En lite udda fråga....
Jag bygger mina egna solpaneler. Jag köper cellerna (kiselskivorna) från Kina, och löder dit banden själv.
Jag placerar dom sedan med aktiva sidan mot en glasskiva och fixerar dom med en klick glas-silikon.

Nu till frågan: Jag behöver täcka baksidan med något material som är någorlunda lättflytande.
Jag skulle kunna använda silikon, men det är för trögflytande.
När jag ska "smeta ut" silikonet så går kiselskivorna sönder (dom är extremt sköra). Silikonet är för segt.
Jag skulle kunna använda "Gummität" som blir som en gummihinna när det stelnar, men det är för lättflytande (som vatten) och rinner in under cellerna (=hindrar solen från att nå ytan).

Jag skulle behöva ett material som är ungefär som mjukost i konsistens, innan det stelnar.
Någon som har förslag?

Man kan ju blanda Husfix till önskad konsistens, men det tror jag blir helt stelt (oflexibelt) när det stelnar.

Att sätta glas på baksidan är ingen bra ide. Det blir hett som i ett växthus och cellerna tappar effekt vid värme + att kondens kan bildas.

Stolligt att bygga sina egna solpaneler?
Ja, kanske. Det tar ca 5 timmar att löda + bygga ihop en 200w-panel.
Då har jag ca 1000:- timmen för att jag sitter och löder, jämfört att köpa en ny panel i butik.....

• bygga.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.