE-hona på andra och ansluta i något vägguttag som sitter någon annanstans när det finns en sladd med CEE-don i vardera ände.

//Patrik

Redigerat:
Iofs har man tvåpolig brytning då man drar ut stickproppen

Patrik_Hed skrev:
Du menar att någon skulle klippa av CEE-hanen på gummikabeln för att sedan montera på en vanlig hane och sedan ansluta i ett vanligt uttag som finns någon annanstans (för det sitter ju vid denna lösningen CEE-don på huset)? Hur troligt är det egentligen?

Eller att någon skulle köpa en sladdvinda med vanlig hane på ena änden och en CEE-hona på andra och ansluta i något vägguttag som sitter någon annanstans när det finns en sladd med CEE-don i vardera ände.

//Patrik
Det är väldigt vanligt med att man har cee i ena änden och vanlig kontakt i andra... tror till och med det säljs färdigt...Tex här: http://www.jula.se/overgangskabel-schuko-till-cee-127806

Patrik_Hed skrev:

Jag menar att man på hösten har rullat undan den fina CEE-CEE-kabeln och lagt den i förråd, och när man på våren vill ha ström igen så ligger motorvärmarkabeln praktiskt i bilen, bara att koppla in.

Visst, många bilar har andra sorters kontakter idag men inte är CEE-kontakter ovanliga?

Dessutom används kontakten som sagt även på husvagnar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.