Ett litet sidospår, som talats om innan. Absorptionskyla, jag som har billig värme i och med flis eldning har letat lite efter absorptionskyla. Bryr mej egentligen inte om det inte är jätte bra verkningsgrad, men är det någon som sett en anläggning som är anpassat för att kyla en villa eller delar av med hjälp av värme. För min del spelar det ingen roll om det går åt ett par kubikmeter mer flis på ett år om jag samtidigt kan få lite trevligare inomhus klimat en sommar som den här.

SteffeM skrev:
Ett litet sidospår, som talats om innan. Absorptionskyla, jag som har billig värme i och med flis eldning har letat lite efter absorptionskyla. Bryr mej egentligen inte om det inte är jätte bra verkningsgrad, men är det någon som sett en anläggning som är anpassat för att kyla en villa eller delar av med hjälp av värme. För min del spelar det ingen roll om det går åt ett par kubikmeter mer flis på ett år om jag samtidigt kan få lite trevligare inomhus klimat en sommar som den här.
Jag har nyligen avslutat en kurs i kylteknik men absorptionskyla berördes bara flyktigt. Dock nämner artikeln om absorptionskyla på wikipedia att COP ligger på en femtedel av den för en kompressoranläggning. Utifrån detta gissar jag att det skulle gå rätt mycket mer än ett par kubikmeter flis, åtminstone om du vill ha kyla under mer än bara 1-2 veckor.

Jag tror inte det byggs anläggningar som storleksmässig passar villor men det borde självklart gå att ordna om man kontaktar någon kyltekniker som annars designar större anläggningar.

Det du är ute efter SteffeM är inte realistiskt, det är inget för den lilla skalan. Redan den kylkrets du behöver till maskinen räcker för att användas direkt till ditt behov istället. Jag har inte sett någon i praktisk drift mindre än ca 500kW.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.