Byggmaterial & Byggteknik
HusByggarTomten: Dörr och trycke på vilken bygghandel som helst. Larmanordning är jag inte säker på dock. Fråga på bygghandeln, går med största säkerhet att beställa där också.
pjop: Tack Watchmen, vet du även vad betongen kostar per kubik? Gärna en snabbtorkande som är anpassad för golvvärme. P
Mikael_L: Mineralull är ett namn på stenull ;), glasull är ett annat isoleringsmaterial i kategorin MU. Den bästa ljuddämpningen får ni antagligen med de tyngst MU-skivorna. Dvs, (svindyra) västkustskivor (m.fl. namn) ger mest ljuddämpning. Billigare och bättre blir det med dubbelgips + den billigaste 45mm MU-rullen från byggmax. tror jag, iaf ... :o
Loner: Ajdå, ja det var nått sånt jag var rädd för. Men det är väl bara att sätta fart nu när värdet äntligne blivit bättre. /L
titanium: PL-limmen är oerhört bra lim men i detta fall när du skall limma på, vad jag kan se blankt kakel, skulle jag nog använda silikonlim istället. Det fäster bättre mot hala ytor och går dessutom hyfsat lätt att ta bort om man vill det. Rengör kaklet med aceton eller förtunning om du vill vara extra noggrann. T-röd funkar också hyffsat. Att det inte skall hålla är inget problem. Det
ama3282: Vi byggde ut vårt hus med 2 st utbyggnader. Vi förlängde huset med 4,5 meter (platta 30m2, 2 plan + källare) och en utbyggnad framåt på 12 m2, 2 plan. Vi fick offert på: - Stomme - Klätt utvändigt med panel - Klätt invändigt med gips - Tegel på taket pris: 400 tKr Att bygga det nya gick fort. Det som tog tid var att renovera den gamla delen. Vi rev 3 st bärande väggar så det var en
Forrest: Nu två dagar senare är takstolarna tillverkade och på plats, fick tillverka en kil som jag fick tips om och sätta fast mot anslaget på sågen. Var lite meck innan kilen hade rätt form men sen gick de som en dans. Vad vore man utan Byggahus-forumet...;)
abel48: Ok tack för alla svar... Hade ju tänkt att använda det nu i sommar. Ska ha dom ute på en altan. Men de kanske är en risk o måla om de inte är helt torrt. Men vad kostar en sådan fukt mätare? Mvh anders
JDandanell: Tänkte kolla lite mer er som har koll Vilka alternativ har jag? Jag bifogar en bild på rummet. Det är målade väggar (plastfärg) men bortsett från en gammal översvämning i ett dagvattenrör så verkar det inte finnas några fuktproblem. Vi har bott i huset i 6 år och hela området är känt för att vara bra dränerat (mycket sand). Jag tror att mina alternativ står mellan; bredspackla
timmpo: na 6000:- behöver man inte köpa klinga för längre vill minnas att vi hadde klingor som vi kallade Rolls-Royce klingor ca 2000 kostade dessa när ni hyr betong kap så köp en egen 300mm klinga 800 - 1500:- (300mm) om man letar lite . På den klingan kommer ni 9-10 cm djupt (går att banka till med släggan så spricker den sista cm) ibland kan det vara svår att hitta en klinga med rätt
imported_Byggaren: [citat] Detta här är egentligen OT för detta forum men ok: Registreringen beror på vilket företag du startar. Associationsformerna varierar från Enskild firma över Handelsbolag till Kommanditbolag och AB. Det första kräver bara en enkel anmälan till Skatteverket som också är de som kan ge dig B-skattsedel och momsregistrering. Övriga former kräver förberedelser innan du kommer till
estwing: använd gips å sen ta microlit på., spricker ALDRIG mvh snickar estwing
anaitis: [citat] Täta ska man men med tätningsmassa - alla öppning måste bli helt täta. Minullen gör ingen skada, men man får bättre effekt om man läger pengarna på gips!
gadu^: En annan fundering jag har kring detta är ju att få en bra ljuddämpning mellan våningsplanen. Om man skulle på insidan av glespanelen sätta gips och sen gips på glespanelen. Dvs att man sätter upp några glesar och skjuter in en gipsskiva 600mm bred som ligger på glesen och till sist gipsen på som vanligt när man fått upp resterande gles. Skulle det hjälpa något mot ljudet mellan
oskis 123: Varför lita mer på oss än på dem i butiken? Du har ju inte träffat nån av oss... ;) Husfix funkar bra! Det verkar ju vara ganska små ojämnheter.
Mikael_L: Hos en välsorterad yrkesbutik bör du kunna hitta ett stort sortiment av limmer, Uppsala Maskin & verktyg t.ex. har flera sorter och kan ta hem hela loctites sortiment, allt ifrån superlättflytande till riktigt sega varianter. Så ring någon av dina närliggande proffsbutiker och kolla.
Range: Vi håller på att regla upp en vägg med stålreglar i källaren. Uppe vid taket i rummet är det ett ventilationshål genom muren. Hur gör jag med den nu? Ska jag installera ett 100 mm rör som slutar i kant med gipsen? tidigare har det inte suttit något rör i. Och hur gör jag med stålskenan uppe i taket? Ska den böjas undan?
snuttjulle: Att gjuta 10cm i en ränna där det troligen förut inte är mer än 5cm känns ju bara fånigt. Med detta vill jag säga att kolla hur tjockt det du bilat upp är och är det bara 2-3 cm så duger säkert 4 cm över rännan.
santos: Aquapanel andas väl inte. Andas väggen inte och blir fuktig så kan det bli mögel och dålig lukt.
O.M: Tack för svaren! Vill ju helst inte ha stolpar i garaget, men spännvidden blir ju lång förstår jag. Såg på moelven.se att enligt deras beräkningar skulle en limträbalk 56x270 cc600 räcka. Vilken storlek kan man behöva om man använder stålbalk istället?
titanium: Hur monterar man insektsnät/metallnät på smartast sätt längst ner på träfasadens luftning vid liggande panel? Jag har sett att man häftar den på läkten som bildar luftningen innan man slår på fasadbrädorna. Så har jag själv gjort tidigare men jag har också sett att man spikar dit metallnät i efterhand. Finns det fler varianter ? Vad är smartast ?
Range: Det var bra att det fanns så många sätt... Nu ska jag bara välja! Beror väl lite på om var elementet ska sitta i förhållande till reglarna...
HusByggarTomten: Alternativt använder du omålade lister och spacklar där det glipar, sedan målar.
mandg: jag hade klättväggarna med renoveringsgips istället för renoverings tapet, sedan spacklat och slipat. Beträffade mellanväggen så hade jag satt spån & sedan gips.
mandg: beror hur mycket, man kan ju alltid spackla med grovspackel...om man vill dvs
Lindgrenski: Vi har tyvärr inget rum som vi kan sätta trappan i, förutom hallen. Dock så har vi haft vissa funderingar på att göra om köket så det är inte omöjligt att det får bli att stjäla lite av köket för att få plats med trappan.
Fjordlund: Ok. Tack för svaren. Skorstenen går bort. Återstår att i stället sätta en punkt på taket. Vad sägs om att köpa en knape, bryggring eller liknande och dra fast den med en lång bult som alltså går genom plåttaket och genom takstolen? Det borde väl bli tillräckligt stadigt? Känns ju lite läskigt att få det tätt, men borde man inte kunna använda farmarskruvsprincipen, dvs. sätta