5 318 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Oisolerad trädgårdsbod
Vad är gängse sätt i detta fall? Håller på att bygga mig en trädgårdbod ställd på plintar med ett golvbjälklag av tryckt virke 45*120. Tänkte mig golvspånskiva inne i boden uppe på detta bjälklag.
Ska någon fuktspärr in mellan bjälklag och spånskiva just för att skydda spånskivan underifrån.
Ska någon fuktspärr in mellan bjälklag och spånskiva just för att skydda spånskivan underifrån.
Jag skulle inte rekomendera en obehandlad spånskiva i en redskapsbod... den kommer ju att utsättas för en del fukt både utifrån innefrån, spika in ett trägolv istället.
Råspont eller ett andrasorterings golv. Inte dyrare och och lång livslängd.
/ATW
Råspont eller ett andrasorterings golv. Inte dyrare och och lång livslängd.
/ATW
Ok, men även råsponten är väl då i sig sugande material såsom spånskivan som ändå som golvspånskiva är limmad och inte torde suga/dra åt sig fukt på samma vis som en rå träyta som på råsponten.
Så hur är det med min idé om plast under golv oavsett vilket valet blir i boden.
Så hur är det med min idé om plast under golv oavsett vilket valet blir i boden.
Jag har golvspånskiva i min friggebod och det rekomenderas inte! För det första så luktar den... massor och för det andra så håller den inte. Spånet blir mjukt av fukten och lagerhyllorna som jag har ståendes där inne har sjunkt rakt genom den. På något ställe har jag tom trampat hål i den. Använd råspont eller plyfa istället. Det torde hålla betydligt bättre.
Har du ingen uppvärmning och ingen isolering ska du absolut inte ha nån plast.
Se bara till att ditt golv kommer upp från marken och inte har direktkontakt med fuktig jord, då kommer ditt enkla trägolv ha i princip evig livslängd.
Om du vill se bevis så cykla ut till närmaste lada eller uthus. Inga problem med golvet!
Så länge taket är tätt och marken/gräs inte når golvet kommer det att hålla.
/ATW
Se bara till att ditt golv kommer upp från marken och inte har direktkontakt med fuktig jord, då kommer ditt enkla trägolv ha i princip evig livslängd.
Om du vill se bevis så cykla ut till närmaste lada eller uthus. Inga problem med golvet!
Så länge taket är tätt och marken/gräs inte når golvet kommer det att hålla.
/ATW
Klicka här för att svara