Håller på att bygga fritidshus, och innertaket består ännu av råspont. Jag vill täcka detta med något, men inte något som är helt slätt. Något slags panel eller liknanade, men inte pärlspont för det har jag på väggarna. Dessutom är det snedtak med bjälkar synliga, så det är ganska oregelbundna former.

Skulle vilja ha tag på något slags gipsplatta, kanske 1x1m med något mönster på. Då kan jag montera vanlig gips runt och anpassa det efter takets former. Eller också något helt annat, har ni förslag?

Baalzamon skrev:
Håller på att bygga fritidshus, och innertaket består ännu av råspont. Jag vill täcka detta med något, men inte något som är helt slätt. Något slags panel eller liknanade, men inte pärlspont för det har jag på väggarna. Dessutom är det snedtak med bjälkar synliga, så det är ganska oregelbundna former.

Skulle vilja ha tag på något slags gipsplatta, kanske 1x1m med något mönster på. Då kan jag montera vanlig gips runt och anpassa det efter takets former. Eller också något helt annat, har ni förslag?
Det finns ju takplattor, ungefär som de laminatgolv man köper.

Jag har sett takplattor med "milt" trämönster i "vitbets" på bauhaus bla för en mkt rimligt peng - kanske kan vara ngt ?

/K

Låter intressant, jag tror jag skall åka till bauhaus en sväng och se vad dom har

Nu vet jag ju förstås inte hur det ser ut hos dig eller vilken look du är ute efter, men det är inte ett alternativ att behålla råsponten synlig och bara måla det?

Vi har just så hemma och jag måste säga att vi är väldigt nöjda med det och tycker det är supersnyggt. Råsponten ser lite ruffig och oregelbunden ut. I vårt fall har vi synliga limträbalkar. Alltihop är målat vitt.

Det vore ett alternativ, om råsponten vore i bättre skick. Men snål som man är köpte jag byggmax billiga 17mm råspont. Det mesta i deras sortiment är helt okay, men just den här är inget bra. Det vet dom själva också så jag fick bra rabatt, det var därför det blev den. Sedan är taket lite skevt, och det blir lite dumt runt bjälkarna, det är därför jag vill täcka alltihop på något vis.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.