Hej, bor på Rhodos och har en altan i dag som är beklädd med blankt klinker 20x20. Altanen är 60 2m.
skall nu lägga nytt och undrar om jag kan lägga det nya klinkergolvet på det gammla direkt. Kanske det behöver slipas eller på något vis behandlas först. Allt för kommande vidhäftning.
Behöver dessutom ett tätskikt först eftersom jag bor i en takvåning med en granne under. Vilket. Matta eller rollning?
MVH Bengt
skall nu lägga nytt och undrar om jag kan lägga det nya klinkergolvet på det gammla direkt. Kanske det behöver slipas eller på något vis behandlas först. Allt för kommande vidhäftning.
Behöver dessutom ett tätskikt först eftersom jag bor i en takvåning med en granne under. Vilket. Matta eller rollning?
MVH Bengt
Självbyggare
· Stockholm
· 8 600 inlägg
Ur tätskiktssynpunkt skall det gamla klinkersgolvet tas bort först.
När det gäller vidhäftning så kan man slipa blankt klinkers och seda på med primer - och lägga nytt dock.
Men som sagt - tätskikt fäster ev dåligt, och dessutom riskerar du sprickbildning osv om du inte tar bort det gamla.
/K
När det gäller vidhäftning så kan man slipa blankt klinkers och seda på med primer - och lägga nytt dock.
Men som sagt - tätskikt fäster ev dåligt, och dessutom riskerar du sprickbildning osv om du inte tar bort det gamla.
/K
Tack Klas för ditt råd.
Har därimot hittat lösningen för detta. Som svensk van självbyggare så fixade jag jobbet själv.
Gjorde följande:
1. har lagt ett skikt med primer ISOMAT PL-bond. Fick en yta som betong.
2. Därefter två skikt med Revinex. Ett tvåkomponets gummiskiktsmassa som lades med mjuk långborstad borste. Efter härdning fick jag ett fint 3mm tätskikt. Valde detta för att undvika sprickbildning i framtiden. Massan är flexibel (töjbar), men ändå hård, upp till 2-3 mm. Passar bra här där vi ibland har små jordbävningar runt 4-5 på Richter. Dessutom så ger denna massa en viss ljuddämpande effekt nedåt.
Läggtid ( 60 m2 inklusive härdtid i 27 grader)
Primer: 6 tim
Revinex: 18 tim x 2 skikt
Kostnad:
Primer 40 EUR
REVINEX 500 EUR
Därefter var det bara att börja lägga klinker på vanligt sätt.
Med vårt nya klinker och en bättre avrinning av vatten( ja det regnar faktiskt några dagar om året) så fick vi en mycket fin terrass.
Titta gärna hur man gör: http://www.youtube.com/watch?v=sl77lg4rbCY
Ha de gott i sverige
Bengt Blomstrand
F.d Orust Henån
Har därimot hittat lösningen för detta. Som svensk van självbyggare så fixade jag jobbet själv.
Gjorde följande:
2. Därefter två skikt med Revinex. Ett tvåkomponets gummiskiktsmassa som lades med mjuk långborstad borste. Efter härdning fick jag ett fint 3mm tätskikt. Valde detta för att undvika sprickbildning i framtiden. Massan är flexibel (töjbar), men ändå hård, upp till 2-3 mm. Passar bra här där vi ibland har små jordbävningar runt 4-5 på Richter. Dessutom så ger denna massa en viss ljuddämpande effekt nedåt.
Kostnad:
Primer 40 EUR
REVINEX 500 EUR
Med vårt nya klinker och en bättre avrinning av vatten( ja det regnar faktiskt några dagar om året) så fick vi en mycket fin terrass.
Titta gärna hur man gör: http://www.youtube.com/watch?v=sl77lg4rbCY
Ha de gott i sverige
Bengt Blomstrand
F.d Orust Henån
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 600 inlägg
Nu blir man ju nyfiken på hur resultatet ser ut - har du någon bild ?rhodos skrev:Tack Klas för ditt råd.
Gjorde följande:
Kostnad:
Primer 40 EUR
REVINEX 500 EUR
Titta gärna hur man gör: [länk]
Ha de gott i sverige
Bengt Blomstrand
F.d Orust Henån
/K
Varsågod
Klicka här för att svara