Y
yllom: Hej hej, Nej gipset skall skruvas i osb skivan + råsponten bakom, tretexen skall bort. Lite som du skriver så är min tanke att vi kommer inte att kunna sätta plast överallt och få det riktigt tätt, därför känns det inte bra just med tanke på att jag istället konsentrerar luften till par ställen. Har funderat på att montera en Spirex t(tror jag att det heter) på taket så att det
2 svar · 2,7k läst
Milkshaken
Milkshaken: fasadskivorna kallas även för "Västkustskivor" finns i många olika dimensioner... används precis som jon_h främst som putsbärarskivor, men kan även användas som dilationsfog...
4 svar · 2,4k läst
Milkshaken
Milkshaken: ja det är lite teknik detta... Bruket ska vara för vanlig tegelputsning,,, Plastisk konsistens. (Ta lite bruk ur blandaren, forma till en boll, lägg "bollen" i handflatan skaka lite varligt, bruket ska då liksom sjunka ned lite utan att spricka eller rinna.. För leca gäller att man vattnar mycket innan,,, (Gäller även gammalt gammalt tegel) Plastisk konsistens men aningen mera vatten i...
20 svar · 28,1k läst
Saxpy
Saxpy: När jag köpte ett hus lika gammalt som det du tittar på hade köparen får besiktigat och provtryckt alla kakelugnar, vedspisar och kanaler i skorstenen. Ingen aning om vad det kostade men när jag hade satt om tre kakelugnar och tätat tre kanaler kom sotaren ut och provtryckte rubbet för 1850kr. 3500kr låter dyrt tycker jag.
4 svar · 6,7k läst
R
robban_78: Det är inte 10mm OSB som dom satt istället utan det är 10mm spånskiva istället.Ska man bara acceptera mellanskillnaden tycker att man borde kunna ha mer att få tillbaka med tanke på att dom bryter ett uppgjort kontrakt?
11 svar · 8,6k läst
K
kvistarn2: funderar på om man kan såga bort innertaket på kanske halva övervåningen och få lite mer takhöjd och luft, det är ett timmerhus från 30talet, tänkte göra luftspalt på kanske 20mm runtom takstolarna och sen då isolera med tex 145mm mellan takstolarna... för o nackdelar med detta? galet?
0 svar · 3,4k läst
A
Artec: Kalas! Tackar för svaren allihop, det låter ju bra! Förhoppningsvis går fastighetsköpet igenom morgon och där efter lär jag har att göra med både murning och allsköns renovering under de kommande åren.. =) Ska blir riktigt jäkla kul!
4 svar · 4,6k läst
magnusss
magnusss: Här kommer bilder... De två sista bilderna är från sovrummet på övre våningen.
8 svar · 14,5k läst
·
B
bimbosorken: Vill inte ha en sådan för de tar sådan plats osv... Har redan en sådan me men den får stå hos gubben. Så man skall jaga tag i en balk som är 8m lång
10 svar · 5,5k läst
7
79:an: Skall bygga upp en ny vägg i en gammal lagårdsbyggnad, det har stått en gammal tegelvägg där tidigare som gett upp så nu skall jag sätta upp en ny men den blir av trä. Reglarna måste fästas massiva grundstenar på ca 1,5-2 x 0,75 x 0,75m som är ganska ojämna på ovansidan. Så frågan är hur man bäst går tillväga. Skall man "bara" borra i modell stolpskor eller skall man gjuta upp
0 svar · 3,3k läst
O
ofelia75: Hej! Jag har ett gammalt hus med källare som är byggd med stengrundmur. Nu skall vi bygga till och kommer att använda lättbetongblock till nya grundmuren (egentligen en väldigt tjock platta på mark). Jag skulle gärna vilja att murarna ser likadana ut och söker nu efter idéer om hur jag kan "kakla" betongväggen med natursten. Jag trodde att det skulle vara ganska lätt att hitta kluven
0 svar · 2,4k läst
B
Bror: Även på http://www.besta.se/. Jag har byggt suterrängvåningen med http://www.dorocell.se/eway/default.aspx?pid=273&trg=Content_6043&MainPage_5980=6043:0:&Content_6043=6048:17112::0:6111:1:::0:0 och övervåningen med Bestablock och jag är nöjd med valet. Jag gjorde i stort sett hela jobbet själv, hade snickarhjälp i ca tre veckor + hjälp med el och vvs. Schakt för grund startade 28 mars
2 svar · 5,4k läst
bruschen
bruschen: JAg tror jag fattar hur det är gjort. Do borde inte ha problem med deformation med dessa dimensioner men man skall aldrig säga aldrig. Jag antar att 150*50 reglarna ligger under 195:orna? i så fall kan du (om du kommer åt dina 150-reglar) med domkraft lyfta mitt på varje 150-regel och sedan dubbla denna med en likadan till i hela dess längd. Om du skruvlimmar med ganska tunna skruvar med en
4 svar · 3,9k läst
C
christinawa: Tusen tack, Zno, för både bild och svar! Din såg ju ut att bli riktigt snygg! Det får nog bli till att skarva den då. Bra att man inte tänker så mycket på det!
3 svar · 5,0k läst
·
estwing
estwing: hej. men man använder ej plåtskenor om det är bärande väggar! mvh snickar estwing
6 svar · 8,8k läst
S
smidifix: Hej på er!! Kallt!! är min första tanke när jag hör klinker !!! Sen bygger det nästan 1cm utan limm, 30*60 plattor brukar vara tjocka o som du säger dom brukar vara antingen lite konkav eller konvex så utan fix finns risken att det finns risken att det spricker:-(
11 svar · 4,8k läst
M
mino: Vi har en balkong/terass ca 4x8 m2 på första våningen som pga sluttningar i trädgården samt att en stor del av källaren finns ovan mark, ligger en 3-4 meter upp. Vi skulle vilja ha någon form av trappa som leder ner till trädgården på den sidan men eftersom huset är från 20-talet vill vi ha en trätrappa. Är det någon som vet om det finns prefabricerade utomhustrappor som man kan
0 svar · 8,1k läst
R
Rådmansö: Hejsan! Är ny på forumet. Har en fråga om skorsten: Finns det risk att skorstenen skadas när man byter delar av syllen?
0 svar · 2,2k läst
L
ltz: Vitaktig och väldigt sandig låter som kalkputs? Ska nog vara en puts som tillåter mkt "rörelse", kanske C-puts eller t.om ännu "lösare", (d, e-puts/bruk?). Detta givet att man nu kan använda cementbaserad kalkputs att lappa igen med. En sak är säker, du ska nog inte använda fix att fylla igen hålen, blir som du säger, mycket dyrt.:) Jag skulle nog lagat med något i stil med C-bruk (1
1 svar · 1,8k läst
J
jon_h: Okej. Nåja, det hör ju inte hemma i den här tråden att reda ut vad du har emot timmerhus, ormar, flygning eller vad det nu kan vara. Alla har ju sina saker de inte gillar.. :)
13 svar · 6,5k läst
M
Mats: Kolla med återviningsfirmorna om du inte kan få tag i en begnad från någon myndighetsbyggnad eller dylikt. Brukar vara minst EI30 på sådanna och så klär du den med nått trevilgt på fin-sidan
5 svar · 6,5k läst
M
Mats: Förslaget från mig blir att du murar fram till ca 1.5 cm från träfasden och sen sätter du foder på fasaden motsvarande ett fönster eller så. Alternativet är att du sätter ett foder på muren och då kan du ju låta gapet vara lite större
1 svar · 5,2k läst
F
fridhem: Verkar ändå som efter lite forskning på nätet att vindpapp trots allt håller sig väl i konkurransen, ingen ide att lägga pengar på något som ger samma resutat.
9 svar · 8,9k läst
snickarboden
snickarboden: Finns möbelspån som har tätare ytskikt, dock bör man ju göra något med synliga kanter med då. /Kent
7 svar · 15,1k läst
ClasseClas
ClasseClas: Kolla på http://www.byggbeskrivningar.se under Utvändigt-> Garage. Snedsträvor alt. hålband rekommenderas för oisolerade garage. För isolerade garage så räcker det med skivor invändigt.
13 svar · 13,3k läst
mattiasp
mattiasp: Kopplade för 500 spänn/st på Byggmax Isolerglas 695 spänn/st på skbv.se på kampanj Isolerglas färdigmålade för 995/st på skbv.se på kampanj
1 svar · 5,2k läst
P
Per-Erik: Eventuellt så borde du får svar i Byggnadsteknik forumet. Handlar igentligen om om vad du ska ha för regel stomme för att klara av den vikten. Låter tråden ligga några dagar till här sedan flyttar jag den till Byggnadsteknik delen. Om det är ok. :)
1 svar · 3,1k läst
C
imported_Byggaren: [citat] Eftersom jag inte vet vilket färgmtrl som det är målat med på stenarna, är frågan inte möjlig att besvara. Men kan du få loss en färgflaga från övrig yta och visa upp den för din färghandlare, så kanske h*n kan ge dig svaret. ______________ Byggaren
3 svar · 11,4k läst
·
B
Anonymiserad 23608: Sätt fast hörnskyddet så får du en rak och fin kant att spackla mot. Det blir mycket lättare, och hållbarare, än att spackla på fri hand.
1 svar · 11,9k läst
·
E
EmMi: Det lutar åt 45x145, c/c 600...
9 svar · 13,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.