7 894 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
gipsexpander
Medlem
· Stockholm
· 16 inlägg
hej,
vi har instellerat gipsexpander... vi ska montera hyllplan, men skruven som kom med gipsexpander fastnar inte. den del som ska inn i vägg gick inn bra (sitter fast och stabilt) men när vi vill skruva ditt skruven med konsol i mellan sa vill skruven inte fästa. vet någon varför och vad vi kan göra om detta?
tack!
vi har instellerat gipsexpander... vi ska montera hyllplan, men skruven som kom med gipsexpander fastnar inte. den del som ska inn i vägg gick inn bra (sitter fast och stabilt) men när vi vill skruva ditt skruven med konsol i mellan sa vill skruven inte fästa. vet någon varför och vad vi kan göra om detta?
tack!
Medlem
· Stockholm
· 16 inlägg
det ser verkligen inte utt som gängan är skadad... vi har även provat med nya skruvar som kom i samma paket men inget fastnar...
Medlem
· Stockholm
· 16 inlägg
den del som ska expandera sitter i väggen och den sitter fast och stabilt, men skruven vill inte sitta i. i paket kom 15 st och skruven sitter i expanden så man skulle tro att det va rätt skruv...
Satt skruven iskruvad i den vid leverans, och inte går i nu efter expansionen, så kan jag inte få det till mycket annat än att gängan är skadad..
Ta en tång och försök böja upp fästkransen som sitter på utsidan, och putta in skruven i väggen och försök med en annan.
Ta en tång och försök böja upp fästkransen som sitter på utsidan, och putta in skruven i väggen och försök med en annan.
om det är molly expander gör så här:
testa skruven utan konsol, då vet du om gängan är skadad eller om det är en molly för tvålagers gips och bara har ett lagers . om gängan är hel kan det vara så att skruven är för kort och du får köpa "förlängning skruv" (ett tips om du inte vet vilken storlek det är på skruven är att ta med den som är för kort till järnhandel och testa vilken gäng storlek det är, sedan köpa en längre skruv) köp en som är ca 20-30mm längre.
testa skruven utan konsol, då vet du om gängan är skadad eller om det är en molly för tvålagers gips och bara har ett lagers . om gängan är hel kan det vara så att skruven är för kort och du får köpa "förlängning skruv" (ett tips om du inte vet vilken storlek det är på skruven är att ta med den som är för kort till järnhandel och testa vilken gäng storlek det är, sedan köpa en längre skruv) köp en som är ca 20-30mm längre.
Jag vet inte om det framgår men det kan vara den invändiga gängan som blivit skadad på expandern. Alltså inte den på skruven. Hände lätt för mig innan jag hade en riktig tång att montera pluggen med. Stålet pluggen tillverkas av får inte vara för skört (men styvt) för att expandera i hålet med rimlig kraft och det påverkar tyvärr även gängornas hållfasthet. Alla som snålat med momentnyckel vid arbete med aluminiumdetaljer förstår nog vad som menas.
Böj av ringen på expandern och knuffa in i väggen, sätt dit ny.
Böj av ringen på expandern och knuffa in i väggen, sätt dit ny.
Medlem
· Stockholm
· 16 inlägg
hej,
vi köpte en "molly setter" på Bauhaus och sen funkade bra!
vi köpte en "molly setter" på Bauhaus och sen funkade bra!
Klicka här för att svara