Byggmaterial & Byggteknik
anaitis: Det finns kanalfläktar som säkert kan placeras på lämpligt ställe. Ta kontakt med en ventilationsfirma, de löser detta lätt!
Miles: Jag la nyss in nytt 14mm parkettgolv i halva lägenheten och fick laga några ställen under först som sviktade. Hade en erfaren golvis med mig och alla lagningar han gjorde drog han på mycket lim o skruv i så att det inte blir något svikt eller gnissel i framtiden. Han la t.o.m. lim in mellan masonitbitarna (för att bygga rätt höjd) så att det inte skulle bli gnissel ... "det räcker att
OLJensa: Ahh, det var ju intressant. Men det verkar finnas lite olika tolkningar på exakt vad det är alltså, men någon form av pluggning i alla fall.. Tackar för svar, någon annan som har ytterligare tolkningar?
Larsa: kanske inte finns reglar, typ fasad... Du får nog göra som i innertak med puts på vass, skaffa lång skruv som går igenom cellplasten och fäster i stommen. Kör med plugg om det är en cementbaserad stomme.
pr0no: Hej jag har ett problem när jag byggde mitt Älvsbyhus "HÖNER" så missade jag att ta med ett extra TV utag i det lilla rummet mot badrummet planlösning ---> URL " http://www.alvsbyhus.se/husprogram/index.php?PAGEID=6&HOUSEID=6&HOUSETYPEID=2&SHOWPIC=BLUEPRINT&GALLERYID=56&PRINTBIGIMAGE=91 " jag vill ha ett utag där första G6 är den mott hörnet men va är smidigast eller snyggast att göra?
estwing: är väl inte kliandet som är farligt?? det är dom frigörande partiklarna som e FARLIGA. mvh snickar estwing
magnusss: Har ett hus som är byggd 1922 som har lockläktpanel. Skall nu bygga ett plank och undrar om man kan ha samma dimension på som på fasaden. det ursprungliga brädorna är 190mm breda med en läkt på 45. funderar på att sätta 145 på planket. Vad tror ni om det?
Fabian-Bom: Verkar kanske lite klent. Maxit tex rekommenderar 25cm block vid 2m höjd samt 35% av totala höjden under mark. Dina murstöd kanske uppväger detta till viss del. Bredare sula än mur är en bra regel.
Ullai: Var ett tag sen ni skrev men kan någon ändå reda ut detta. Ska regla ner ett innertak för att kunna ljudisolera, har valt 2'3 reglar och på dem ska det först sitta gips och sedan innertaksskivor typ spånplatta. Hur långt bör jag ha mellan reglarna, cc30 eller räcker cc60? Rummet är ca 2,2 m brett och reglarna är fästa i långväggarna och ev i byggband mitt på...
schytzer: Tack! Ja, just så! Den ser nästan ut som min trappa. Men, med skillnaden att min trappa inte ska bli helt inbyggd som på exemplet. Jag vill bara täcka öppningen mellan trappstegen och ha utrymmet under trappan öppet, därför är det ju extra viktigt att det blir snyggt eftersom undersidan av trappan kommer bli synlig. Det vore av stort värde att få tips på hur man kan gå till väga,
Poggan: Tack för snabbt svar! Jo det bör ju det vara....att jag inte tänkte på det! Tack än en gång
ppalm: Jo du skulle nog kunna putsa på gipset direkt. Husfixet kan nog funka den är lite mer spackelkonsistens i.
Mikael_L: [citat] Eller den där asfaboarden som TS skriver om i första posten ...;) Går också bra. Vindduken/ asfaboarden /utegipset /vindpappen ska monteras så det blir .. ja just det vindtätt. Inga glipor där det kan blåsa in. Ang plast, sätt plast ifall du har det i de befintliga väggarna. Var så noggrann som möjligt med att ansluta till den befintliga plasten, samt var noga med att få
ppalm: Hej Vet att det finns skruv för MDF så man slipper förborra. Någon som vet vilka fabrikat som marknadsför dessa och eventuelle artikelnummer? MVH PPalm:cool:
Pasta: Vi handlade på Castorama för 2 år sedan och fick allt transporterat hem till dalarna. För 8 pallar ca 8,5 ton kostade frakten 9500 skr. Castorama ordnade frakten. /Patrik
Fredrik.engdahl: hornbach och bauhaus har vita i plast i olika modeller , har för mig att den jag köpte på hornbach 20x20 kostade runt 40 :- och detta var i malmö
mångstekta: nej, om du menar helt klart... det kan ju bli lite skitigt men det går ju och spola av ganska lätt men högtryckstvätt eller slang och borste... och att man är försiktig att man inte skadar virket vid uppsättning, sen beror det väl lite på hur färdigt det är... det kommer ju en takfot som behöver målas oxå och vindskivor men är man bara försiktig så! Kör på!:)
cccj@telia.com: Kolla .http://www.atab-trappan.se! Där finns minst två lösningar som kan passa dig. Jag håller på att överlägga med dom om just en sådan trappa som du söker. Clint
Fabian-Bom: [citat] Ja såklart. Men inte om man ska vänta med att inreda ovanvåningen en längre tid, då får man betala extra för uppvärmning av övervåningen också. Hursomhelst tycker jag att man ska skippa plasten...
andersmc: [citat] Jamen, de sparar inte alls. Det är bara att säga till så får ni kvitton på vanligt papper!
ByggaNytt: http://www.byggahus.se/forum/fasad/17265-baesta-metoden-foer-skarv-av-panel.html http://www.byggahus.se/forum/fasad/66757-baesta-saettet-att-skarva.html http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/91934-fasadstaellning-tokdyrt.html
hasse k: Hej! Det vore väldigt bra om någon med byggerfarenhet tog en liten titt på mina egenhändigt ritade blyertsritningar. Jag har tänkt att utnyttja ett outnyttjat utrymme till en ackumulatortank. Frågorna är många så jag får väl försöka att koncentrera frågeställningarna lite. De två grova bjälkarna (ca 200 gånger 200) är gamla bjälkar som löper från ett angränsande rum. Det
BennyOlsson: Ja, jag antog nästan det när jag läste dokumentet. Tack för klargörandet! /Benny