hejsan.
håller på o kollar lite på trappen i vårat hus för den är verkligen bedrövlig
på själva stegen e de nån slags grå mönstrad linolium och imellan e det nån röd historia.
så de jag har funderat på e att slita bort dessa och sen limma ihop furugolv plank så de blir enheter som jag kan såga ut både de man går på och de imellan stegen så att trappen blir inklädd i furu o sen måla detta. har lyft på linoliumet o kollat o de e inget under som man kan tänkas slipa fram utan de verkar bara vara skit virke så därför kom jag på iden att bygga på furu utanpå för att på så sätt få en bra yta att måla på...
dock så det jag inte kan bestämma mig för är vad jag ska måla med... man vill ju att de ska vara slit starkt så de inte ser ut som skit efter ett tag... sambon vill måla den hel vit men eftersom de e tänkt att de ska va furugolv plank så kanske man ska vit lasera eller nåt så att man fortfarande ser träet men inte helt trärent... håller sånt för att gå i eller kommer de slitat snabbt...
det jag har tänkt använde till trappen e detta -> http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08914117.aspx
vad tror ni om min ide? e jag helt ute o cyklar eller kan de funka att göra som jag tänkt.
i tanken så blir de skit snyggt ialf men frågan e ju om de går att göra så
och jag har en bild på trappen så kan ni se hur illa de e
håller på o kollar lite på trappen i vårat hus för den är verkligen bedrövlig
på själva stegen e de nån slags grå mönstrad linolium och imellan e det nån röd historia.
så de jag har funderat på e att slita bort dessa och sen limma ihop furugolv plank så de blir enheter som jag kan såga ut både de man går på och de imellan stegen så att trappen blir inklädd i furu o sen måla detta. har lyft på linoliumet o kollat o de e inget under som man kan tänkas slipa fram utan de verkar bara vara skit virke så därför kom jag på iden att bygga på furu utanpå för att på så sätt få en bra yta att måla på...
dock så det jag inte kan bestämma mig för är vad jag ska måla med... man vill ju att de ska vara slit starkt så de inte ser ut som skit efter ett tag... sambon vill måla den hel vit men eftersom de e tänkt att de ska va furugolv plank så kanske man ska vit lasera eller nåt så att man fortfarande ser träet men inte helt trärent... håller sånt för att gå i eller kommer de slitat snabbt...
det jag har tänkt använde till trappen e detta -> http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-08914117.aspx
vad tror ni om min ide? e jag helt ute o cyklar eller kan de funka att göra som jag tänkt.
i tanken så blir de skit snyggt ialf men frågan e ju om de går att göra så
och jag har en bild på trappen så kan ni se hur illa de e
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Vi hade liknande bekymmer fast en hårt limmad heltäckningsmatta. Lim resterna satt som berget.
Jag använde laminat golv istället då det inte bygger lika mycket på stegen. Tror det är betydligt enklare att arbeta med än furuplank. Laminat golven limmade jag fast.
Finns ju laminat i alla dess olika former och färger.
Glöm inte trappkompassen, den gör ens liv mycket enklare.
Jag använde laminat golv istället då det inte bygger lika mycket på stegen. Tror det är betydligt enklare att arbeta med än furuplank. Laminat golven limmade jag fast.
Finns ju laminat i alla dess olika former och färger.
Glöm inte trappkompassen, den gör ens liv mycket enklare.
ja dom såg ju liknande ut.. o jekligt snygg
orsaken till att jag funderade på furuplank va för att få en robustare trappa.. som sagt så verkar de va byggd i skit virke så jag tänkte att de skulle kännas lite robustare om man tog o klädde in den i detta... och eftersom både jag o sambon e inne på att de ska målas så är ju parket kanske inte så bra då man då tar bort själva anledningen till de...
men vart kan man hitta en trappkompas ?? har läst o sett att många använder den men har inte hittat nå länkar till vart man kan köpa... jag hade tänkt ta typ kartong o göra mallar av varje steg o såga ut... trappen har ju inte nå konstiga vinklar va jag kan se utan de ser mest ut att vara raka vinklar överalt... fast de kanske e ögat som blir lurat...
och en sak till... måste man ha en trappnos. sitter ju lite utskjutanade nu men den har jag tänkt kapa bort för att de ska bli lättare att sätta beklädnaden o sen sätta metal list ( http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-140106.aspx ) på kanten... fast om trappnosen har nån funktion som har med att gå i trappen så kanske man måste ha den där
men vart kan man hitta en trappkompas ?? har läst o sett att många använder den men har inte hittat nå länkar till vart man kan köpa... jag hade tänkt ta typ kartong o göra mallar av varje steg o såga ut... trappen har ju inte nå konstiga vinklar va jag kan se utan de ser mest ut att vara raka vinklar överalt... fast de kanske e ögat som blir lurat...
och en sak till... måste man ha en trappnos. sitter ju lite utskjutanade nu men den har jag tänkt kapa bort för att de ska bli lättare att sätta beklädnaden o sen sätta metal list ( http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-140106.aspx ) på kanten... fast om trappnosen har nån funktion som har med att gå i trappen så kanske man måste ha den där
Redigerat:
Ganska enkelt faktiskt. Nu kan det hända att kag blandar ihop begreppet plan och sätt steg... men men, here goes...Tiger79 skrev:
Tillverkade en egen trappkompass som jag använde att mäta ut varje plansteg efter att vi rivit bort heltäckningsmattan och slipat det lite plant.
När jag väl mätt ut plansteget så la jag ihop tre laminat skivor, måttade ut steget med kompassen, ritade linje punkt till punkt och använde sticksågen för att försiktigt såga ut steget i laminatskivorna. Sättstegen(?) var ju ganska enkla och rektangulära och limmades med PL600 först.
Sen limmade jag not och spont på laminat skivorna (också PL600) och även på plansteget. Sen varsamt la den ihop limmade laminatskivorna på plats på trappsteget. I vissa fall fick man finjustera med en fil.
Sen på med tyngd... böcker, fotopärmar, kataloger allt vad man kunde hitta i ett par timmar.
Under tiden tillverkade jag trappnos av en kakellist i ek vars bredd var ungefär 5mm bredare än befintlig trappnos + laminat.
När väl laminatskivornas lim torkat så behövde man slipa ned kortsidorna så de kom i lod så man kunde spika dit den nya trappnosen utan en glipa. Dock slarvade jag lite och det blev lite glipor här och var som man dolde med halktape.
Hoppas denna lilla bekrivning räckte... Bifgoar en bild på den hemmabygda trappkompassen.
En laminat skiva, två skruv o mutter och hårda pappbitar som pilar.
Min högst personliga åsikt är att trappnosar i metall blir inte vackert, men det är ju upp till betraktarens öga.Frigge skrev:
Montering är ju enkelt och smidigt helt klart. Funktion... ingen aning?
Men det måste väl finnas nån vit laminat som ser ut enligt erat önskemål? Avråder dig absolut inte att göra det med furuplank, men det rent sponant känns det onödigt jobbigt.
visade bilderna för sambon så nu e det helt andra idéer
vi har ju i hallen där trappen börjar nå liknande laminat med typ antracit klinker imitation... så vi hittade detta på byggmax som nog skulle göra sig toppen i trappen ( http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-13845.aspx ) dels så syns inte hundhår o skit lika snabbt som på vitt o så går de ihop med hallgolvet.
och ljusa sidor o bröstpanel så kan nog de bli riktigt snyggt
och ljusa sidor o bröstpanel så kan nog de bli riktigt snyggt
jag tog 14 mm ekparkett.
finns en trapplinjal att köpa. man kan vrida åt alla håll.
trappnosen tar du ekfoder 56 mm då täcker du allt.
bläddra ner lite i mitt album här så ser du resultatet.
http://www.minhembio.com/speedomac/29955/
finns en trapplinjal att köpa. man kan vrida åt alla håll.
trappnosen tar du ekfoder 56 mm då täcker du allt.
bläddra ner lite i mitt album här så ser du resultatet.
http://www.minhembio.com/speedomac/29955/
Jag har gjort samma och eftersom vi skulle måla behöll jag "skitvirket" och slipade bort lim och linoliumrester. Jag fick anledning att köpa en ny rejäl slipmaskin men med den och 40-papper var det mindre jobb än att såga furu/parkett/laminat som var alternativen. Vår trapp såg ut som er på bilden och vart väldigt snygg med grå färg tycker vi själva
Så om ni ändrar er igen och målar ser jag ingen anledning att klä den med furu.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden