Byggmaterial & Byggteknik
Alexandersson_1: Hej! Var kan man köpa isolering av träfiber. Jag skulle vilja ha "hårda" skivor så att jag kan bygga ljudfällor. Har hört att dessa skivor ska vara lämpliga till det. Det ska även gå med markisoleringsskivor (ej cellplast) men det känns inte roligt att ha det dammet inne. Mvh Alexandersson_1
Magnus_Nordmark: Här finns en (faktiskt) riktigt bra instruktionsfilm som tar upp just det du ska göra, dränering och ny källartrapp. Lycka till! http://www.byggmax.com/se-sv/Byggmax/Byggprojekt/Markarbete.aspx
v-g: Om du snubblar i duschen eller lutar dig mot väggen är det ju bra om det inte blir kaffeved av den. Glasblock är inget jag skulle rekommendera till dusch egentligen. Ska man nödvändigtvis ha det är kanske ett avslut kan vara en U-list av aluminium som går från vägg till tak och täcker en bit av blocket. Man kunde ju även tänka sig en sån list mot väggen så att väggen i stort sett
marie79t: ok, tack för hjälpen... testar med sandspackel+armering så får vi se... har 5 lager tapeter att riva, så det tar ju ett par veckor. kan ju ta fönstret först så får det röra sig i ett par veckor iaf. spricker det så kan jag skrapa upp sprickan och fylla med latex innan jag målar så blir det näst intill osynligt... //Zeb
Krawk: Väggreglarna står normalt (i någorlunda moderna hus) med 60 eller 45cm avstånd. Balken du pratar om är (tror jag) hammarband och/eller bärlina. Denna böjer ner obetydligt eftersom man annars får sprickor i väggen. Eller menar du golvbjälkarna? Se här för terminologi: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1324&contextPage=5937 (Finns massor av info där för den
byggare henke: har du plastat någon av dom andra väggarna? det används inte samma byggnadssätt då som nu. kan bli för tätt
byggare henke: det är väl olika i butikerna också. inte samma leverantör på skruven, bara samma förpackning
funkisen: Någon som har erfarenhet av (eller åsikter om) att bygga ut något av marknadens modulhus som till exempel Smålandsvillan eller Älsbyhus? Vad för specifika problem kan man råka ut för som är unika för ut-/ombyggnad av modulhus? Konstruktionsmässigt är de såvitt jag kan förstå väldigt lika "vilket hus som helst" . - Hur ansluts modulerna till varandra och kan det bli några problem
JanneSjo: [citat] Hej såg att jag inte svarade på din fråga om tyngden 19mm MDF väger ca 800kg per kubikmeter dvs ca 15kg per kvm 19mm tjock din innerdörr borde då väga runt 60kg vilket är tungt. är det special dörr i mått etc jag köpte innerdörr Stable på Beijer för 900SEK och den är lite mer massiv än de billigaste dörrarna det finns ett alternativ att köpa fanerad MDF via lokalt
Scout: Jag får bita i det surt äpplet och flytta skenan och köpa att de andra skivorna blir cirkus 10 cm kortare :-(
Lindhult: Fick precis veta att det blir nedböjning som är dimensionerande. Jag kommer att välja en stålbalk HEA 280 eller 300 beroende på vad som finns att tillgå. Anders
JanneSjo: Jag skulle vilja ha hyllplan/dörr färdiga vita med dimensionen 1200mm x 900mm tjocklek ca 16-19mm något som vet om det finns?
Anonymiserad 23608: http://www.traguiden.se/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=1465
gnisten: Jag tänkte uppdatera lite då jag har fått ganska många intressanta svar och lösningar på mina innerväggar. En arkitekt säger att väggarna till matrum inte är bärande. En byggnadsingenjör säger att alla väggar bär lika mycket enligt takstolarna. En verkare på ett större byggföretag säger att den väggen som ligger som ett T genom matrum och elrum mellan ytterväggarna, jäms med
Tomtebo: Jag behöver en hel del fasadtegel (frostbeständigt 250x120x62), ser på nätet att Beijer tar 11 kr / st http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=4469, vilket låter dyrt, men kanske är det den nivån som gäller? Bor i Umeå så i första hand är jag ute efter bättre pris här, men det vore även intressant att få höra vad tegel kostar på andra orter för att ha något att
ÄHByggare: Småhusskadenämnden har på uppdrag sammanställt kunskaper och erfarenheter om bl.a. krypgrunder. Om rapporten stämmer, vilket bör tas för givet med det stora antalet tillfrågade konsulter inom brancshen, måste grundläggning i stil med Älvsbyhus vara aningen riskabel. Länk till rapporten: http://www.smahusskadenamnden.se/rapport_kth.html Bild på drabbad krypgrund: [bild]
Funkydealer: Tråden är något gammal, men fortfarande relevant för mig, så jag hoppas att jag kan få lite vettiga råd fortfarande. Jag bor i ett hus med torpargrund från sent 1800-tal. Påbörjade en större renovering i ~1/3 del av huset under sommaren 2009. Har hittills bytt ut golvbjälklag och fönster på nedervåningen, varpå innertak inkl. mellanbjälklag nu ska synas innan väggarna får sitt.
Lars-Erik: En lite udda fråga.... Jag bygger mina egna solpaneler. Jag köper cellerna (kiselskivorna) från Kina, och löder dit banden själv. Jag placerar dom sedan med aktiva sidan mot en glasskiva och fixerar dom med en klick glas-silikon. Nu till frågan: Jag behöver täcka baksidan med något material som är någorlunda lättflytande. Jag skulle kunna använda silikon, men det är för
andersmc: Jag har satt såna i uterummet. Färgen är som den typen av fabrikslackade saker brukar vara. Det är ju MDF under, så det går både att spackla och måla om man vill det. Visst går det att bättra; att dutta i lite färg på spikskallar är inga problem. Ska du måla större ytor så måste du få färgen att stämma, både vad gäller kulör och glans.
lobbin: 70mm tror ja, så det inte blir trångt med alla anslutningar jag tänkte.
rickardg: Funderar på tidsåtgången i ett eventuellt bygge och hittade den här gamla tråden och undrar nu hur mycket är tiden beroende på storleken på blocken och dörröppningar osv? Funderar lite på ett hus där det är många enkla innerväggar utan några öppningar alls, och för innerväggar väger ju inte blocken lika mycket. Bör inte de innerväggarna gå lite snabbare då, eller är det
Matte V70: Hej. Är det någon här som kan hjälpa mig att beräkna en H balk till mitt garagebygge? Garaget ska bli 8x12 m med ett loft över. Ska använda mig av ramverks takstolar, spännvidd 8 m. Eftersom jag inte vill ha någon vägg i mitten av garaget så hade jag tänkt lägga en HEB balk under bjälklaget till loftet (under takstolarna). Längden på balken kommer att bli 9 m (sista 3 metrarna ska
Krawk: Se sidan 10 i lathunden: http://www.skogsindustrierna.org/LitiumDokument20/GetDocument.asp?archive=3&directory=749&document=9001 Dvs en 45x145 C14 med spikat golv klarar 2,10m Om du går upp i kvalite, minskar cc avståndet eller spiklimmar en spånplatta så blir det ytterligare starkare.
louksor: Hej! Jag behöver hjälp med förslag till ett tak över trappan. Jag vet inte hur jag ska börja/göra för att få det fint. Jag har snickrat ihop trappan och den blev jag rätt så nöjd med. Men behöver få upp ett tak oxå som skyddar dörren osv.. Trappan är 165cm bred, ska taket vara lika brett eller bredare än trappan ? Min trappa ser ut såhär: [bild] [bild] Jag såg ett hus som hade
Dr.SiC: Ok, tack för svaren. Det får helt enkellt bli en överraskning den dag vi börjar riva upp. Min tanke (eller snarare min konstruktörs tanke) är att spika på en 45*145 som ett "T" på befintliga reglar men då är det ju bra om det finns något den kan stå på. Förhoppningvis finns det mur även innanför väggen, det ser iaf ut så eftersom man verkar lägga syllen längst ut på muren.
alen: Fattar inte riktigt - kan du fixa bild? Om jag ändå fattar rätt pratar du om spalten mellan karmen och väggen som skall fyllas med drev och sedan sättas över med en smal trälist eller dyl (puts går väl också, men det är risk för att det spricker eftersom det rör på sig. Varför gipsskivor? Fundera på att lägga på ny puts (bruk) och bredspackla så får ni en fin och levande yta
Jan-L: Ett annat sätt är att söka över taket med en magnet, man brukar kunna hitta gipsskruvarna och då naturligvis...................reglarna:)......hole-in-one magneten funkar fint till detta, men även en vanlig magnet borde funka.........
ud05555: Vi skall byta ut den gamla fula furutrappan i huset och vill köpa en enbalkstrappa i vitmålat stål med eksteg. Trappan i sig kommer att bestå av två raka delar med 6 steg vardera, då vi har ett vilplan som är fast i huset. Har fått in några offerter, men prislappen är ganska hög (60-90 tusen). Är det någon här som känner till en tillverkare som kan göra trappan billigare?