Hur ska jag gå tillväga och vad för material ska jag använda mig av? Öppningarna för fönster är 60x60 cm. Minst ett fönster ska gå att öppna.

Jocke

Nja lite väl dyrt. Nästan 2000kr för några fönster.

Jocke

Är det lekstugan så skall du nog satsa på plexiglas.

Bygg en karm av t.ex. 21x69 hyvlat (skruva och limma i hörnen), och sen en anslagslist av 8x21. Till själva fönsterbågen kan du t.ex. ta 21x44 till. Fäll in "halvt i halvt" i hörnen och limma. Sen är det bara att fräsa en fals för plexiglaset och sätta det med syntetiskt kitt. Skruva dit några enkla gångjärn och måla klabbet.

Det är en bra ide att hyvla underdelen av karmen lite snett innan du skruvar ihop den. Då rinner ev regnvatten ut.

Jag hade några gamla fönster över som jag använde. Tog bara den yttre bågen och kapade ner dem till rätt storlek. Fick ju i och med detta både gångjärn och metall-vinklar i hörnen. Glaset kapade jag sedan ner så det passade. Kolla på Blocket, tror du kan få tag i ett fönster för under 500:-

Köp färdiga fönster på www.blocket.se du kan inte bygga fönster billigare än du kan hitta begagnade fönster för där. Då får du dessutom glasade riktiga fönster.

Jag har ännu inte gjort några fönster. ;) Vad ska jag köra med, plexi eller vanligt glas?

Plexi eller säkerhetsglas.... Inte kul om ungarna gör sig illa...

Plexiglas är ju svindyrt. Finns det något billigare alternativ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.