Byggmaterial & Byggteknik
gluecifer: Räcker det att prima 1 gång på golvgipset i hallen, för klinkers? Det ska väl bara binda damm egentligen? Så - färdigt, blev två lager. Stäng tråden.
Blomman16: Hej! Jag är nu i färd med mitt sommarprojekt vilket blir att bygga ett pelletsförråd. Nu beställer jag hem småsäck på 16 kg som jag bär men har nu istället tänkt att bygga ett bulkförråd som leverantören kan fylla på direkt från lastbilen. Jag har tänkt att placera det i källaren under garaget där det är betong i golv och tak samt putsade murblock i väggarna. Jag kommer att
akhagen: Jag tror mig ha kommit runt Lindabs grossistfasoner ;-) Tur att jag är så sjukt trevlig i telefon...
sissela: hej! jag ska i klädkammaren i hyresrättslägenhet bygga en loftsäng, madrass (2x1.40) med ribbotten från ikea, som bara ska "höjas" så att säga. tänkte ha 4 stockar inköpta på bauhaus som ben, fästa två reglar (4cm) i två av väggarna som är betong (tror jag, vad är skillnaden på det och cement?), och fästa madrassen i dem, samt låta den vila med sin undre del (alltså hörnet
cheetah1: Ett tips kan väl vara att ha en liten kil under karmen på gångjärnssidan, så att du har möjlighet att justera andra sidan ifall golvet skulle ha lite fall (vilket dom tenderar att ha framförallt i gamla hus, om nån nu skulle råka ha ett sånt..). Eller hur, snickar estwing?
Gabbe1: 120x45 (C14) c-c 60cm är enligt träguiden ok till ett 7.5m brett tvåvåningshus med fribärande takstolar och tungt tak i snözon 2.5. Med tanke på det så lär det vara riskfritt att sätta dem c-c 120cm på en vedbod med 4m spännvidd.
renovation girl: hej, vi köpte en "molly setter" på Bauhaus och sen funkade bra!
Pysslarn: Jag skulle låta en smidesverkstad tillverka nya åt mig. Det behöver inte bli särsklit dyrt. Lycka till /Ronnie
Watchmen: Blev fel där. De marknasförs sig som det som det billiagaste. trött. Om du handla allt där till nytt hus eller altan osv på byggmax kan det inte bli billigare enligt de själva. Men det kanske bara ja som tycker de är dyra :) Man behöver inte handla för så mycket. För att få ner priserna. Bara att snackar med dem. Som virke å cellplast så håller sig woody iallfall lägre priser
Joukko: Plexiglas är ju svindyrt. Finns det något billigare alternativ?
anwi: Hej För några år sedan renoverade vi övervåningen + att vi byggde ut lite, vi använde oss av spånskivor till innerväggarna, får framför allt när det blir lite varmare ute temeratur en stickande doft som kommer och går, misstänker att skivorna utsöndrar formaldehyd, kan man åtgärda stanken eller är det bara att börja riva:( Finns det kanske andra orsaker till stanken?
templar: Har gjort ett fundament av flytspackel till min nya toastol. Anledningen är att golvet var otroligt ojämnt, det lutade åt flera håll där toastolen skulle stå. Fundamentkanten blev mellan 2 mm till 10 mm hög. Har en dusch intill toastolen och det kommer ju att skvätta lite runt den. Funderar på om flytspacklet tål att fuktas med jämna mellanrum? Om inte, bör man måla kanten med nåt
Västerhaninge 17: Varför inte växla av mot takstolarnas underarmar eller en bärande innervägg.Den grova stolpen på höger sida får väll flyttas till höger (som också får växlas av upptill)
Koorina: Hej Titta in på komfortmiljogolv.se En av många lösningar.
Bloink: Omöjligt att svara på utan förutsättningar och parametrar. Kontakta en konstruktör för en riktig beräkning av hållfastheten.
yens: Jag ska bygga en trappa till min ovanvåning och sitter och försöker få rätt på det här rent när det gäller frihöjd. Jag har ca 2.50 i takhöjd på bottenvåningen och i mitten av ovanvåningen blir det ungefär 2.30. Där är inga problem med frihöjden, men problemet är längst ut i "kurvan" i L-trappan. Det röda på bilden är det jag menar. Jag har inte exakt koll på hur trappan
Jan-Å: Jag har gjort samma och eftersom vi skulle måla behöll jag "skitvirket" och slipade bort lim och linoliumrester. Jag fick anledning att köpa en ny rejäl slipmaskin men med den och 40-papper var det mindre jobb än att såga furu/parkett/laminat som var alternativen. Vår trapp såg ut som er på bilden och vart väldigt snygg med grå färg tycker vi själva :) Så om ni ändrar er igen och
Forrest: Ok, det ser ut som att jag då skippar plasten och lägger råspont som golv istället. Tackar för input.
andersmc: Ja, en rad med skruvar i mitten också. Om skivan går sönder i kanten får du sätta en ny skruv i närheten, där det fortfarande är helt. Ska du sedan spackla taket helt slätt så försvinner ju skadan under spacklet.
Pixelmir: En aspekt är kanske köldbrygga och ännu mer allvarligt vatteninträngning till reglar? Fick ett annat tips att borra endast i skalmur men fästa med ankarmassa, plugg och sen skruv för att fästa entrétak. Kanske är ett bättre alternativ, speciellt om det är klurigt att pricka reglar samtidigt som man vill ha en viss symetri på taket. /M
eestere: [citat] Vad är anledningen till enkelfas och inte dubbelfas? Mycket riktigt, jag menar 22*95 vs 22*120. Våran vägg är 4,6*2,7m, utan fönster och dörr. Har varit runt och tittat lite igår. Ett antal nybyggda hus hade 22*95 stående och 22*120 liggande. Stående var dubbelfas men liggande (mins inte riktigt (fast det var igår)) men jag för mig också dubbelfas. Dimensionerna är svårt att
Bloink: Är mycket möjligt att isoleringen ovanför innertaket är till för att ljudisolera från/till grannen. Har ni märkt någon skillnad efter att ni rev ner isoleringen. Och åter till frågan, så putsa i håligheterna, dra över taket med spackel sedan monterar du microlit för att förhindra sprickbildning och slutligen målning.
zankan: dubbla karmar. 3-glas innerfönster sen ett 8 mm lamellglass funkar... Om du vill att det skall kunna öppnas... Annars sätter du ett 3-glas invändigt och ett 3-glas i fasadliv...
Kalle B: Det vore ett alternativ, om råsponten vore i bättre skick. Men snål som man är köpte jag byggmax billiga 17mm råspont. Det mesta i deras sortiment är helt okay, men just den här är inget bra. Det vet dom själva också så jag fick bra rabatt, det var därför det blev den. Sedan är taket lite skevt, och det blir lite dumt runt bjälkarna, det är därför jag vill täcka alltihop på
Himbla: Haloj, hur gick det för er? Jag är lite nyfiken på att se hur ni gjorde, står i startgroparna för ett liknande projekt. Mvh JW
Gabbe1: Tack för ditt svar. Jag har nu fått bekräftat att det är Puhos P6 skivor som BM säljer i Skövde, och de är fortfarande inte godkända för att skarva utanför reglarna.