3 516 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Inne eller utegips
Hej på er,
Jag skall renovera innerväggarna på mitt kallgarage. Idag har jag (utifrån räknat) träpanel, papp och sedan ny isolering mellan 90 reglarna.
Min fundering är om jag sedan skall ha plast och innegips eller om det räcker med att sätta utegips invändigt (eller kan jag få problem med fuktgenomsläpp då?). Jag kommer sedan att måla väggen.
Har ni andra förslag?
/Tomas
Jag skall renovera innerväggarna på mitt kallgarage. Idag har jag (utifrån räknat) träpanel, papp och sedan ny isolering mellan 90 reglarna.
Min fundering är om jag sedan skall ha plast och innegips eller om det räcker med att sätta utegips invändigt (eller kan jag få problem med fuktgenomsläpp då?). Jag kommer sedan att måla väggen.
Har ni andra förslag?
/Tomas
Plasten man sätter i väggarna har inte riktigt den funktion som du tror.
Plasten är inte till för att skydda gipsskivan, utan för att skydda väggen från att bli fuktig mitt i av fuktig inomhusluft. Dvs innegips + plast är inte detsamma som utegips.
Ska du ha uppvärmt garage?
Om man har ej uppvärmda (eller endast låg värme) så brukar det rekomenderas att inte använda plast alls.
Plasten är inte till för att skydda gipsskivan, utan för att skydda väggen från att bli fuktig mitt i av fuktig inomhusluft. Dvs innegips + plast är inte detsamma som utegips.
Ska du ha uppvärmt garage?
Om man har ej uppvärmda (eller endast låg värme) så brukar det rekomenderas att inte använda plast alls.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Och,
om garaget inte skall värmas upp,
finns ingen anledning att isolera över huvudet taget.
Eller kan finlirarna konstruera ett bra skäl?
//KoW
om garaget inte skall värmas upp,
finns ingen anledning att isolera över huvudet taget.
Eller kan finlirarna konstruera ett bra skäl?
//KoW
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Kul, kul, kul!Gladh skrev:
Tål inte bilarna lite frost nu? Min Volvo 2008 gör det i alla fall.
(Byggd för ett nordiskt klimat. I belgien)
//OtR
Klicka här för att svara
