Hej!

Jag är nu i färd med mitt sommarprojekt vilket blir att bygga ett pelletsförråd. Nu beställer jag hem småsäck på 16 kg som jag bär men har nu istället tänkt att bygga ett bulkförråd som leverantören kan fylla på direkt från lastbilen. Jag har tänkt att placera det i källaren under garaget där det är betong i golv och tak samt putsade murblock i väggarna. Jag kommer att hinka pelletsen mellan pelletsförråd och det mindre förrådet vid pannan eftersom dem står i olika ändar av huset. Därför behövs ingen lutnining i golvet.

Jag behöver endast regla upp en vägg som kommer att bli ca 3 meter lång och 1.8 m hög.
Efter att ha läst lite på internet har jag tänkt att använda 95*195 reglar med 40 cm cc samt 22 mm golvspånskiva till väggar.

Men det jag behöver hjälp med är dimensionering av infästning för att det ska hålla för påfrestningen från pelletsen. Pelletsen kommer att nå lite drygt 1 m upp från golvet.

Jag misstänker att jag behöver olika infästningar för golv och vägg och har kollat på någon form av plugg till vägg. Funderar även på att använda expanderbult till golv och tak men det kanske är lite överdrivet eller? Går det i så fall lika bra men någon sorts plugg?

Tacksam för svar!

Mvh Tobias

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.