45 496 läst ·
36 svar
45k läst
36 svar
Går ej att få in stickkontakt i uttaget
Sida 1 av 3
Nu har det hänt igen. Det går inte att få i stickkontakten i uttaget. Jag försöker med våld och ibland lyckas jag, men oftast inte. Det har funkat i början utan problem men nu krånglar både uttaget i tvättstugan och i trädgården. Vad är det som händer?
- Går det att laga eller skall kontakten bytas?
- Kan jag byta den själv?
- Går det att laga eller skall kontakten bytas?
- Kan jag byta den själv?
Har du kunskap, får du byta den. Du ser i dom små hållen plast som skyddar barn från att kunna sticka in nåt och få stött. För att dom ska öppna, (du ska kunna sticka in kontakten) krävs att båda trycks in samtidigt. Men mekanismen som tillåter detta kan kärva. Har du tur, kan du skruva ut den yttersta delen och smörja med icke ledande smörj medel. T ex flyttande silicon.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Vad är det för märke på uttagena?
//Patrik
//Patrik
Uttagen är utslitna, trasiga eller bara av sämre sort. Byt ut dem, bra uttag koster 100-150 kronor styck och det är det värt att slipa bli tokig varje gång man vill ha ut lite ström.
Jag brukar ta silikonspray, sådant som man tar till gummilisterna i bilen för att dom inte skall frysa fast! Grenuttag som nästan är omöjliga redan när dom är nya blir jättelätta få i stickproppen efter en liten sprayning! Glöm inte att stänga av spänningen innan du sprayar!
Dem tillverkare av el komponenter som jag utförde tjänster för, använde just flytande silicon till olika glidytor. Så där har du fel!petersv skrev:
ja silicon är hemsk, det går t.ex. inte lackera nåt i samma rum där det en gång har sprayats med siliconspray, så vill ni förstöra verksamheten för en lackfirma, spreja silicon i ventilationsintaget (skojar nu)
men WD40 skulle man kunna spreja på dom kärvande petskydden,
jag har också kärvande petskydd på sladdvindan i garaget, och löste det med wd40
men WD40 skulle man kunna spreja på dom kärvande petskydden,
jag har också kärvande petskydd på sladdvindan i garaget, och löste det med wd40
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Kärvande petskydd... det luktar Malmbergs! Tvi!
Precis detta bekymmer finns även med de uttag som säljs på coop. Gjorde själv det misstaget i mitt vardagsrum. Som tur är är det inte ofta jag behöver koppla i eller ur saker där, men det är fruktansvärt irriterande. Vill ni köpa billiga uttag som ändå fungerar åk då hellre till biltema. Vet inte om de har dem kvar, men för ett år sedan köpte jag ett 10-pack jordade två-vägs infällda för en struntsumma.