vespaman
vespaman: Är det en betongbalkong, med rum under? Gamla klinkers som frusit sönder genom åren? Korrigerad plåt tror jag inte på, men många gamla hus har, som anaitis beskriver. Själv håller jag på att renovera min balkong, som visserligen inte har något rum under, men eftersom vattnet siprar igenom balkongen, så blir det frostsprängningar och elände under. Jag har bilat bort de gamla
3 svar · 3,2k läst
I
injonil: Områden som är jobbiga att måla i efterhand, som t ex övre delen av gavel, kan du absolut färdigmåla innan panelen spikas upp. Använd handskar när du sätter upp den färdigmålade panelen.
4 svar · 3,0k läst
R
Richie_Evd: ikea säljer lagningslaminat till vissa av sina bänkskivor. gjorde allafall....
1 svar · 1,1k läst
R
Richie_Evd: Är ingen byggare men dom fönstrena känndes riktigt sköna. Fusk limma och behåll.
2 svar · 876 läst
S
storkarp: Beror till stor del på vilka mått vi pratar om. Jag har också samma ålder och lutning. Jag har föstått att stödbenen miskar påfrestningarna men även var man placerar högbenen.
3 svar · 8,6k läst
M
mandg: [citat] Du är välkommen... :-)
6 svar · 8,4k läst
A
alve: Hej, Jag är på jakt efter en spiraltrappa som jag kan belasta på mittstolpen, be borde ju finnas en del kan man tycka. Men är det någon som vet något bra ställe i Stockholmsområdet där man kan åka och titta på trappor. Skulle tex vilja "provgå" en trappa med 60cm stegbredd. Tacksam för svar. Mvh Martin
0 svar · 1,1k läst
B
Basungalning: Hej Har ett hus som är byggt i slutet av 50:talet. Mitt i huset står en stor rödteglad öppen spis. Nu ska vi sätta in en insats samt putsa upp den. Formen dessvärre är inte vad man idag vill ha utan vi skulle vilja göra den lite mer modernt rak i sina former. Vilket byggnadsmaterial och fästmaterial passar bäst till detta jobb? Jag tänker på att inte få sprickor i putsen i den skarv
0 svar · 1,3k läst
Forrest
Forrest: Hej, Ska bygga förråd om måtten 2,7*5,1m och undrar vad ni anser om bjälklag. Har tanken att bygga i tryckt 45*120 en ram med kortlingar emellan cc 60. Bredden på 2,7m är då frågan om jag måste ha en extra bärlina i mitten av detta även den på plintar för att undvika svikt i golv. Eller räcker min första tanke med ramen och kortlingarna emellan. Ska tillägga att det ska vara ett
0 svar · 1,3k läst
P
pjop: Det är väl därför man ska använda ett gummiliknande lim? Det borde väl tillåta rörelse i träet? P
10 svar · 2,6k läst
T
TonyTheTiger: Skulle behöva lite råd och tips när jag ska bygga en loftsäng för en 120cm bred säng till sonen på 5år. Skickar med några ruskigt konstnärliga bilder ;) så det är lättare att se :D http://i705.photobucket.com/albums/ww53/kilen65/Sng2.jpg http://i705.photobucket.com/albums/ww53/kilen65/Sng.jpg Hade tänkt att regla upp den på väggen och sen bygga en ram med 45x45mm reglar (typ 30cc
0 svar · 7,5k läst
A
anaitis: Klart det finns, kan inte i huvudet bara. Kolla på Träinfo www.trainformation.se där kan du nog hitta ngt om detta.
1 svar · 1,7k läst
D
Dr.SiC: Skaffa hyffasde ritnningar på det ni vill göra och ta dit en konstruktör så får han/hon titta på om grund och väggar tål den extra belastningen. Det är nog den enskilt svåraste biten. Det är en ganska liten kost i sammanhanget att förstärka upp grund och väggar. Att dimensionera det som ska byggas på är enklare, klarar du det inte själv kan antagligen snickaren göra det (men han
5 svar · 3,5k läst
M
mandg: jag hade satt vanligt 13 mm gips.....det är alltid trevligt med raka väggar!!
7 svar · 3,9k läst
·
P
petersson79: Borde det väl göra, dessutom kan du ju välja om du vill ha den hyvlade eller ohyvlade sidan utåt...
2 svar · 6,2k läst
Humulus
Humulus: Är medveten om att "blåbetong" inte är något väldefinierat begrepp! (Var därför jag satte det innanför citationstecken och skrev harangen om att det är förvirrande för vanligt folk) Här uppe i mellersta delen av landet så har jag alldrig stött på den baltiska blåbetongen, är den spridd nere i söder? Och när började den tillverkas? [citat]
25 svar · 11,2k läst
S
sajohhal: Hej, har införskaffat Uponor evalPEX 12mm för att läggas i skenor och sen flytspacklas in för att sen få klinker på. Har en el-Push12 som ska ersätta en gammal platt radiator i köket som är på 15 kvm. Har precis slitit bort den svartvit-rutiga linoleummattan. Jag slet också bort en ganska tunn masonitskiva (4-5 mm) och någon form av lummpapp. Det som återstår som golv är en till
0 svar · 1,2k läst
D
dosken: Det är väl ffa att det inte är förrän ca 220 ut som det känns rimligt smidigt att lägga betongplattor/lecablock, pga ojämnt berg o annat under det blivande trädäcket. Men om man skulle köra överhäng, det är inga problem att den yttre stödregeln inte för nåt stöd underifrån då i så fall ?
6 svar · 4,4k läst
yxet
yxet: kollade lite idag,det finns ju billiga färdiga dörrar finns det någon som har gjort om standard dörrar här?lite intresserad av hur man går tillväga vid kapningen och för att få ihop dom igen
7 svar · 1,4k läst
·
yxet
yxet: jag skulle satsa mina pengar på att den är bärande
1 svar · 652 läst
R
racer: Jag renoverade min krypgrund på 4 gånger 4 meter, orginal golvbjälkarna var 150mm höga och att sätta dit större var inte möjligt. Jag limmade ihop 2 st 45/145 reglar till varje bjälke, cc60 och så satte jag 2 rader med kortlingar emellan. Ovanpå detta la jag golvspån som limmades o skruvades mot bjälkarna. Resultatet blev över förväntan! golvet är stumt:D Så om du nu bara har
1 svar · 5,3k läst
Humulus
Humulus: Det finns ingen blåbetong som inte avger radongas... TS: Om det verkligen är blå lättbetong i grunden och du ändå river så stora delar så finns väl fog att riva ut allt material som är av blå lättbetong. Frågan är ju om det inte finns andra skäl som talar för en helt ny grund...?
2 svar · 3,4k läst
H
henrikrosen: Rummet är 1630 brett så tänkte kapa bägge skivorna lite så det blir en skarv i mitten. Kanten mot väggen är inte så jättenoga för det skall på nya skivor på väggarna och sedan kakel. Tänkte jag skulle byta taket innan muraren och snickaren börjar sitt jobb.
3 svar · 2,0k läst
T
teba: Tack snälla för alla bra tipsen!!!
2 svar · 4,8k läst
T
talibanpappa: Hej! Vi har bygg till en bit av huset och nu behöver vi hjälp med att räkna på en valmningsbalk. Hade tänk mig att använda dubbla kertobalkar 45x360, fri spännvidd för balken är 6m och takvinkeln 21° i snözon 2. Någon som har nån idé? http://www.hebygg.se/Valmning.jpg
0 svar · 870 läst
bruschen
bruschen: Expanderbruk är i de flesta fall enbart "krympfritt" och det betyder då att det inte trycker alls på dina rör. Läs på förpackningen. Behöver du verkligen ljuta i med betong då? Kan du inte använda fogskum eller liknande för att täta? Hur stort är hålet och vart sitter det?
1 svar · 1,2k läst
bruschen
bruschen: Förmodligen kemankare som sagt. Skall du sätta upp en ny markis? Isåfall är det nog bra att skaffa något liknande att använda då.
2 svar · 785 läst
bruschen
bruschen: Verkar lite klent, tycker jag. Har inte några program på den dator jag sitter på nu så jag kan inte kolla mer noggrant. Tänkt såhär: Du skall ha en hel del grejer permanent liggande däruppe i en fuktig miljö. Träet kommer då att "krypa" som det heter på finspråk en hel del och du kommer få en bananformad undersida på reglarna. Ju klenare reglar desto mer banan. För att undvika
1 svar · 5,4k läst
·
P
petersk: Råder ingen tvivel om att alla de väggar du vill riva är bärande. Om 18 timmar är mycket eller lite är väl frågan vad du skulle få. För bara dimensioner är det mycket men skulle det vara kompletta ritningar med beskrivning av utförande är det rimligt. Själva beräkningen tar väl typ några timmar, men ritningar tar lite tid.
7 svar · 1,7k läst
H
hydromatics: allt annat än betong kostar svinmycket!
3 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.