Skall ta bort en bärande vägg nu vid min kommande köksrenovering som har en tjocklek om 160mm. Jag vill av praktiska skäl behålla tjockleken(160mm) på balken som skall upp, vilket innebär att jag tillverkar balken själv. Spännvidden blir ca 2500-2700mm. Jag har liggande sparrar(rå) med dimensionen 75*200 som jag då kan planhyvla och limma samt skruva ihop med en plyfa av lämplig tjocklek emellan för att erhålla den önskade tjockleken. Eller så kan jag köpa redan hyvlat virke i lämplig dimension och limma samt skruva ihop dessa till den önskade tjockleken. Nu har jag redan mer eller mindre skippat alternativet med 75*200 av den anledningen pga avsaknad av rikt/planhyvel, men även att dom är lite bökiga att hantera i en sådan pga dimension/tyngd.

Alternativ som då är kvar tycker jag är att limma o skruva ihop 3st 45*145 samt att klä dessa med lämpligt skivmaterial(2*12mm gips/plyfa/spån) för att erhålla 160mm, eller att ta 2st 45*145 och 2st 45*70 och limma samt skruva ihop dessa och direkt erhålla 160mm i tjocklek, det blir alltså ett hålrum i denna konstruktion. Jag föredrar det senare då jag slipper att klä in balken, men frågan är, kommer det att hålla? Att nämna i frågan är även att den vägg som skall bort innehåller en skjutdörr, vilket innebär? att innertaket från övervåningen idag hänger ned ca:15-20mm som jag skall trycka upp med denna balk, och kommer förmodligen att överspänna kanske 5mm dessutom.

Att 2*75*200 och 3*45*145 klarar lasten betvivlar jag icke, men kommer 2*45*145+2*45*70 att klara den

balk.GIF

Bump..

:)

Varför bygga en ihålig balk?

Jag har gjort en liknande avlastning där spännvidden är ca 240cm. Limmade och skruvade 2st 6tums reglar. Resten av väggen bestod av stående plank och jag sparade ca 80cm på varje sida,väggen var bärande men lasten var inte så stor.. Om jag vore du skulle jag välja alternativet med 3st 45*145 Särskilt när du inte nämner något om laster som ligger ovanpå. Att klä in en bit balk med gips går väl på 10minuter.

Styvhetsbidraget från 45*70 reglarna är försumbart. I princip har du 2x45*145 i alternativ ett.

mycke_nu skrev:
Styvhetsbidraget från 45*70 reglarna är försumbart. I princip har du 2x45*145 i alternativ ett.
Nej, nog måste väl de där 45x70 bidra till styrkan. Det är ju på över- och undersidan det blir påkänning. Det är väl därför man gör balkar som ser ut så här:

250px-Balk6.jpg

Jag antar att du menar att de påskruvade 45*70 bitarna skulle ge samma effekt som de bredare flänsarna i en H-balk jämfört med en I-balk, men jag tvivlar på att det skulle göra någon skillnad i en hopskruvad träbalk, deformationen blir nog för stor.

Riktigt starka H-balkar (HE-M) gör man ju inte med bredare, utan tjockare, flänsar just för att påkänningarna blir så stora.

Kan inte påminna mej att jag sett bredflänsiga träbalkar. Jag skulle nog istället vilja betrakta balken som fyra separata delar.

Nåväl, inte mitt specialområde, så det kanske finns fler bud.

EDIT: OK, har räknat: OM man kan betrakta lådstruktionen som SOLID så blir alt #1 ca 16% styvare än alt #2. Om 45*70 bitarna inte sitter som berget (typ limmat och skruvat) så får lådkonstruktionen endast 2/3 av styrkan hos alt #2.

Detta endast räknat rakt upp och ned. Stabilitet mm har jag inte kollat.

Redigerat:
Jag har inte tirräckliga kunskaper för att kunna räkna på det men det som slår mig är väl 2X7" i topp och botten och en 70X70 i mitten. limmad plus skruvad. Helst med genomgående bult.

Blir ju en cm bred men det kan man ju fixa med en cirkelsåg eller så

Man tackar för visat intresse i frågan.

Jag tror jag tar och slår till med tre st 45*145 och klär sedan in den med gips, det verkar som att det blir enklast och bäst.

Kanske man tom tar och använder 45*170 för att få en balk som är högre än bredden, jag får se...:)

Kan du så gör definitivt det. Höjden gör ju betydligt mer för böjstyrkan än bredden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.