6 499 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Snygga till betong?
Jag har en betongbit i lägenheten som jag ska bygga på.
Jag kommer att borra i betongen. Sätta plugga i. Sedan kommer det komma upp trä ovanpå och sist en skruv genom trät och in i betongen.
Jag kommer alltså att behöva göra ytan på betongen så jämn och rak som möjligt men ändå så pass stark att den går att borra i utan att det spricker och smulas sönder.
Som det ser ut nu är det en yta som har en del mindre gropar och en skillnad i yta på upp till 3mm.
Vad för något är bäst att använda för att jämna till ytan och ändå behålla den stark?
Det är en avlång betongremsa med bredd 160mm och längd på ungefär 4 meter.
Jag kommer att borra i betongen. Sätta plugga i. Sedan kommer det komma upp trä ovanpå och sist en skruv genom trät och in i betongen.
Jag kommer alltså att behöva göra ytan på betongen så jämn och rak som möjligt men ändå så pass stark att den går att borra i utan att det spricker och smulas sönder.
Som det ser ut nu är det en yta som har en del mindre gropar och en skillnad i yta på upp till 3mm.
Vad för något är bäst att använda för att jämna till ytan och ändå behålla den stark?
Det är en avlång betongremsa med bredd 160mm och längd på ungefär 4 meter.
Vart vänder jag mig lämpligast för reparationsbruk? Finns det tex på Bauhaus eller behöver jag vända mig till speciell butik.
Finns det någon form av spackel som även det fungerar?
Går det att slipa på Ardex?
Räcker det med någon form av spackelspade för att applicera massan?
Finns det någon form av spackel som även det fungerar?
Går det att slipa på Ardex?
Räcker det med någon form av spackelspade för att applicera massan?
Finns i bygghandeln. Har de inte Ardex, be om något liknande. A45 och A31 går att slipa, men det är tufft. Helst använda riktigt sandpapper i storlek 36 el. grövre. På jobbet använder vi slipskivor till golvslipmaskin aven för att handslipa.
Konstistensen blir som spackel, och du använder/lägger på det precis som vanligt spackel.
Annars finns även fingipsspackel, t.ex 828, (tror märket är Ardex även där). Finare yta, lättare att slipa.
Också det i pulverform som du får blanda själv.
Konstistensen blir som spackel, och du använder/lägger på det precis som vanligt spackel.
Annars finns även fingipsspackel, t.ex 828, (tror märket är Ardex även där). Finare yta, lättare att slipa.
Också det i pulverform som du får blanda själv.
Klicka här för att svara