3 534 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Yttervägg som tål vattenstänk?
Jag funderar på att bygga ett litet lusthus, runt med spetsigt tak och runt 10kvm. Skulle helst vilja slippa hängrännor, eftersom taket blir cirkelrunt, och dessutom skulle det inte se bra ut. Alltså kommer det skvätta upp en del regnvatten på den nedre delen av fasaden. Frågan är vilket material som tål detta bäst? Jag funderar väll i första hand på stående tryckimpregnerad panel, och plast bakom förstås. Då skulle den bli enkelt att byta när det blir dags.
Men jag funderar också på att mura med tegel. Hur skulle det stå emot skvättande takdropp? Fogen tar väll stryk, men den går att fylla i så småningom. Eller finns det ännu bättre alternativ?
Men jag funderar också på att mura med tegel. Hur skulle det stå emot skvättande takdropp? Fogen tar väll stryk, men den går att fylla i så småningom. Eller finns det ännu bättre alternativ?
Är det inte risk att det skvätter upp en massa skit på fasaden utan hängrännor? Kan ju vara svårt att få till något som liknar nåt med runt tak. Frågan är då om man kan fylla närmast lusthuset med något som dämpar skvittret.
Medlem
· Västra Götaland
· 190 inlägg
Flis funkar ju bra att fylla med om man vill slippa stänket.
Jo, smuts räknar jag med, men det är bara att spola av med högtryckstvätten. Men vad tål vattenskvättet bäst? Kommer teglet att ta stryk, tex. suga åt sig vatten och sedan frysa sönder? Panel av tryckimpregnerat kommer väll hålla åtminstone tio år innan det blir allt för ruttet, och det är ju lättare att byta än tegel. Men om teglet står emot i flera årtionden är kanske det ändå att föredra...
Grus funkar fins till att dämpa skvättet. Vad är det för fel på vanligt trä? Bara det får torka upp och inte står i vatten/fukt (alltså i jorden) så håller det grymt länge. Det är ju bara att titta runt på äldre enkla hus och se, typ fiskebodare, föråd etc. De står lätt 100 år.
Själv har jag en sorts grillstuga/lusthus som är 6 kantigt och den är sedan 1904 och det finns inte en tillstymelse till röta.
Men om du gör alla generalfel som att sätta trät mot jorden och sedan måla med plastfärg så kommer stora delar vara helt genomrötna inom några få år.
Själv har jag en sorts grillstuga/lusthus som är 6 kantigt och den är sedan 1904 och det finns inte en tillstymelse till röta.
Men om du gör alla generalfel som att sätta trät mot jorden och sedan måla med plastfärg så kommer stora delar vara helt genomrötna inom några få år.
Är det så du accepterar att det skvätter lite emellanåt, bygg i trä. Skippa dock högtryckstvätten vid rengöring. Tror att du påskyndar problemen med röta i såna fall. Liksom vid tvättning av husfasad är det inte lämpligt med högtryckstvätt. Man trycker ju in väta i virket med en sådan apparat. En liten plintgrund så du kommer upp från backen skadar inte hellre.
Funderar på plåttak lagd i form av fjäll. Min bror är takplåtslagare och vurmar för dessa tak som man ibland ser på tex. kyrkor. Tror det skulle passa bra på ett lusthus i gammal stil. Tänkte låta taket sticka ut så långt som går utan att förstöra proportionerna, så klarar man väll väggarna lite bättre, och förstås låta grunden gå upp en bit över marken. Men jag hade nog tänkt att gjuta platta, det skall läggas på en berghäll. Inte idealiskt ur skvättsynpunkt alltså, även om det finns en decimeter jord att jobba med. Sedan är ju platsen skyddad av ekgrenar, och det hjälper väll lite under den gröna årstiden i alla fall
Citat: "vurmar för dessa tak som man ibland ser på tex. kyrkor." Kan sammanfattas med ett ord: Skitsnyggt 
Lycko dej som har en bror som är plåtis. Kan han inte göra en liten ränna i plåt och som ppalm skriver "med nedsläpp på två sidor"
Lycko dej som har en bror som är plåtis. Kan han inte göra en liten ränna i plåt och som ppalm skriver "med nedsläpp på två sidor"
Klicka här för att svara