elmont skrev:
Är det ett 230 Volts element eller är det 400 V
Det är ett 400V element.
 
Då måste du koppla om i centralen och ev byta det element som sitter efter. Jag förutsätter att joden är framdragen är den inte det ska det också fixas.
 
elmont skrev:
Då måste du koppla om i centralen och ev byta det element som sitter efter. Jag förutsätter att joden är framdragen är den inte det ska det också fixas.
Jag kan väl göra om från 3-fas till 1-fas utan att göra om i centralen? Hela garaget är ojordat så det måste bli ojordat eluttag i så fall antar jag då man inte får blanda.
 
Troligtvis saknas nollan om det är en elvärmegrupp så den måste dras in och/eller kopplas in i centralen och är det betonggolv (eller nått annat golv som inte är isolerande) SKA det vara jordat,är det inte det så är det ett allvarligt gammalt fel.
 
elmont skrev:
Troligtvis saknas nollan om det är en elvärmegrupp så den måste dras in och/eller kopplas in i centralen och är det betonggolv (eller nått annat golv som inte är isolerande) SKA det vara jordat,är det inte det så är det ett allvarligt gammalt fel.
Fel av mig. Hela garaget har jordade uttag samt 400V element. Tog förgivet det var ojordat då huset är det förutom kök/bad.

Så 400V till ett element är inte som 400V till tex en tvättmaskin? Då kanske de får flytta elementet till sidoväggen bara då. Men skulle helst velat få in ett jordat eluttag. Givetvis ska elektriker får göra allt efter att jag konstaterat att fukt/temp är enligt mina krav.
 
C
Det är inte så svårt egentligen, även om det är lite småfel, det är bara att flytta ena tråden i centralen till nollskenan, sen får du byta det som siter efter (om det nu sitter nåt efter) till ett för 230 V. Sen vet jag inte om det finns några frostvakter för 400 volt kanske, så slipper man problemet helt och hållet?
 
cheetah1 skrev:
Det är inte så svårt egentligen, även om det är lite småfel, det är bara att flytta ena tråden i centralen till nollskenan, sen får du byta det som siter efter (om det nu sitter nåt efter) till ett för 230 V. Sen vet jag inte om det finns några frostvakter för 400 volt kanske, så slipper man problemet helt och hållet?
Ok det låter bra (inte så dyrt mao).

Detta kanske är en dum fråga. Men är det skillnad på en frostvakt och ett element? Samma sak, olika namn? Jag vill ha en uppvärmning som är så jämn som möjligt alltså bidrar med så små ändringar so möjligt i temperatur (ska bli ett vinrum).
 
Bricco skrev:
Ok det låter bra (inte så dyrt mao).

Detta kanske är en dum fråga. Men är det skillnad på en frostvakt och ett element? Samma sak, olika namn? Jag vill ha en uppvärmning som är så jämn som möjligt alltså bidrar med så små ändringar so möjligt i temperatur (ska bli ett vinrum).
En frostvakt är väl enklast tänkbara värme, jag skulle tro att den är bland de mest ojämna värmekällor.

Om du vill ha så jämn temperatur som möjligt så tror jag att ett nytt el-element (för rätt spänning) med elektronisk termostat är bäst. Det är kanske å andra sidan en fråga för värmedelarna av forumet?
 
Om jag skulle vilja ha kvar elementet där det är. Får jag då själv förlänga kabeln och lägga den efter väggen själv?
 
Bricco skrev:
Om jag skulle vilja ha kvar elementet där det är. Får jag då själv förlänga kabeln och lägga den efter väggen själv?
Nej, tyvärr.

//Patrik
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.