Marcus J
Marcus J: [citat] Håller mig till handklinga och rätskiva. Har en Milwaukee CS55 med 165 mm klinga. Standardklingan har 24T + har en 18T. Vad anses vara fintandad klinga för storleken?
8 svar · 5,7k läst
L
Ludor: Funkar nog fint med en liten skugglist. Blir bara lite större skugga :)
1 svar · 3,7k läst
J
Jonajona: Är det nån som vet var det går att få tag i bultar för nedgjutning i lättklinkers U-block? Tänkte fästa lejden på mitt garagebygge med bult för att kunna skippa hammarbanden helt. Vet att man kan använda helgängad stång men så tänkte jag att det finns kanske färdiga bultar att köpa? Men har inte hittat några. Nån som vet???
0 svar · 1,3k läst
I
injonil: Man brukar låta skivorna sluta några mm ovanför plattan, tex mha masonite-bitar som distanser. Som du säger så är det inte bra om skivorna har kontakt med plattan.
1 svar · 1,4k läst
B
balkens: Hej! Har köpt begagnad inglasning och måste delvis korrigera bredden samt få plan mot taket och en hylla , tänkte på impat virke först med kan bli svårt att få bygglov. Vad föreslår NI utöver alu. profiler( dyrt ).
0 svar · 1,2k läst
Alpha
Alpha: Har ett likadant dilemma på ovanvåningen sedan i 2 rum, orkar inte ta tag i det än förrän markplan är klart.. :) men men ska väl gå att sy ihop på nå vis med MYCKET tålamod och tid.. Ev. så har jag tänkt att använda mig av foglist för att slippa själva takvinklarna, får se hur de blir. Annars är väl ett tips att utnyttja rotavdraget till en snickare som säkert fixar de där
5 svar · 20,4k läst
·
M
mabcar: Han som driver Kärras byggnads AB har jag använt i många år i jobbet. Han har bra sunt förnuft för rådgivning och kan hålla i stora projekt. Honom rekommenderar jag i vått och torrt. Jag jobbar som fastighetsförvaltare och bor också i Nacka. Janrik och c/o har jag också anlitat några gånger och de har också gjort ett bra jobb. Dock så har deras jobb blivit lite dyrare än Kärras.
3 svar · 2,8k läst
P
Pär Hansson: Gräv där du står, sägs det. Gävle Galvan galvar tydligen åt privatpersoner för 18.90 + moms + ca 7% = 25.30 kr/kg råvikt. Det var nog 20 år sen jag kollade senast.
3 svar · 5,5k läst
K
Kiranos: Hej vi håller just nu på att lägga plattor nedför fasaden på vår lägenhet. Vi börja komma mot slutet och har märkt att den sättsand vi använder idag som sista lager före själva plattorna är väldigt ljus när den torkat. Det passar inte riktigt in enligt oss med så ljus sand mellan de mörka plattorna. Har ni några tips på lite mörkare sättsand som man kan använda som fog,
0 svar · 1,5k läst
M
myrstack: Inte någon med en idé? Det jag hittils fått fram är att med tanke på att bjälklaget ovanför är uppbyggt av H-balkar som vilar med C/C 100cm på den väggen (balkarna går vinkelrät ut från väggen) jag vill påverka så borde försvagningen av konstruktionen vara ganska marginell om jag gör mina uttag mellan två H-balkar. Trycket från våningsplanet ovan borde vara samma så
1 svar · 1,7k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Utegips kan ibland vara av vaxad typ och då fäster inget annat än kladdig utefog. Det är ju bara att testa.
6 svar · 5,3k läst
P
ppalm: finns speciella pappbitar man kan böja till där för luftspalten
3 svar · 1,5k läst
·
Korp-Johan
Korp-Johan: Köp en snygg list i rostfritt eller mässing. Finns på alla bygghandlar. mvh Johan
4 svar · 2,8k läst
Korp-Johan
Korp-Johan: Vanlig utspädd grundfärg. Med lacknafta. mvh Johan
11 svar · 6,3k läst
Korp-Johan
Korp-Johan: Om jag inte har helt fel, är special-verktyget du saknar bara till för att slå in de utstansade kilarna i profilen in i gipset. Fäst profilen på ena sidan med en skruv, så den inte rör sig, ta därefter en skruvmejsel och knacka in "piggarna" i gipset på andra sidan. Gör likadant på andra sidan. Spara 1000 spänn! Lycka till! Johan
20 svar · 25,0k läst
Åbacka
Åbacka: Kan jag blanda murbruk på stenmjöl (0-4)? Jag ska mura 3 skift leca till ett växthus.
0 svar · 2,7k läst
P
puttepj: Det blev till slut så att jag vände mig till Beijer Bygg i Tumba och beställde färdigsågade furuplywood skivor i 2000x110 (4 mm tjock) och så monterar jag dem med 15x15 list på insidan och skruvar ihop det hela. Blir lite mer skarvar än jag tänkt mig från början men med bitar som är sågade med lite bättre precision än jag själv tror jag skulle klara med det cirkelsågbord jag har
6 svar · 1,7k läst
J
Jan-Å: Spånskivor är trä = levande material som rör sej när det blir varmt respektive kallt. Borde vara rätt stora temperaturskillnader i en bastu, jag tror att spacklade skarvar kommer att spricka rejält och synas genom mattan om det inte rent av blir så att mattan spricker. "meckis" har redan skrivit det, dumsnålhet brukar ha ett högt pris. Hur stor bastu ska Du bygga? normalt går det inte
3 svar · 4,7k läst
J
byggare henke: ta sticksåg med fin klinga. du kommer få en ful sida och en fin sida. om du vill få den märkta sida fin så sågar du underifrån. kapsåg går bra också. men cirkelsåg kan va värre
16 svar · 41,1k läst
PrinsValium
PrinsValium: Man måste ju bjuda lite på när man gör dumheter också. Dammar gör det ju tack och lov inte eftersom allt binds upp av vattnet. Lite "lerigt" blir det däremot. Och jag kan ju inte gå ut sådär. Folk skulle ju kunna se mig... Det stod sex stycken cyklar där till alldeles nyligen. Snart är det förhoppningsvis bara tre kvar. Så skylten var väl lite grann av humoristisk självkritik. Det
6 svar · 5,7k läst
G
Gabbe1: Jag är generellt mycket nöjd med Alpinas färg, har dock inte använt just väggfärgen för innebruk. Jag tycker deras färger håller hög kvalitet.
8 svar · 2,0k läst
O
oskis 123: Jag tänkte samma sak. Lättklinker är väl en typ av Lecablock? Kanske menar du lättbetong? Mera känd som blåbetong.... Inte alls lika vanlig i grundkonstruktioner som betonghålsten. Om det är blåbetong finns det med stor sannolikhet radon, ja. Men, det behöver inte vara katastrofala radioaktiviteter för den skull. Det har att göra med var blåbetongen är tillverkad någonstans. Gör
2 svar · 2,4k läst
B
Basnisse: Det går inge bra med bilden verkar det som ;-) Få se om det funkar denna gång.
3 svar · 1,9k läst
·
Y
yens: Japp, nischen är en låda som monteras i väggen, helt rätt. Jag vet inte om man ska göra kanten osynlig eller om det blir snyggare att göra den markerad men diskret, det kanske bara ser dumt ut att försöka göra den osynlig. Jag bifogar en bild på hur det ser ut, den röda linjen visar ett exempel på hur man skulle kunna avgränsa nischen, den gröna en annan. Vilken variant är bäst
3 svar · 1,1k läst
·
R
Robban66: Verkar som jag får bygglov för att lägga takstolar och plåttak, så då ryker gamla taket inkl balk och pelare. = )
5 svar · 2,1k läst
H
Hokken: Det finns ett busenkelt sätt att fejka timmerväggar. Finns nämligen panel som är gjord för att bräfodra utomhus med knytar på metervara och panel som sticks in i knutarna, ser riktigt realistiskt ut och grymt snyggt! Har själv sett det på en sommarstuga och de hade även klätt väggarna invändigt med denna panel men ist. för knutar hade de en fyrkantslist i hörnen..Googla runt lite
1 svar · 5,7k läst
D
Don82: En dum fråga kanske, men varför behövs det inte plast på golvet under spånskivorna?
4 svar · 4,2k läst
H
byggare henke: det går. men man får va försiktig. tycker du ska sätta en list hela vägen. typ dammlist. blir fult med list stumpar. eller gummipluttar i lås blecket så kan du justera så den inte låter så mycke när den är stängd(låser dörren liksom).
14 svar · 8,4k läst
M
byggare henke: om balken ska va synlig skulle jag ta limträet. även om kerton är billigare.
3 svar · 14,8k läst
B
b8q: Lyfter denna tråd för jag är också intresserad av ett svar. Har en källare från -43 med murar i betonghålsten. Markfukt har trängt upp i murarna så att färg och puts har släppt på många ställen (tidigare ägare har dumt nog målat väggen med icke genomsläpplig latexfärg...). Nu vill jag göra om, göra rätt. Har redan dränerat om och lagt markisolering utanför väggarna, men
1 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.