Jag vill sätta in tilluftsventiler ovanför mina fönster. Enligt husritningen är det "hammarband" i väggen, som väl är riktigt tjockt virke. Kan man borra ca 8cm runt hål med hålsåg i denna? Tänker på bärigheten.

hej ! måste du borra just över fönstret. jag brukar montera dom på sidan om fönstret.

Tillverkaren rekommenderar ovan fönster men man kan nog sätta bredvid som du säger. Ovan fönster har jag plywoodskiva övriga huset (dvs om man skulle montera dem bredvid fönstret) har mexitegel. Borra i mexi verkar lika jobbigt...

Det kan mycket väl vara så att den bärande balken är en bit ovanför fönstret så att om du borrar ganska direkt över fönstret så missar du "hammar bandet".

Hammarbandet i mitt hus är en limträbalk som är ca 50x300mm, dvs 50mm tjock och 300mm hög.

Men jag vågar ju inte chansa på att hammarbandet sitter högre. Har testat med regelmätare och ovanför fönsterpartiet (som är 4 m) ger den utslag vart 60-onde cm, vilket styrker jakims teori att hammarbandet inte sitter direkt ovan fönstrena utan högre upp? Nån som vet hur en regelmätare ger utslag om man testar rätt på hammarbandet?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.