R
rayhed73: Hej ! Jag har påbörjat ett altan som helatiden växt. från att vara bara en altan med skjutglas till att bli en vinterträdgårt. planen är att golvvärme skall dras till min värmepump mm mm. Alltså min råga lyder: vilken dimensionering ska jag ha på vägg reglarna? räcker det med 45x120 eller måste jag lägga en 145:a i väggarna. alla svar beaktas. mvh Ray
0 svar · 3,8k läst
apotekarnes
apotekarnes: Jag kan bara instämma med larsfarm. Jag avskyr gips i väggar och använder hellre spån, trots sprickor i tapeten. Den allra bästa (och tyvärr även dyraste) väggbeklädnaden enligt min mening är råspont+masonit. Det håller i hundra år, slamrar inte och går att hänga upp hur tunga grejer so helst på utan att det rasar ner.
2 svar · 2,5k läst
E
erikssonjorgen: Funderar på en sak innan jag skummar fönsterna... Syllen har en plastfolie liggandes ovan och ner under första tegelskiftet (teglet är nu borta). Kommer skummet att bita i plasten? Blir det verkligen bra eller ska jag ta bort plasten. Man kna jämföra med diff.plasten vid fönster. Där viker man ju ut platsen i fönsterhålet. Är det bra när man skummar? Jörgen
8 svar · 4,2k läst
·
M
Minimalisten: Tusen tack! Jag ska skriva ut ditt svar !!!
2 svar · 1,9k läst
M
imported_Byggaren: Om ett hus har bjälklag av betong, så är det betong som är gjuten på plats, cirka 16-20 cm tjock platta. Undersidan är då helt slät (eller nästan, det kan finnas avtryck efter formen som betongen gjöts på). Om det är lättbetong, är det monteringsfärdiga plattor, 25-60 cm breda, 17-25 cm tjocka. Då syns det på undersidan genom att de har en fasad längsskarv mellan plattorna.
1 svar · 4,8k läst
Apprentice
Apprentice: Det enda förebyggande du behöver tänka på är att täppa till rörändarna med lite akryl-/latexfog.
2 svar · 3,0k läst
Kalle B
Kalle B: Ja, det kanske går att göra så, jag får fråga brorsan
9 svar · 3,5k läst
Savett
Savett: Hej på er! Jag hoppas ngn kan hjälpa mig med en troligtvis banal fråga men jag måste fråga ändå. Jag är medveten om att OSB bl.a kan fås som OSB2 alt OSB3 och är också med på skillnaderna. Jag har ingen jätteerfarenhet men trodde jag hade lite koll. Jag har precis kört hem ett antal OSB3 skivor för att förstärka en yttervägg då jag ska fästa upp ett del grejer, en köksfläkt
0 svar · 2,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Kul, kul, kul! Tål inte bilarna lite frost nu? Min Volvo 2008 gör det i alla fall. (Byggd för ett nordiskt klimat. I belgien) //OtR
7 svar · 3,5k läst
J
jon_h: Varför inte köra med riktigt regelvirke istället?
3 svar · 2,5k läst
saturnus
saturnus: Då Du inte nämner hur långt ut från väggen du vill ha skärmtaket, så är det svårt att veta dimensionen på 4-kantsprofilen. Men med endast 2 upplag, kan det vara risk att profilen kan hänga ned, trots en kort bit på 2700mm. Men hade du fått plats med 2 konsoler på var sida (med mellannrum) så hade detta hjälpt väsentligt. Vad gäller galvad profil, får du söka hos företag som
1 svar · 3,4k läst
GoForIt
GoForIt: Ska du upp på en höjd på 150 cm så är nog mitt förslag nedgrävda plintar. Finns färdiggjutna med stolpsko på byggmarknaden.
1 svar · 1,8k läst
L
Lämbonäs: Gör träregeln kortare än hyllorna så bör den inte synas, förutsatt att du inte sätter hyllorna för högt, måla den i samma färg som hyllorna eller väggen. Montera regeln först så blir det enkelt att få skåpen på rätt höjd sen, men kolla att du får en rak regel, om dom legat länge kan dom vara böjda! 50x50mm regel räcker att sätta skåpet på, men du kommer knappast kunna
1 svar · 15,6k läst
L
Lämbonäs: Sätt plintarna först, det är lättast. Gräv gropar och sen plana av och packa till botten med lite stenkross, se till att dom sitter plant och rakt med hjälp av vattenpass. Stolparna kan du lätt rikta in det sista lilla med vattenpass sen när du skruvar fast dom i järnen på plinten. Börja med att slå ner ett par pinnar/rör och dra en lina mellan, så ser du enkelt så att du får
1 svar · 5,3k läst
F
fredand44: Tusen tack för all svar!
8 svar · 6,5k läst
P
perkalainen: [citat] Jag hade en tanke om att alkydfärg skulle stoppa fukten och i det avseendet kunna fungera som underlag (på masoniten). Men det är klart, masoniten lät väl svikta och därmed inte vara något stabilt underlag för väggkakel även om det rör sig om en liten yta. Hursomhelst, idag inhandlade jag repgips. :)
9 svar · 18,5k läst
Savett
Savett: Vad bra! Tack för hjälpen! Jag anade att det inte skulle vara ngt problem med min 11 mm OSB men det är lika bra att fråga innan allt är på plats igen ;). Jag har liiite koll men inte så pass när det gäller hanteringen av en yttervägg med diffusionsspärrar isolering mm. Jag kanske är för petig men det sån är jag ;)
2 svar · 3,5k läst
A
anaitis: [citat] Tack Kalleman, kunde inte sagt det bättre själv!
7 svar · 55,0k läst
A
anaitis: Den väggen är inte bärande!
1 svar · 3,9k läst
·
M
mariaria: Men jag vågar ju inte chansa på att hammarbandet sitter högre. Har testat med regelmätare och ovanför fönsterpartiet (som är 4 m) ger den utslag vart 60-onde cm, vilket styrker jakims teori att hammarbandet inte sitter direkt ovan fönstrena utan högre upp? Nån som vet hur en regelmätare ger utslag om man testar rätt på hammarbandet?
4 svar · 7,0k läst
F
fridhem: Beror ju på hur du använder rummet..Ska du värma upp det ibland så är det ingen dum ide men annars är det bortkastade pengar.
1 svar · 3,0k läst
M
Mats: Kan du så gör definitivt det. Höjden gör ju betydligt mer för böjstyrkan än bredden
8 svar · 5,4k läst
V
VeronikaP: OK, tack för hjälpen.
2 svar · 2,6k läst
J
JanneL: Jag har putsat och sedan målat. Föredrar färg på stenvägg. Tycker inte man skall "förstöra" väggen med att klä in den i gips. Det är min åsikt, kanske inte delas av alla.
3 svar · 3,9k läst
A
MaxPax: För några år sedan (3, 5, 7? minns ej.) rasade en stor del av gavelfasaden på en tre våningar hög gymnasieskolebyggnad i falköping. Detta skedde enligt en källa p g a sönderrostade kramlor och stark vind. Min poäng med att berätta detta är följande: Inom en period på några få år innan hade fasaden fått överseende av en murarfirma vars utlåtande var i stil med "detta måste
2 svar · 3,9k läst
A
addee: Har pratat med konstruktör som också besiktade mítt hus innan köp. Stämplar för att stöjda upp, och sen bara byta ut vägg för vägg. Leca eller lättbetong efter smak/pris. Sista biten högst upp mot tak/bjälklag "slänger" man in lämpligt bruk på, med eller utan gjutform runt.
1 svar · 2,5k läst
M
mikael__63: :confused: :confused: hej jag bor i TIMRÅ och skall köpa takstolar till mitt garage som skall ha föråd så man kann lägga lite prylar där upp. dom skall vata 6,8meter Är det någon som vet vart man kan köpa takstolar till bra pris ?? :)
0 svar · 2,1k läst
K
Krumeluren: Det var rätt billigt faktiskt. Får man fråga var du hittade den så pass billigt? Har själv just letat runt i Linköpingstrakten efter Labyrint Antik och hittade inget ställe som sålde den för under ca 143:-/m2 (utan frakt). Men ditt pris kanske var utan moms?
2 svar · 2,8k läst
R
Rickard_o: Det låter som en enkel lösning. Kör väl enklast med en större spackelspade och enmeters vattenpass och en hel del ögonmått :) Då blir det nog fin fint.
4 svar · 6,5k läst
B
imported_Byggaren: [citat] Det enda riktiga sättet. Yrkesman? Lägger du på sluringen med skånska oxå? _________________ Byggaren
10 svar · 5,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.