Hejsan!

I min sommarstuga har jag monterat en gammal gängsäkringscentral med 18 möjliga säkringsgrupper. Dvs 6 per fas/rad.

3:e fasens skena är delad så de två sista grupperna är helt fristående. Har därför tänkt mig att koppla en tvåpolig JFB dit (så jag får JFB i kök och badrum på varsin säkring, mest för att skydda utsatta uttag och strömbrytare.) Kanske sätter JFB på resten, men nu råkar jag ha en Enfas JFB liggande. =)

Jag har kopplat följande till JFBn:s ingångar: En fas-ledare från 3:e fasen efter huvudbrytaren till den vänstra ingången och en från nollskenan till den högra ingången.

Jag har kopplat följande från JFBn:s utgångar: En fas-ledare från den vänstra utgången som går till dessa två fristående grupper med säkringar och en nolledare från den högra utgången som går till en sockerbit (har bara en nollskena)
Kabelarea och allt är riktigt osv.

Nu till problemen
Problem 1:
Min JFB är utanpåliggande och av märket Siemens och den är några år (står 1995.06.23 på den) och det finns inget märke för nolla och fas, dvs in och utgångarna är inte märkta.
Självklart skall jag gå ut med nolla ur vänstra utgången om jag gick in med nolla i vänstra ingången osv men spelar det någon roll om jag går in med nollan i den vänstra eller högra osv. För det finns som sagt inget uppmärkt som 3-fasiga JFB brukar ha... Jag misstänker att det inte spelar någon roll men man vill ju vara säker.. :)

Problem 2:
Jag har bara en nollskena och JFB måste ju ha en egen, men eftersom endast två grupper med 1.5 mm^2 ledare skall ha nolla från JFB, räcker det då att sätta en sockerbit ist för en extra nollskena, dvs är det tillåtet att göra så??

Mvh / Stolt Svensk

Redigerat:
1. Spelar ingen roll överhuvudtaget, du verkar förstått allt korrekt.
2. Värre saker har troligtvis hänt i elvärlden.

Ser man bara tydligt hur det hänger ihop är det inga problem.

GK100 skrev:
1. Spelar ingen roll överhuvudtaget, du verkar förstått allt korrekt.
2. Värre saker har troligtvis hänt i elvärlden.

Ser man bara tydligt hur det hänger ihop är det inga problem.
Tack så mycket för snabbt svar :P

Med stor (EDIT: stryk stor) säkerhet spelar det ingen roll hur fas/nolla kopplas på din gamla JFB. Testa den!
En gammal sockerbit i centralen kan få elektriker att se rött... Din JFB sitter väl i en normkapsling där du kan montera en plint på skenan om inte kapslingen har plats för en plint uppe eller nere? Försök annars hitta något modernare, t.ex Wago, och helst något som går att montera fast i centralen (eller mot väggen).

Redigerat:
Bo.Siltberg skrev:
Med stor (EDIT: stryk stor) säkerhet spelar det ingen roll hur fas/nolla kopplas på din gamla JFB. Testa den!
En gammal sockerbit i centralen kan få elektriker att se rött... Din JFB sitter väl i en normkapsling där du kan montera en plint på skenan om inte kapslingen har plats för en plint uppe eller nere? Försök annars hitta något modernare, t.ex Wago, och helst något som går att montera fast i centralen (eller mot väggen).
Det är en gammal utanpåliggande JFB med en mycket liten kapsling som inte rymmer någon plint, tyvärr... :( Problemet uppstår ju nu när jag vill ha två proppar på en JFB, annars hade jag kunnat gå direkt från JFB...

Ja plasten spricker väl på äldre sockerbitar... så jo, wago kanske kan vara ett alternativ. Hur är det med såna där röda som man har i dosor och "snurrar" ihop kablarna med?

Redigerat:
Ta hellre en sockerbit än en röd Torix, du behöver väl inte använda gamla delar som skulle kunna spricka. Den öppningsbara typen av Wago kan ju passa bra också.
Vill man vara byråkratisk och paragrafryttare går det givetvis att klandra detta, men varför ska vi vara såna, och som sagt värre saker har hänt. Tekniskt och säkerhetsmässigt är det du gör helt OK.

Jag har löst det med nollplinten nu..

Jag hittade en mindre fristående nollplint (ca 5-7cm lång) med en 1cm tjock porslinsbotten som jag skruvade mot väggen genom två skruvhål bredvid den andra nollplinten och blev riktigt bra faktiskt.
Precis lagom för två grupper var den :)

varför inte göra det ännu enklare, det handlade ju bara om 2 grupper med 1.5mm2, gå in med båda nollorna i JFBns hissklämma. det är tillåtet att göra det i en hissklämma såvida båda ledningarna är av samma typ och area. lägg dom skalade ändarna bredvid varandra och dra till klämman helt enkelt.

electrocuted skrev:
varför inte göra det ännu enklare, det handlade ju bara om 2 grupper med 1.5mm2, gå in med båda nollorna i JFBns hissklämma. det är tillåtet att göra det i en hissklämma såvida båda ledningarna är av samma typ och area. lägg dom skalade ändarna bredvid varandra och dra till klämman helt enkelt.
Det skulle man ju kunna göra, men det är bekvämare med en extra nollplint i skåpet tror jag, om man skulle vilja utöka antalet grupper som går över JFB i framtiden..

Funderar på att sätta en 4-polig JFB på resten, men det är iofs rätt gött utan, för är inte så nice om den löser ut belysning och kylskåp mm.
Nu hade jag endast tänkt skydda utsatta strömbrytare och uttag i kök och badrum, nära vatten. Hade även tänkt skydda ev utomhusuttag.

Vad tycker ni, skall man bry sig om att ha JFB på resten? Alla uttag är numera jordade med relativt nya kablar och uttag/belysning är inte speciellt utsatt i de övriga rummen så risken är ju inte jättestor.

Redigerat:
JFB på resten är en självklarhet! Personsäkerhet måste väl ändå gå före släckt belysning och tinad frys? Något som för övrigt måste ses som rätt ovanligt.

Tips: om du skruvar bort skenan mellan de två 'separata' propparna så kan du ha en tvåpolig jordfelsbrytare på varje sådan propp.

En trefasljordfelsbrytare för resten av centralen, en enfasjordfelsbrytare för badrum, kök och utomhus, och ytterligare en för kyl och frys?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.