...det är jag! :blushing:

Tvättmaskinen la av en dag. Eftersom vi har ett blöjbarn var det bråttom att få tag på en ny. Det kan väl inte vara proppen som har gått? Nej, det såg helt normalt ut i proppskåpet och torktumlaren fungerade ju. Proppen har gått en gång tidigare och då la båda maskinerna av. Torktumlaren, som är rätt gammal, verkade fungera perfekt. Själv var jag trött som tusan efter att ha jobbat natt. Egentligen hade vi inte råd, men vad gör man? Vi kan inte vara utan tvättmaskin. Och ska vi byta tvättmaskin är det lika bra att passa på att byta det gamla åbäket till torktumlare samtidigt. Hittade tvättmaskin och torktumlare till ett bra pris på nätet och beställde. De nuvarande maskinerna är kopplade till en plint. Nya maskiner har ju stickpropp, så jag köpte ett IP44-dubbeluttag och skulle idag skruva i det istället. Man vill ju inte skruva utan att mäta, så fram med multimetern och öppna. Jaha ja, torktumlaren är visst kopplad till trefas. Blev dock förvirrad, för jag fick bara 230V mellan faserna... Hittade så småningom 400V, men inte mellan den fasen som gick till tvättmaskinen och de övriga. Blev kall. Kan det ändå vara proppen? Bytte en, ingen skillnad. Bytte en annan. Och plötsligt fungerade tvättmaskinen igen... Det var en fas av tre som hade lagt av och trött som man var efter att ha jobbat natt en vecka testade jag aldrig att byta alla propparna...

Under tiden hade vi både bytt duscharmatur och målat om taket, för de nya snygga maskinerna kan ju inte stå i ett sunkigt badrum! Så nu är det en lastbil på väg med nya vitvaror vi egentligen inte behöver, och det känns jäkligt tråkigt att ställa tillbaka de gamla maskinerna när man piffat till badrummet och ställt in sig på de nya... :@:P

Se det positivt! Renoverat badrum och nya fräscha maskiner till priset av grillkorv till middag i en månad. Dom gamla kan du ju sälja eftersom dom är fullt fungerande :D

Detta var roligt. :P

//Herr. Patrik

Tja...men handla nya prylar är alltid kul och arbete befrämjar hälsan och förhindrar månget tillfället till synd, eller nåt...

:)
Tror faktiskt inte att jag klarar av att skicka tillbaka prylarna. Det blir till att behålla dem och hålla tummarna för att inget annat går sönder den närmsta tiden!

Någon som vill köpa en vä fungerande 3-fas torktumlare? Den måste vara från 70-talet (hippt!). Visst den skakar och hoppar en del, den låter som en mistlur när den är klar, den kräver en fet slang till ventilationen och den drar ett halvt kärnkraftverk i ström, men annars är den helt OK! :D

Tvättmaskinen går ju att ha i källaren som grovtvätt, eller sälja för en femhundring på blocket, eller donera till någons sommarstuga (eller som backup i uthuset!).

Snyggt blev det i badrummet i alla fall! d^_^b

Det är otroligt skönt att läsa sånthär, speciellt att ha det i minnet när man själv klantat till nåt.

Det har inte direkt nåt med el att göra, men för nåt år sen var jag helt övertygad om att jag glömt en hylsnyckelsats och ett fälgkors utomhus och att nån antagligen stulit det, varpå jag köpte ett nytt fälgkors och en hylssats. Ett tag senare upptäckte jag att de gamla grejerna bara hade råkat hamna "underst-bakom"...

Du kan kanske trösta dig med att om du torktumlar ofta nog så lär den nya maskinen förhoppningsvis spara in sig på skillnaden i strömförbrukning :)

Om ni har plats så kan ni alltid ha två tvättmaskiner inkopplade samtidigt... problemet i egen bostad är väl att man ofta inte har plats att torka tillräckligt mycket tvätt samtidigt, annars är det otroligt skönt att köra så mycket som möjligt på en gång. (I tvättstugan vid lägenheten känns det som jackpot om den andra "tvätt-tiden" är ledig när man själv ska tvätta, då kan man dela upp allt på hela tvättstugans maskiner, klart på nolltid).

Just ja, en till lite mer el-relaterad puckogrej jag gjort...

För ett drygt år sen så konstaterade jag att en dator verkade död. Jag chansade på att köpa nytt nätagg... Sen upptäckte jag att powerknappen på frontpanelen inte var riktigt inkopplad... :blushing: :blushing:

Å andra sidan så fick användning för det nätagget ett knappt år senare, så det var ingen större förlust :)

Varsågod, de flesta klantigheter man gör har tusentals andra gjort förut! Men ibland känner man sig osedvanligt puckad...

Tyvärr finns det inte plats för båda tvättmaskinerna! Men kanske i källaren, som grovtvättmaskin. Eller om man skulle göra om badrummet på ovanvåningen också och göra en helt ny tvättstuga..?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.