Byggmaterial & Byggteknik
RoTe: Skruvade huntonitplattorna eftersom det gamla taket satt med dyckert = anledningen till det helt nya taket...
cheetah1: Jag kan inte så mycket om sånt här, verkar detta rimligt? Lite svårt att se kanske, men jaja. Synd att byggahus förminskar bilder så hårt.
JimmyB: Hej! Skall byta ut gammalt glasfiberarmerat korrugerat plasttak på mitt uterum, ca 15 m2. Funderar nu på val av tak. Det finns ju kanalplasttak som är helt släta, kostar ca 6000 kr . T ex Skånska byggvaror. Byggmax har det enkla plasttaket , korrugerat, och det skulle bli med tillbehör runt 1200 kr. Är skillnaden i kvalitet och livslängd sådan att man skall ändå välja det dyrare
TommyJ: Jag satte cc400 i garaget och där kan man ana en viss böjning. skivorna va 1200x2400.
JanneSjo: jag tänkte mig en lucka som man trycker på överdelen så åker den in och lägger sig under hyllplanet ovanför dvs under skåpets tak någon som vet vart man kan hitta ett sådant gångjärn? och vad det heter?
gluecifer: Har nu lyckats lokalisera två reglar i väggen, så den skenan som ska skruvas fast mot väggen kommer iallafall fästas i två reglar med varsin skruv. Kommer ta en längre och dra rakt igenom regeln och in i plankan bakom.
byggolle: Bor i en lägenhet med spiraltrappa. Tyckte det var snyggt och verkade smart i början. Nu hatar jag den och letar ny lägenhet pga trappen. Så mitt tips är att skippa trappen.
Farzan: Jag tycker att mässingsspik är snyggt i ek och det borde det väl vara i teak också. Förborra eklisterna är en bra plan, få i tunna spik i ek kan vara knepigt...
El_-micke: viil du kan du ju klä den murade väggbiten genom att limma på gips med tex PL400 lim
Enhörningen: Tack för alla inlägg. Det blir nog betongpannor för min del. Mvh / Enhörningen
Eld: Lättbetong började visserligen tillverkas i Yxhult 1929 men det är ändå inte särskilt troligt att du har lättbetong i dina väggar. Det är troligare att du har gammal svag kalkputs utanpå antingen betong, tegel eller plank. Jag bodde i ett trevånings hyreshus från trettiotalet för några år sedan och där var bjälklagen (utom vind), trapphusväggarna och väggarna mellan
Johan Gunverth: glömde en sak; du behöver femtielva tvingar också. PU-limmet sväller med stor kraft. När du fuktar limytorna är det frågan om att de skall vara sjöblöta. Fega inte med vattnet. Vattenslang rekommenderas. Blomspruta är för mesar.
kimpo: Förhoppningsvis är det väl så att balkongdörren går utåt "från rummet sett". Då kanske du höja golvet och även höja tröskeln till balkongdörren 2 cm. Det är ju alltid lättare att höja ett golv, än att sänka det!!
Pagno: Ja det hade varit intressant att ses! Har tyvärr stor familj o arbetar ganska mycket med renoveringar..... Det låter enkelt när jag själv läser mina ord hmmmmm. men då vet jag förvisso hur jag menar:)
gluecifer: Troligen väldigt enkelt. Jag bytte innerdörrar nyss, och det var den övre modellen på bilden. Bara skaffa nya dörrar och skjuta fast i gamla gångjärnen. http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=44377
Pagno: Har själv samma mått på min fasad! Beställde ny från Smedjebacken Trä o List, fick betala nytt stål men fick tillbaka pengarna för stålet när jag talade om hur mycket jag ville ha... Helnöjd, det blev tom billigare än standardpanel från brädgården...Ska väl tillägga att jag använder stående liggande och stående igen..... mått från 650mm till fullängd på över 5400mm så
gnilrub: Har pluggat på lite och det verkar som att de flesta som tillverkar moderna kakelugnar av den modell man klär med valfritt kakel i efterhand använder olivinsten som stommaterial. Jag har inte hittat något ställe man kan köpa det på så det får nog bli tegel. Är det någon som har något tips på vad man ska använda för bruk för att kunna klä den med kakel? Jag har funderat på
Anonymiserad 23608: Ja, limträ är starkare. Här kan du jämföra dimensioneringsvärden och bärförmåga: http://www.traguiden.se/TGtemplates/PageTwoColumn.aspx?id=1458
Crebel: Borde ha lagt till informationen att jag (som jag brukar) kommer att snickra ställning själv i trä. Ingen Haki alltså :-). Men bra att få lite tips om hur man brukar göra, det var det jag ville åt. Tack för det! Får nog bli en kombination av ovanstående, sprida ut dem helt enkelt...
Johan Gunverth: Dessa skjutluckor brukade väl ändå vara tillverkade av tunn plywood? Det är vad jag har sett i alla fall.
Celtic: Torktiden varierar från märke och tub, så vill du vara på den säkra sidan så vänta 12-15 tim
Håkan Larsson: Tack för informationen, jag köper 19 cm Leca och bygger en mur . Hälsningar Håkan:)
spik_i_foten: Hej. Jag har tänkt öppna upp mellan två lägenheter i ett hus från tjugotalet. Lägenheterna ligger på andra våningen. Under oss finns ett lägenhetesplan, ett markplan med soprum och affärslokaler samt under det så finns det garage. Ovanför oss finns ytterligare tre lägenhetsplan + vind. Jag har haft en ingenjör på plats som har gjort bedömingen att väggarna med största
Mats: Den här är lite större men om du tittar på http://www.byggbeskrivningar.se/ och deras cyckelförråd så hamnar du i närheten