Bygger en duschhörna, där ena väggen (2 m hög, 1,2 m bred, dvs 10x6 st glasblock) är murad glasbetong. Väggen börjar mot väggen i rummet, och slutar med en fri kant som ska täckas med aluminiumlist. På glasblocktillverkarnas hemsidor (och på påsen med glasbetongbruk) står det att man ska ha 5-10 mm frigolit i den vertikala skarven mellan den fasta väggen och glasblocken. Ska det vara så? Jag tycker det verkar bli sladdrigt, glasblocken kommer bara att stödjas av armeringsjärnen och fogbruket i så fall. Rummet är i källaren, med gjuten betonggolvplatta och väggen är en bärande yttervägg. Den enda rörelsen i det systemet borde vara jordens rotation, tycker jag.

Om du snubblar i duschen eller lutar dig mot väggen är det ju bra om det inte blir kaffeved av den.

Glasblock är inget jag skulle rekommendera till dusch egentligen.

Ska man nödvändigtvis ha det är kanske ett avslut kan vara en U-list av aluminium som går från vägg till tak och täcker en bit av blocket.

Man kunde ju även tänka sig en sån list mot väggen så att väggen i stort sett står fritt i dessa profiler. Den mot väggen skruvar man bara fast i den hela vägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.