1 680 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Ljudisolerade fönster
Hej!
Planerar ett bygge som ska fungera som musikhus/replokal. Det handlar alltså om ett hus där jag vill minimera det ljud som läcker ut till omgivningen.
Stomme och väggkonstruktion har jag redan koll på men nu vill jag hitta en bra lösning på fönster (och dörrar).
Naturligtvis är det bästa att inte ha några fönster alls men då ser det lite för tråkigt ut och dessutom blir det lite tråkigt mörkt därinne.
Finns det ngn här som har några bra tips?
Priset är en relativt viktig faktor i sammanhanget så jag vill helst undvika att köpa det dyraste som finns...
Kan man konstruera ngt själv?
Sätta in dubbla fönster?
Tjockt glas?
Kanske ngn vet var man kan köpa till ett rimligt pris?
Alla tips är välkomna!
mvh
David
Planerar ett bygge som ska fungera som musikhus/replokal. Det handlar alltså om ett hus där jag vill minimera det ljud som läcker ut till omgivningen.
Stomme och väggkonstruktion har jag redan koll på men nu vill jag hitta en bra lösning på fönster (och dörrar).
Naturligtvis är det bästa att inte ha några fönster alls men då ser det lite för tråkigt ut och dessutom blir det lite tråkigt mörkt därinne.
Finns det ngn här som har några bra tips?
Priset är en relativt viktig faktor i sammanhanget så jag vill helst undvika att köpa det dyraste som finns...
Kan man konstruera ngt själv?
Sätta in dubbla fönster?
Tjockt glas?
Kanske ngn vet var man kan köpa till ett rimligt pris?
Alla tips är välkomna!
mvh
David
Om du menar alla tips så:
Det finns säkert speciella glas att köpa. Jag tänker närmast på industrikrav och vissa speciella boenden nära väg/tåg. Således prata med en fönsertillverkare.
Sätt in 3-glas. Varje steg där ljud byter medium är bra för dig.
Fixa en enkel lucka eller liknande som du kan trycka dit inifrån (tygklädd frigolit eller nåt) när du verkligen är högljudd.
Det svåra är som vanligt basljud, och det läcker nog överallt, inte bara genom fönster.
Det finns säkert speciella glas att köpa. Jag tänker närmast på industrikrav och vissa speciella boenden nära väg/tåg. Således prata med en fönsertillverkare.
Sätt in 3-glas. Varje steg där ljud byter medium är bra för dig.
Fixa en enkel lucka eller liknande som du kan trycka dit inifrån (tygklädd frigolit eller nåt) när du verkligen är högljudd.
Det svåra är som vanligt basljud, och det läcker nog överallt, inte bara genom fönster.
Jo, jag har funderat på det där med att sätta dit en extra ljudtätning innifrån när man är igång som värst...
Kommer att kolla upp med fönstertillverkarna vad dom rekommenderar.
Tänkte bara kolla här inne på forumet om det finns nån som har gjort något liknande bygge och har intressanta erfarenheter kring det där med att hindra ljudläckage.
mvh
david
Kommer att kolla upp med fönstertillverkarna vad dom rekommenderar.
Tänkte bara kolla här inne på forumet om det finns nån som har gjort något liknande bygge och har intressanta erfarenheter kring det där med att hindra ljudläckage.
mvh
david
Klicka här för att svara