Byggmaterial & Byggteknik
Johan Gunverth: [citat] Japp! Glöm inte att vända årsringarna mot varandra så slipper du rörelser i framtiden. Snåla inte med fukten innan du limmar. Spola ordentligt med vatten på plankorna så att de blir sjöblöta. Torka sedan av överskottet innan du klabbar på limmet på ena sidan. Jobba snabbt och ha därför alla verktyg klara innan du börjar med limmet.
AdamL: Hej, finns det ett generellt problem med kvalitet på kakel? När även andra varianten på vitt visar sig ha fel undrar vi om branschen inte har någon kontroll alls. Efter att ha köpte ett parti 10x30 Stile på K-rauta (levererat från Golvabia) visade sig ha systematiska repor på 90% av alla plattor bytte vi leverantör. Nu har vi köpt ett parti levererat från Svenskt Kakel (spanskt) och
MathiasS: Ämnet har diskuterats tidigare utan att komma fram till något riktigt bra. Kanske finns en möjlighet nu. Det hela handlar om att ha ett uppvärmt utrymme under en altan utan att behöva bygga en komplicerad konstruktion för att isolera altanbjälklaget. Svårigheten ligger i att både få ett tätt tak med avrinning OCH kunna isolera utan att bygghöjden överstiger det ursprungliga
v-g: Nej men däremot på saker som är byggda i källaren som väggar bara uppreglade mot betongen extra golv osv.
snuttjulle: Hugger på här lite och frågar vilken typ av tätskikt det ska vara. Har en gammal terass under tak men det blåser in regn och snö med garage under och undrar lite hur det skulle byggas idag då min är byggd -54
Årstakillen: Hej, Har en ej vinterbonad veranda på sommarstugan där jag ska sätta igen en dörröppning. I nuläget så finns enbart isolering mellan fasaden och innerbeklädnaden (spånskivor). Ska man göra enligt konstens alla regler när jag sätter igen dörren (ytterpanel, vindskiva, isolering, fuktspärr, innerbeklädnad)? Eller är det bättre att ta ett helhetsgrepp på hela verandan vid ett
Poggan: Hej! Tack för ditt svar! Papp har jag i princip uteslutit. Men funderar mer å mer på vindduken, först å främst att den är så lätt att jobba med. Måste gå så mycket snabbare med duken än gips. Jag behöver ingen ljuddämpning, vi bor väldigt lugnt å fint, samt att vi kommer isolera mera.
Floppman: finns skivor i mdf som är spårfrästa och ser ut som pärlspont, 6mm tjcka. Tror företaget heter typ panelskivan.
plipp: monterar sådana själv i min källare, den plasten är ingen fara, är där för ev ljud-dämpning..vad jag förstår
Fotografen: Plocka av asbesten försiktigt och knyp ihop i dubbla påsar/säckar och lämna in på miljöstation, dom brukar vilja att det är märkt också. Gör man såna här saker en eller ett par gånger i livet som villaägare är den största faran bilfärden dit.
Geoff: Skall bygga en väggfast loftsäng i ett litet flickrum. Har tänkt att bygge an ram till sängen av reglar som skruvas upp på väggen, som består av tegel på båda sidor. Vad skall jag använda för att fästa konstruktionen? Karmplugg /spikplugg / vanlig nylonplugg??
OlofChrister: Fix är väl inte tungjobbat! då har du nog blandat fel - mera vatten!. Jag tycker fix är fint att jobba med, det är enkelt att föra på, lätt att lägga rätt tjocklek med fixkam och plattorna suger fast fint. Jag skulle inte fundera på alternativ. Jag har iof använt mig av kakellim då jag satte en smal rad kakel i köket direkt på en spånskiva men det var just för att jag var rädd
Lasse T: Hej Jag är sugen på att riva en hel hörna på vårt påbyggda hus. Dessvärre så har just dom väggarna en stor kupa på påbyggnaden. Känns lite tungt för att lösa med limträbalk. Kanske skall säga att jag ska slå ut väggarna för att sätta dit glasdörrar på undervåningen så det går inte att stödja mer en i infästpunkterna samt hörnan förstås. Det är alltså en hörna där
ltz: Samma situation här.. håller på med taklyft av skånelängan. Lägger på tegel jag hade över på tomten i ett antal rader mellan mellanbjälkslaget och grundmuren. murbruket tar lång tid att hårdna till sig, lika så de betongskvättar jag har gjutit. Blir nog bra baraman väntar lite längre för att det ska få härda.
Anonymiserad 23608: Problemet med tillskjutande fukt i intilliggande utrymmen kvarstår ju, och att lägga klinker utan våtisolering kanske inte är en optimal lösning i det här fallet.
Årstakillen: Ska sätta igen en dörröppning i fasaden och det är ribbpanel utvändigt. Några tips på hur man får det snyggt så att det blir samma mellanrum mellan ribborna på hela fasaden?
anaitis: Gipsskivor där du lägger gipsbruk bakom? Tryck fast och skruva "mjukt".
GDS-TVD: Hej! Jag räknar och ritar på en ganska stor carport och är osäker på mina egna beräkningar eftersom det är nytt för mej. Förutsättningarna är att jag vill ha ett platt tak (3 grader) för att kunna bygga en uteplats ovanpå och höjden på konstruktionen måste hållas nere. Därför har jag tänkt en nockbalk som bär upp det hela. Storleken är 7m långt med en spännvidd på 8m, och
apotekarnes: [citat] Du limmade väl inte i båda noterna i alla fall? I så fall kan du ge dig på att fjädern kommer spricka mitt itu när det krymper på vintern. Apropå sticksåg, jag tycker det går bra att såga golv med sticksåg om man ser till att vända golvet uppochned när man sågar. Nästan alla flisor går ju uppåt. Men det är klart, klinga är väl att föredra. Sen tycker jag att golvet
petersk: Ska bygga staket, stolpar 90x90 cc 2600, överliggare 34x145 och 28x120 Någon som vet hur det ser ut/brukar se ut med längder på tall på Byggmax i Länna/Stockholm. Har en bit att åka och vill inte komma ditt och det inte finns något över 5200. /Peter
Mats: EN tanke är en rikt och planhyvel och sen ta ned 45X70 till 44X68 iom att det inte är några mängder du talar om
Mangan: Ah: T-12-36,5 cm har ett U-Värde på 0,30 T-10-36,5 cm har ett U-Värde på 0,25
Bynna: Jag undrar om någon vet hur jag skall lösa följande bäst. Jag tänker bygga en enkel liten vädringsbalkong med trä golv. Plankorna är de samma som jag använt inomhus till golv. Det är rejäla spåntade furubrädor som är 40 mm tjocka med fjäder och not , brädorna är 13.5 cm breda. Jag har låtit mellanbjälklaget, som är gjort av stadiga träbjälkar sticka ut genom fasaden och
mandus: Börja fräsa längst in, närmast tappskuldran, så att fräsen har ordentligt stöd. Man kan också lägga dit en stödribba med samma tjocklek som ramdelarna. Ytterligare ett tips är en offerbit vid "utgångshålet" så slipper du urslag.
nilhen: Hej, Någon som vet var man kan hitta dessa smidiga konvektorer (med fläkt) som man sedan kan gjuta in i platta alt bjälklag? //nilhen
qrz: Ska flytspackla ett badrum där det ska in golvvärme på spånskivor och sen plastmatta. Golvläggaren tyckte att man skulle använda Serpo 644 då detta var bra både för det aktuella underlaget samt bra ur värmespridningssynpunkt. Är det någon större skillnad på Serpo 644 eller är det fiberförstärkt spackel som fiberförstärkt spackel? Verkar skilja en hel del i pris. T.ex. RM
R Grahn: [citat] Du har nog helt rätt ang upplaget. Var bara en tanke som slog mig i all hast, eftersom jag räknade upplagstryck på syllar osv för inte alls länge sedan, och då blev förvånad över den ringa hållfastheten på träet. (om man räknar med de nya eurocoderna) Vad gäller hur bjälkarna ska ligga upplagda är jag också här benägen att ändra mig. Reflekterade också över att
Lymmeln: Hej, Är det någon som vet om "EN 13986 P6" och v20, är jämförbara klassningar alt. vad dom innebär? Mvh. B-E