Hej på er,

Jag skall renovera innerväggarna på mitt kallgarage. Idag har jag (utifrån räknat) träpanel, papp och sedan ny isolering mellan 90 reglarna.

Min fundering är om jag sedan skall ha plast och innegips eller om det räcker med att sätta utegips invändigt (eller kan jag få problem med fuktgenomsläpp då?). Jag kommer sedan att måla väggen.

Har ni andra förslag?

/Tomas

P
Utegipsen är behandlad med en silikonbaserad impregnering och därmed inte lämplig att måla på.

Mikael_L
Plasten man sätter i väggarna har inte riktigt den funktion som du tror.
Plasten är inte till för att skydda gipsskivan, utan för att skydda väggen från att bli fuktig mitt i av fuktig inomhusluft. Dvs innegips + plast är inte detsamma som utegips.

Ska du ha uppvärmt garage?
Om man har ej uppvärmda (eller endast låg värme) så brukar det rekomenderas att inte använda plast alls.

Och,
om garaget inte skall värmas upp,
finns ingen anledning att isolera över huvudet taget.

Eller kan finlirarna konstruera ett bra skäl?

//KoW

Mikael_L
Brandskyddskrav, svagt uppvärmt (runt 10°), att man någon enstaka gång per år vill ha varmt.
Att man i framtiden vill ha varmgarage, eller tänker på framtida försäljningsvärde.

Vill du ha fler skäl? ;)

Kommer på ett par till: Jämnare temperatur, inte stekhett på sommaren. :)

Framför allt så får man inte frostgrader i förådet (inte i skåne allafall) även om det är minus ute, men det beror nog mer på hur kallt det är ute än på att man isolerat.

- M

Gladh skrev:
Framför allt så får man inte frostgrader i förådet (inte i skåne allafall) även om det är minus ute, men det beror nog mer på hur kallt det är ute än på att man isolerat.

- M
Kul, kul, kul!

Tål inte bilarna lite frost nu? Min Volvo 2008 gör det i alla fall.
(Byggd för ett nordiskt klimat. I belgien)

//OtR

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.