Hej forumet.

Det är dags för nya hängrännor mm. Nuvarande från-63 har gett upp. Jag har bytt en i fjol till en ny fin svart lika som innan, men jag har ombestämt mig. Jag vil ha METALLFÄRGADE.

Frågan är vad jag köper. Jag är inte speciellt petig med den exakta nyansen, jag tror att lyftet utseendemässigt kommer att bli stort oavsett.

Så förzinkat, galvat, pulverlackad eller stål?

Pris kontra kvalitet blir väl avgörande som vanligt, men det är ett litet hus, kanske 30 meter hängränna och 4 nedgående rör. Som vanligt är det ju krokar och böjar som kostar.

Och så ska det vara 100-breda rännor.

Tips på ytbehandling och tillverkare mottages MYCKET tacksamt!

Kram från Uppsala / Dan

Vilken färg är du ute efter? Olika metaller har olika färger. Är det galvat du menar så säljer lindab det. Även aluzinken är omålad. Sen finns det ju koppar, rostfritt och zink som inte heller är målade.

Aluzinken är nog det billigaste i förhållande till hållbarhet. Känner du någon med företag så ta med dem och handla direkt av lindab, byggvaruhusen brukar lägga på en hel del på deras priser.

Just färgen är jag inte så petig på, det är "känslan" jag är ute efter. Men aluzink låter bra.

Mera Tips?

Jag har varit och tittat på Plannjas exempel nu. Aluzink känns som det självklara valet, allt annat är visserligen lite snyggare i sig, men mitt hus ska kännas fräscht rakt och rent, inte som ett utställningsobjekt.

Tips på tillverkare kanske?

Jag har sett Plannja, Lindab och Aco Nordic. Och vad gäller pris så har jag god kontakt med min brägård (konstigt nog gillar min brägård glada småhandlare, kanske ett skönt avbräck mot alla buttra yrkeskunder).

Har galvade på kåken och är imponerad av hur bra de håller. Smart nog har någon målat dem och alla kan ju gissa vad som händer med den färgen :rolleyes:

Gamla galvade plåtar va oftast väldigt mycket tjockare än dagens 0.5mm och höll bättre av den anledningen.

Plannja har snyggast ytbehandling (aluzink) Lindab har smidigast system och Aco_nordic har smarta tillbehöver. Men ingen har allt.

Utseendet avgör till Plannjas fördel.

Har aldrig sett plannjas aluzink så får man fråga vad som skiljer den från lindabs?

Jag har aldrig sett Lindabs så jag vet ej. Men på Lindabs hemsida har de ingen zink, utan bara silverlackade.

Men jag har slutat förvånas ang takavvattning. Ingen jävel vet nåt eller vill hjälpa/sälja. Det är så man blir tokig.

Lindab har 2 sorters zink och aluzink (som bara är en beläggning) utöver de silvermetalllackade. Jobbar själv som plåtslagare och vi handlar allt direkt från Lindab.

Varför i hela friden har inte Lindab dessa på sin hemsida?

LIndab är en grossist och riktar sig inte till privatpersoner. Vi som företag får lindabs kataloger där det finns med.

Jag tror mig ha kommit runt Lindabs grossistfasoner ;-)
Tur att jag är så sjukt trevlig i telefon...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.