Hej,

Ska bygga ett 24 långt och ca 1,15m högt staket och ska använda färdiga betongplintar och 4" stolpar på lämpligt avstånd.

Min fråga är dock hur man på bästa sätt reser stolparna så att de blir raka?

Funderade först på att gräva ner plintarna rakt och i någorlunda rätt höjd, och sedan göra finjusteringen med stolpen. Sedan fick jag idén att man kanske först skulle skruva i stolpen i plinten och sedan loda in stolpen och plinten i ett.

Hur har ni löst detta? Alla idéer och erfarenheter mottages tacksamt!!

//Tomas

Sätt plintarna först, det är lättast. Gräv gropar och sen plana av och packa till botten med lite stenkross, se till att dom sitter plant och rakt med hjälp av vattenpass. Stolparna kan du lätt rikta in det sista lilla med vattenpass sen när du skruvar fast dom i järnen på plinten.

Börja med att slå ner ett par pinnar/rör och dra en lina mellan, så ser du enkelt så att du får plintarna på rätt höjd i marken.

Jag antar att staketet sitter vi en tomtgräns, så det kan vara läga att kolla vart elkabeln går in på tomten innan du börjar gräva för djup eller slå ner spett/rör. Att få kabeln utmätt brukar inte kosta något (förutsatt att mätaren sitter på/i huset), att skarva en trasig kabel däremot får du betala. Kontakta ditt lokala eldistributionsföretag i god tid innan du gräver.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.