B
Byggare_moe: Jag uppdaterar med en vidarearbetning på min konstruktionsskiss. Är det någon som kan ge lite tips om dimensionering på pelare, limtränock, källarjärnabalk?
3 svar · 6,3k läst
·
G
gaia: lägg klinker med breda fogar så att fukten kan vandra ut . Brukar fungera om det är moderat fuktvandring som sker genom betonggolvet. Använd ingen fuktspärr under. Jag skulle bli överraskad om det blir torrt under plasten :) gaia
1 svar · 2,8k läst
G
gaia: jag skulle offra dom några 100-lappar extra för att få färdigblandat fint kalkputs :). Det blir ändå inte många säckar för ett tak med max 5 mm puts ? Putssand är en något udda sandsort och inte alla grustag har en sort som duger till kalkputs ( har fått veta ). I betong kan man blanda vad som helst men kalkputs är lite mer kräsen :). Den ska helst ha skarpa kanter , och strandsand
2 svar · 3,4k läst
S
Skumpen: Hej har du en trapp med en trälist under stegen som är för barnsäkerheten, är den skruvad prova med att släppa något varv på skruven för ibland är det den listen som knarrar.
6 svar · 8,2k läst
H
Havsutsikt: Blir smått sjukt nyfiken på vilket husfabrikat och vilken entreprenör. Kanske samma mindre smarta snickare som satte vårt hus. Tråkigt om det är så att montörerna inte har helhetsbilden och inser att det i slutändan är det noga med hur väggarna är monterade från början. Vid påpekande fick jag ett nonsens svar om att det är trä och att det är levande material..... Precis som att
3 svar · 4,5k läst
K
Krawk: Ja, dom gjorde ju sällan saker bara för skojs skull förr i tiden... Träguiden och liknande sidor är jättebra, men man får inte glömma att dom lever av att sälja virke. Klart dom vill att man skall lägga in tjockare balkar istället. Det kan även vara svårt att teoretiskt räkna med ngn större effekt av krysskolvning utanför punklastfall, vilket sällan dimensionerar.
4 svar · 1,9k läst
K
kai_robert: Ingen fuktspärr och helt vanlig fix blir bra. Se bara till att ytan är fast, ingen färg eller lösa betongrester så blir det bra. mvh Kai
1 svar · 6,9k läst
Z
zamba: Hej. Lite sent med ett svar kanske men bättre sent än aldrig. Myrsjöhus köpte upp Vetlandahus 1957. De kanska kan hjälpa dig med att fram en ritning eller dyl. Lycka till.
1 svar · 3,7k läst
T
Tompa74: Told you!!! :-)
14 svar · 15,4k läst
·
A
anra: Om man ska tilläggsisolera en lättbetong vägg som är putsad, måste/bör man då göra detta med en luftspalt mellan reglarna(plåt)/isoleringen och den putsade lättbetong väggen? Känner till att det är rekommenderat att lägga tilläggsisoleringen på utsidan, men det är inte genomförbart (tycker jag). Det är dessutom i ett ouppvärmt garage..
5 svar · 2,6k läst
A
anra: Jag skulle inte ha satt den på en trä vägg! Släng på lite gips så blir det bra!
1 svar · 2,6k läst
W
wohaa: Nja, balk avväxlingsbalk behövs nog inte då väggen bara har kontakt med den planka som går längs med skarven, mellan sektionerna får man in fingrarna mellan. Finns det inget sätt att beräkna nm per kvadatmeter för ett 2-lans sektionshus med platt tak, sten plan ett, sektioner plan 2.
2 svar · 1,8k läst
gadeberg
gadeberg: 1.K-rauta har 2. Om man vill. Sök runt här på forumet. Finns hundratals trådar om detta
3 svar · 3,5k läst
C
Crebel: Bärlina står det i en byggbeskrivning jag har, men det kanske det bara kallas om huset står på plintar? Den stående brädan som vilar på grunden (med syllpapp emellan förstås), som golvbrädorna fästes i, i alla fall. Tack för svaren!
3 svar · 1,7k läst
K
Krawk: Du behöver något som binder samman golvbjälkarna i sidled och hindrar dom från att vippa. Att helt strunta i hammarband, kantbalk och syll fungerar alltså inte. Du måste även tänka på att lasterna från bjälklaget skall kunna växlas ut över fönster/dörrar. Ett sätt att göra detta på är att jacka ur i väggreglarna för en kantbalk som sedan golvbjälkarna ansluter till via
1 svar · 2,1k läst
C
Crebel: Tack för svaret! Får ingen mailnotifiering längre vid svar, märkte denna inte förrän nu. Började undra varför jag inte fick svar på mina frågor längre :-)!
2 svar · 3,2k läst
N
nordarna: Stor tack till alla för all hjälp. Nu sätter jag igång och ser hur detta blir.
5 svar · 13,5k läst
nattugglan11
nattugglan11: Hmmm, okej tack.
3 svar · 1,8k läst
LLLVäxjö
LLLVäxjö: Ok, får ringa runt lite.
2 svar · 1,8k läst
V
verktygsgurun: Och glöm inte att fixa din blöta råspont. Gör det nu och vänta inte.....
3 svar · 1,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Takreglarna, menar jag.
10 svar · 5,0k läst
T
twtwtw: Jag har en snedtak där jag tänkte använda sista lutningen som garderob. Fråga 1 Jag tänkte använda mig av ett tyg som jag har på en gardinskena som man kan dra fram och tillbaka. Är ute efter en gardinskena eller profil där skenan är infälld dvs man ser inte spåret där gardinen går i. Utan den är inbyggd. Var finns sådana? Fråga 2 Förvaring i snedtak. Vad finns det för smarta
0 svar · 6,0k läst
L
LaraM: Tack för svaret, _bystrom_ =) Anledningen till att jag skall (delvis) använda två olika tjocklekar är att jag skall rikta upp väggarna "lite" samtidigt... Var lite oklar i meningen där (oxå...) Mvh LaraM - äntligen på g =) I morgon ryker lite gammal lockläkt samt koll av ytterligare syll
5 svar · 2,1k läst
nattugglan11
nattugglan11: För 2 år sen hade Coop massor av bra fina ek-lister/dekorlister, väldigt nätta o fina, ingen list var större än 10x10mm i profil. Fanns i en hylla försig liggandes i "rör" Någon som vet vem som säljer dessa nu? Vill nämligen ha sådana att använda som kakellister, de kakellister jag annars sett är mkt få varianter och inte alls så nätta som jag önskar. (jag bor i norra delen av
0 svar · 1,7k läst
A
Anders Abel: Ett knep är att skruva på muttern först, innan man knackar ner bulten. Om man skadar gängningen lite när man slår på bulten så ordnar det till sig när man skruvar av muttern, den återställer gängorna (samma metod är praktisk att använda när man ska såga av en bult och vill fixa gängorna i änden där man sågat).
4 svar · 18,5k läst
E
eldhead: Nu har jag tänkt igenom konstruktionen. Jag tänker bygga med Besta-block på det befintliga oisolerade betongtaket. Jag har bestämt mig för att isolera undersidan av taket med en krans runt om för att undvika köldbryggan. Ny fråga uppstår då, ska jag helt utelämna isolering på ovansidan eller ska jag isolera med tex 90 mm mellan golvbjälkarna?
6 svar · 2,8k läst
B
Blomman16: Hej! Jag håller på att bygga ett pelletsförråd där oljetanken tidigare stod. Jag ska ta bort gamla rören och mura igen det och sedan ta upp ett nytt håll 1 meter från rören för att hålet ska komma i mitten av förrådet. Men jag undrar vilken typ av Puts & Murbruk jag ska använda mig av. När jag var in på Byggmax hemsida såg jag att det fanns ett kombinerat Puts & Murbruk. Det
0 svar · 1,6k läst
v-g
v-g: Kan tyvärr inte nog mycket, du verkar ha puts också och det kan jag ännu mindre om. Hoppas du får bättre svar från andra kombatanter ;)
14 svar · 5,7k läst
gadu^
gadu^: Hehe, det här skall bli skoj... Återkommer vid mer frågor...
6 svar · 6,3k läst
·
J
JonasGBG: Har för mig att cyanakrylatlim tappar styrkan och blir skört av höga temperaturer. Det finns nog en risk att fogen kan gå sönder om den utsätts för hög temp.
5 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.